• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15178
+
-

اعتراض به ارزان ‌بودن نان

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم: از آذر سال 93 نرخ‌ نان در استان ثابت مانده و افزایش نداشته است

گزارش
اعتراض به ارزان ‌بودن نان




زینب حیدری | قم- خبرنگار:


«نان‌ گران نمی‌شود». شنیدن این جمله در وانفسای گرانی و تورم و رکود بازار خوشحال‌کننده است. کسی  نمی‌تواند باور کند یک قلم کالا وجود دارد که در مدت 4 سال هنوز قیمتش تغییری نکرده و همانی است که بوده.
 این خبر خوش اما نان سازنده این کالای استراتژیک و اساسی را آجر کرده است.  قبل از اعتراض‌های گسترده سال گذشته خبرها حاکی از افزایش 15درصدی قیمت نان بود که آن هم منتفی شد. نان گران نشد، اما لبخند بر لب نانوایان خشکید. آنان می‌گویند دیگر دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند.

 4 سال است که نان ارزان به دست مردم می‌دهند و خودشان باید همه چیز را گران‌تر از قبل بخرند و خانواده‌شان را اداره کنند؛ نانوایانی که 5/2درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما دسترنجشان می‌شود نان گرم و تازه در سفره میلیون‌ها  ایرانی. چندی پیش تعدادی از نانوایان قم در مقابل استانداری تجمع کردند تا شاید مسئولان استان صدایشان را بشنوند و به فکر راه چاره باشند. وعده‌ها و قول‌هایی به آنها داده شد و حالا منتظرند ببینند چه خواهد شد.

یکی از نانوایان به خبرنگار همشهری گفت: هر سال حقوق کارگران و قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند اما در قیمت نان تغییری ایجاد نمی‌شود. در واقع هزینه تولید نان افزایش می‌یابد اما درآمد نانوایان کمتر از سال‌های قبل می‌شود. این مشکل سبب شده تعدادی از نانوایان از این حرفه خارج شوند.


قیمت نان با تورم همخوانی ندارد

رئیس اتحادیه نانوایان استان درباره اجتماع نانوایان در مقابل استانداری و علت نارضایتی آنان اظهار کرد: علت اعتراض، اعلام نشدن نرخ جدید است. از آذر سال 93 نرخ‌ها ثابت مانده است. از آن به بعد هیچ افزایش قیمتی نداشتیم و نانوایان از جیب خود به مردم یارانه می‌دهند.

«علی اکبر زارعی» با بیان این که جلوگیری از افزایش قیمت نان سبب شده نانوایان برای جبران هزینه‌ها از جیب هزینه بدهند و به این دلیل نمی‌توانند معیشت خود را تامین کنند، اضافه کرد: اگر چه هر سال در قیمت همه اقلام بر اساس نرخ تورم تجدیدنظر می‌شود، اما 4 سال است که قیمت نان ثابت مانده. الان قیمت هر نان لواش 165 تومان است. به جز نان، چه کالای دیگری را می‌توان با این قیمت خریداری کرد؟ 


بی‌کیفیتی آرد

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان استان، یکی از مشکلات دیگر نانواها کیفیت آرد است، چون کیفیت آرد معمولا نوسان دارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که در سیلوی استان گندم یک‌دست وجود ندارد و گندم سیلو از استان‌های مختلف وارد می‌شود، قم مصرف‌کننده گندم تولیدشده دیگر استان‌هاست. 

کارخانه‌های آردسازی هم با مخلوط کردن آرد‌های مختلف آرد مورد نیاز نانوایی‌ها را تامین می‌کنند. همین موضوع نوسان کیفیت نان و متعاقب آن نارضایتی نانواها و مردم را به همراه دارد. 


ممنوعیت فروش نان بسته‌بندی‌شده در سوپرمارکت‌ها

زارعی ادامه داد: بعد از تجمع نانوایان در مقابل استانداری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار  جلسه‌ای تشکیل داد و در این جلسه به نماینده اتحادیه قول‌ها و وعده‌هایی داد. 
معاون استاندار  تاکید کرد که از فروش نان بسته‌بندی‌شده بدون سیب سلامت و کد بهداشتی ممانعت خواهد شد. 

به گفته زارعی، پیگیری قیمت‌گذاری نان، صدور یک‌ساله کارت بهداشت به جای 6ماهه و تشدید نظارت بر کیفیت آرد از دیگر مواردی است که معاون استاندار وعده پیگیری آنها را به نانوایان استان داده است. 
رئیس اتحادیه نانوایان استان با تاکید بر این که نانواهای قمی تبحر دارند و تبحر آن‌ها در کشور زبانزد است، بیان کرد: نان تولیدی در نانوایی‌های قم از لحاظ کیفیت در زمره رتبه‌های نخست است و بر مبنای تعداد جمعیت، بیشترین تعداد واحد نانوایی سنگک را در کشور داریم. 

وی با بیان این که بیش از 220 واحد نانوایی سنگک در قم فعال است، ادامه داد: در مباحث کارگری مشکلی نداریم. مشکلات ما جای دیگر است. قیمت نان سراسری و بر عهده دولت است. کسی نانوایان را نمی‌بیند. در کشور بیش از 80 هزار نانوایی داریم. کسانی که مستقیم در تولید نان دخیل هستند 5/2 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که نان همه کشور را تامین می‌کنند، اما هیچ وقت دیده نمی‌شوند، چون کالای استراتژیک را تولید می‌کنند. 
زارعی گفت: مسئولان توجه ندارند که نانوایان هم باید مثل بقیه اقشار معیشت خانواده خود را تامین کنند. 4 سال است که تورم افزایش یافته اما قیمت نان تغییری نکرده است.

در بررسی‌های میدانی خبرنگار همشهری  مشخص شد که تعدادی از نانوایان در عرضه نان کم‌فروشی می‌کنند. شاید کم‌فروشی 100گرمی یک قرص نان سنگک تاثیر چندانی در سفره مردم نداشته باشد اما سرجمع این سوءاستفاده درآمد کلانی را نصیب نانوایان می‌کند. شاید یکی از دلایل سوءاستفاده نانوایان تناسب نداشتن دخل و خرج پخت نان باشد.


تعطیلی 34 واحد نانوایی 

رئیس اتحادیه نانوایان استان اظهارکرد: مسائل موجود سبب شده دخل و خرج نانواها با هم همخوانی نداشته باشد و این مشکلات نهایتا به تعطیلی و ورشکستگی نانوایی‌ها منجر شود.
«علی اکبر زارعی» اظهار کرد: در 4 سال گذشته 34 واحد نانوایی در قم واگذار یا تعطیل شده است. در واقع نانوایان ترجیح داده‌اند در شغل دیگری فعالیت کنند چراکه در حال حاضر نانوایی توجیه اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به مراجعه مکرر نانوایان برای رسیدگی به وضع معیشتی‌شان گفت: نانوایان بارها به اتحادیه مراجعه می‌کردند. در نهایت وقتی به نتیجه نرسیدند، به صورت خودجوش در مقابل استانداری تجمع کردند تا مسئولان به وضع آن‌ها رسیدگی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید