• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151726
+
-

مهار بیش از ۴ میلیارد مترمکعب سیلاب اخیر با عملیات آبخیزداری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیریت بیش از ۴ میلیارد مترمکعب بارش‌ها در سیل اخیر با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سیل‌زده استان‌های جنوبی ایران خبر داد.
به گزارش سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور گفت: برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت سیل و کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخونداری امری کاملاً لازم و ضروری است.
وی افزود: بارش‌ها منجر به ایجاد حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب رواناب در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شده است. شدت بارش، نوع سازندهای زمین‌شناسی و وضعیت پوشش گیاهی ازجمله عوامل دخیل در میزان ضریب رواناب هستند. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره اثربخشی طرح‌های آبخیزداری در سیل اخیر مناطق جنوبی کشور یادآور شد: بررسی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در استان‌های تحت‌تأثیر بارش در دی‌ماه نشان می‌دهد بیش از ۱۲.۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز استان‌های مذکور دارای مطالعات تفضیلی اجرایی است و تا‌کنون ۹میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن تحت‌الشعاع فعالیت‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است. وی در ادامه از در دست اجرا داشتن بیش از یک میلیون هکتار از عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان‌های مناطق سیل‌زده جنوبی کشور خبر داد و گفت: با توجه به سطوح تحت پوشش سامانه‌های آبخیزداری و آبخوانداری و قرار گرفتن فعالیت‌های انجام گرفته در پهنه بارشی همچنین شدت و ضعف بارش‌ها در مناطق تحت‌تأثیر سیل، زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیش از ۴ میلیارد مترمکعب آب ناشی از سیلاب‌ها را مهارکرده و با پیشگیری از خسارت سیل و فرسایش خاک، این آب‌ها را در آبخوان‌ها، چشمه‌ها و قنوات نفوذ داده است. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: مردم و مسئولان مناطق سیل‌زده به اثربخشی طرح‌های آبخیزداری واقف هستند و از قبل در اجرای سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مراحل وقوع سیل و در مواقع خشکسالی همکاری و مشارکت قابل توجهی داشته‌اند. اجرای پروژه سیل‌بند و آبخیزداری امروز به مطالبات مردم و مسئولین تبدیل شده و مردم بیش از همه خواستار اقدامات آبخیزداری برای مهار و کنترل سیل در منطقه هستند. به‌گفته‌ منصور، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد خسارت سیلاب در حوضه‌هایی که پروژه آبخیزداری اجرا شده، کاهش پیدا می‌کند. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جبران‌ خسارت‌های ناشی از سیل از سوی دولت گفت: پیشنهاد می‌کنیم بخشی از این اعتبارات برای پیشگیری و عدم‌وقوع خسارت در بخش آبخیزداری هزینه شود. لذا امیدواریم به این موضوع در بودجه اجرایی ۱۴۰۱ و برنامه هفتم بیش از پیش توجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید