• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151867
+
-

تعدادی از بهورزان کرمانی در گفت و گو با همشهری:

راه روستاها بسته است‌ دارو به سختی می‌رسد

پیگیری
راه روستاها بسته است‌ دارو به سختی می‌رسد

شهره کیانوش‌راد- خبرنگار

محصور شدن روستاهای جنوب کرمان در میان سیلاب، تردد و دسترسی اهالی به دارو و غذا را مشکل‌‌ کرده است. یک هفته از شروع بارندگی سیل‌آسا در جنوب کرمان می‌گذرد و به‌گفته بهورزان، تا‌کنون بیماری به‌صورت شایع مشاهده نشده است، اما این احتمال که در صورت استمرار وضع موجود شرایط بهداشتی بحرانی شود، دور از ذهن نیست.

کودکان در معرض ابتلای ‌بیماری
در روستای حیدرآباد 125خانوار و در روستای چاه‌بهمن 140خانوار زندگی می‌کنند. این 2روستا در مجموع 103کودک زیر 5سال دارد که به‌گفته بهورز روستای حیدرآباد، کنترل آنها برای رعایت بهداشت فردی و شستن دست‌ها کار آسانی نیست. پروانه بامری شرایط را برای کودکان و زنان باردار سخت توصیف می‌کند و به همشهری می‌گوید: با شروع بارندگی اکثر سرویس‌های بهداشتی غیرقابل استفاده شده است. چند روزی‌ است مردم مجبورند به برخی خانه‌ها که شرایط بهتری دارند بروند و به همین دلیل از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم بچه‌ها را کنترل کنیم که مراقب بهداشت فردی خود باشند؟ اسهال، وبا، مار و عقرب‌گزیدگی بیماری‌های شایعی است که اگرچه تا‌کنون مشاهده نشده، اما درصورت ادامه وضعیت آب‌گرفتگی اتفاق می‌افتد.

تردد به شهر فقط با خودروهای سنگین
در خانه بهداشت روستاهای محصور در آب فقط پودر او.آر.اس (مخصوص اسهال کودکان) و قطره‌های تقویتی مولتی‌ویتامین و آهن موجود است. بهورز روستای حیدرآباد می‌گوید: تا پیش از این نیز در خانه‌های بهداشت دارو توزیع نمی‌شد، اما به محض تشخیص بیماری، بیماران را به شهر می‌فرستادیم. هم‌اکنون که راه‌ها بسته شده و تردد فقط با خودروهای سنگین یا لندکروز آن هم به سختی ممکن است، راه 10دقیقه‌ای که پیش از این با موتورسیکلت هم می‌شد رفت، حدود یک ساعت طول می‌کشد. یکی از زنان باردار مشکل خونی دارد و باید آزمایش بدهد، اما فرستادن او به شهر با توجه به وضعیت راه‌ها به‌صلاح نیست.  26دی بارندگی شروع و راه‌ها بسته شد. حالا حجم آب کمتر شده، اما گرد و خاک و سردی هوا و زندگی در چادر مشکلات را بیشتر کرده است. بامری معتقد است به‌صورت موقت با ارسال غذا، دارو و شیر خشک مشکلات کمتر می‌شود، اما تا وقتی سیل‌بند نزنند با یک باران دیگر دوباره گرفتاری شروع خواهد شد. او خواستار این است که مسئولان به فکر سیل‌بند باشند؛ زیرا رئیس‌جهموری هم در بازدید از مناطق سیل‌زده دستور داده‌اند سیل‌بندها ظرف 10روز ایجاد شود.

خوابیدن در چادرهای سرد
روستای چارچاهی 248خانوار و 98کودک زیر 5سال دارد. خاتون بامری، بهورز روستا هم مانند پروانه بامری، نگران وضعیت بهداشتی و سلامت کودکان و مادران باردار است. او می‌گوید: در همین چند روز که در محاصره سیل هستیم یک مورد زایمان داشته‌ایم که البته خوشبختانه حال مادر و کودک خوب است. همه خانواده‌ها در روستا مانده‌اند، اما به‌دلیل آب‌گرفتگی خانه‌ها، شرایط مساعدی از نظر بهداشتی وجود ندارد. ثریا سابکی، بهورز منطقه کروچان نیز از تماس‌های تلفنی خانواده‌هایی می‌گوید که نگران سلامت فرزندانشان هستند. او توضیح می‌دهد: خانواده‌ها با من تماس می‌گیرند و شرح حال کودک خود را می‌دهند. تنها کمکی که می‌توانم بکنم، راهنمایی تلفنی است. روش تهیه سرم خوراکی برای اسهال را به آنها آموزش می‌دهم و از آنها می‌خواهم آب را قبل از مصرف بجوشانند. البته می‌دانم برای بسیاری از خانواده‌ها جوشاندن آب در چنین شرایطی سخت است، اما هم‌اکنون چاره‌ای جز این نیست.

بودجه اضطراری برای سیل‌زدگان کرمان
استاندار کرمان از اختصاص بودجه اضطراری برای ساماندهی مناطق سیل‌زده کرمان خبر داد. ‌علی زینی‌وند گفت: در پی سفر رئیس‌جمهور به جنوب کرمان بودجه‌ای معادل ۷۵میلیارد تومان در راستای انجام اقدامات فوری در منطقه اختصاص یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید