• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151805
+
-

بر بال بحران


کتاب «بر بال بحران» مقاطعی از زندگی و کارنامه‌ سیاسی علی امینی را از نگاه فرزندش، ایرج امینی تصویر می‌کند. ایرج امینی برای ارائه تصویری منصفانه، زندگی سیاسی پدرش را بررسی کرده است و برای تألیف این زندگینامه از یادداشت‌های شخصی پدرش و اسناد دست اول داخلی و خارجی وی بهره ‌برده است.
علی امینی، اشراف‌زاده قاجاری از سنین جوانی رؤیای نخست‌وزیری را در سر می‌پروراند. او کار سیاسی را با معاونت قوام‌السلطنه آغاز کرد و پس از عضویت در کابینه اول دکتر مصدق و کابینه‌های سپهبد زاهدی و حسین علاء در سال‌های بحرانی 41-1340 به نخست‌وزیری رسید. امینی بی‌شک از مهم‌ترین رجال سیاسی ایران در عصر پهلوی است. درباره علی امینی آثار متعددی از دیدگاه‌ها و منظرهای گوناگون تألیف و ازجمله خاطرات سیاسی او منتشر شده است. مؤلف بر بال بحران در نگارش کتاب خود از یادداشت‌های منتشر نشده پدر و اسناد موزه‌ «جان اف.‌کندی» در بوستون، آرشیو ملی آمریکا در مریلند، اسناد وزارت خارجه‌ بریتانیا و فرانسه و اسناد کتابخانه‌ ملی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی بهره گرفته است.
کتاب شامل 26فصل است که از کودکی و نوجوانی تا پایان زندگی دکتر علی امینی را شامل می‌شود. علی امینی در ۲۱ شهریور ۱۲۸۴ در تهران به دنیا آمد. او فرزند محسن امین‌الدوله (داماد مظفرالدین شاه و مالک معروف) نوه علی امین‌الدوله (صدراعظم مظفرالدین شاه) و نتیجه میرزا محمدخان مجدالملک سینکی (وزیر و منشی عصر ناصری) بود. این کتاب 636صفحه‌ای از سوی نشر ماهی به بهای 75هزار تومان تجدیدچاپ شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید