• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1519
+
-

نسخه علمی برای فرار از آلودگی هوا

از گیاهانی که ناسا برای کم کردن آلودگی پیشنهاد کرده تا راهنمای خرید بهترین ماسک‌های تنفسی

نسخه علمی برای فرار از آلودگی هوا

 خوردن شیر، استراحت در خانه و استفاده کردن از ماسک در محیط بیرون؛ اینها 3توصیه‌ای هستند که وقتی هوای تهران آلوده می‌شود، در زبان‌ها می‌چرخد و ساده‌ترین کاربردهایی است که هرکسی برای مقابله با غول سیاه آلودگی به ذهنش می‌رسد. ماسک‌های سفید شاید ارزان‌ترین راه‌ مقابله با آلودگی هوا به‌نظر برسند اما واقعیت این نیست. گیا‌‌هان ساده‌ آپارتمانی که در طول سال هم هوای خانه را تصفیه می‌کنند، یکی از بهترین منابعی هستند که می‌توانند هوای داخل خانه را تمیزتر کنند. نکته دیگر اینکه، هر ماسکی هم برای مقابله با آلودگی هوا مناسب نیست؛ به‌خصوص ماسک‌های جراحی – شبیه آنچه در مطب پزشکان می‌بینیم- مطلقا در چنین آلودگی‌هایی کاربرد ندارند. چند فوت کوزه‌گری برای مقابله با این هوای سیاه تهران را در این گزارش بخوانید

چطور بهترین ماسک را انتخاب کنیم؟

نوع آلودگی را انتخاب کنید

پیش از آنکه به داروخانه یا فروشگاه بروید، نوع آلودگی را مشخص کنید. مهم است بدانید آنچه در هوا می‌چرخد، دقیقا چه نوع آلودگی است. قرار نیست دانشمند یا کارشناس هواشناسی باشید. در این حد بدانید که با گازهای سمی طرف هستید، گردوغبار اطرافتان را گرفته یا باید از مواد سنگینی مثل سرب و فلزات سنگین فرار کنید.

انواع ماسک‌های موجود در بازار

ماسک‌های خانواده N شاخص توان تصفیه هوا در ماسک‌ها عمدتا با دو شاخص N-95 و N-99 سنجیده می‌شود. N-95به ماسک‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند 95درصد از ذرات معلق هوا (PM 2.5) را جذب کنند. این نوع ماسک تقریبا از پس اکثر آلودگی‌های هوا ازجمله نمک‌های فلزات سنگین برمی‌آید.‌N-99 توان جذب 99درصد ذرات معلق را دارد و N-100می‌تواند حدود 100درصد – به‌طور دقیق‌تر 99.97درصد  از ذرات با اندازه PM2.5را جذب کند. البته پیدا کردن آن دشوارتر است اما کیفیت بهتری دارد.

 

 

ماسک‌های خانواده P این ماسک‌ها هم با اعدادی شبیه ماسک‌های N یعنی 95و 99در بازار دیده می‌شوند. معنای این اعداد هم مشابه همان بالایی‌هاست یعنی اولی 95درصد و دومی 99درصد از ذرات هوا را می‌گیرد. اما سری P گرا‌ن‌تر و کمیاب‌تر هستند چون به جز ذرات ریز هوا آلودگی‌هایی که منشأ روغنی داشته باشند را نیز جذب می‌کنند. این ماسک‌ها عمر کمتری دارند و معمولا 8ساعته از کار می‌افتند.

 

 فهرستی که ناسا برای استفاده فضانوردانش منتشر کرده، به داد زمینی‌ها می‌رسد گیاهان ضد‌آلودگی ناسا اداره کل ملی هوانوردی و فضا مدتی پیش فهرستی از گیاهانی را منتشر کرد که می‌توانند در شرایط آب و هوایی متغیر با حداقل امکانات رشد کرده، در عین حال به شکل قابل‌توجهی میزان آلاینده‌ها در فضا را کم کنند. این پالایندگی به جز تبدیل دی‌اکسیدکربن به اکسیژن است و شامل ترکیبات خطرناک‌تری مثل بنزن و فرمالدهید هم می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید