• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151701
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRDJl
+
-

مشکات‌الزهرا مثل جوکوویچ

اولین مسابقه مشکات‌الزهرا صفی، تنیسور ایرانی در مسابقات اوپن استرالیا چند تماشاگر ایرانی داشت. مشکات در این بازی برنده شد و نخستین پیروزی یک ایرانی در تاریخ گرنداسلم‌ها را به دست آورد

مشکات‌الزهرا مثل جوکوویچ

لیلی خرسند

وقتی قرار شد مشکات‌الزهرا صفی به اوپن استرالیا برود و در ملبورن در نخستین گرنداسلم سال شرکت کند، تصور این بود که او بعد از یک شکست خیلی زود به ایران برمی‌گردد. اما مشکات در نخستین بازی به پیروزی رسید و این موفقیت را با تماشاگران ایرانی جشن گرفت.مشکات نخستین دختر تنیسور ایرانی است که در یک گرنداسلم شرکت می‌‌کند. او که در گروه سنی جوانان مسابقه می‌دهد، قبل از شروع مسابقات با 13پله صعود به رنک‌74 جهانی رسید. مشکات که در جدول اصلی مسابقه می‌دهد، در دور اول کار سختی نداشت. حریف او آنیا نایار با رنک352 جوانان بود. نایار ملیت استرالیایی دارد اما در بازی با مشکات تنها بود و تماشاگری نداشت. به چهره او می‌خورد که از مهاجران آسیای شرقی باشد. در طرف مقابل زمین مشکات ایستاده بود که در این مسابقه نقش مهمان را داشت اما در خانه میزبان تنها نبود و چند تماشاگر ایرانی روی سکوها هوادارش بودند.بازی با سرویس‌های مشکات شروع شد. سرویس‌های اول خوب نبودند ولی او خیلی زود بازی را در دست گرفت و در رالی‌ها به‌قدری خوب بود که بتواند توجه همه را به‌خودش جلب کند. چهارده‌پانزده ایرانی که روی سکوها نشسته بودند با هر امتیازی مشکات را تشویق می‌کردند و هم به بازی هیجان می‌دادند و هم به او اعتماد‌به‌نفس. برای آنها جالب بود که مشکات با وجود سن کم، در نخستین تجربه‌اش به بازی مسلط است، سرعت دارد و در گوشه‌های زمین راحت می‌تواند توپ‌ها را جمع کند. بعضی از آنها که مسابقات تنیس را دنبال می‌کنند، بازی مشکات را با جوکوویچ مقایسه می‌کردند: «مثل جو سریع است.» همان جوکوویچی که به‌خاطر نزدن واکسن از استرالیا اخراج شد!
 
  مشکات: گرم بود

ضعف مشکات بیشتر روی سرویس‌‌ها بود و به‌نظر می‌رسید در زدن بعضی از ضربه‌ها قدرت کافی ندارد. البته شرایط برای مشکات متفاوت از حریف استرالیایی‌اش بود. نایار با لباس استاندارد بازی می‌کرد اما مشکات علاوه بر روسری و بلوز آستین‌بلند، زیر شلوارک ورزشی‌، شلوار استرج هم به پا داشت. تعداد بیشتر لباس‌ها قاعدتا باید سرعت بازی او را می‌گرفت اما مشکات سریع‌تر از نایار بود. مشکل اصلی مشکات، گرمای هوای بود. او از زمستان تهران به تابستان ملبورن رفته بود و در دمای 31درجه این شهر، بازی‌کردن در فضای باز برایش خیلی راحت نبود. مشکات بعد از بازی هم به هواداران ایرانی‌ گفت: «هوا خیلی گرم بود. بازی اول سخت بود و گرما هم خیلی اذیتم کرد.» با وجود این شرایط و سختی‌ها، مشکات در دو ست 6 بر4 و 6 بر3 حریفش را شکست داد.
ستاره جدید ورزش ایران بعد از بازی با تماشاگران هموطنش خوش‌وبش کرد. بیشتر این نفرات اتفاقی از بازی مشکات در ملبورن باخبر شده بودند. یکی از آنها برای دیدن تمرینات رافائل نادال به محل مسابقات آمده بود و بعد از دیدن جدول مسابقات متوجه شده بود یک دختر ایرانی بازی دارد و ترجیح داده بود بازی او را ببیند. تماشاگر دیگری می‌گفت: «خبر نداشتم یک دختر ایرانی اینجا بازی می‌کند. بلیت خریدم که بازی‌های دیگر را تماشا کنم. به دوستم گفتم ای‌کاش یک ایرانی هم در مسابقات بود و بازی او را می‌دیدیم. دوستم گفت مشکات از ایران آمده و من هم برای تماشای بازی او به این کورت آمدم.» تماشاگران گرنداسلم ملبورن نیاز ندارند برای هر بازی بلیت جداگانه‌ای بخرند. آنها برای یک روز بلیت می‌خرند و می‌توانند همه باز‌ی‌ها و تمرینات را تماشا کنند. البته 3کورت اصلی که بازی‌های بزرگ را میزبانی می‌کند، بلیت جداگانه‌ای می‌خواهد.

   تماشاگران باز هم می‌‌آیند
تماشاگران از شرایط بازی، ملبورن، ایران و... از مشکات پرسیدند و اینکه موقع تشویق او را چه صدا کنند. مشکات‌الزهرا صفی گفت: «همه من را مشکات صدا می‌کنند.» این گفت‌وگوها مشکات را امیدوار کرد که در روزهای آینده هم بازی او تماشاگر دارد. بازی بعدی مشکات فردا مقابل کاستولاس بلژیکی برگزار می‌شود؛ بازیکنی که رنک16 جهانی را دارد.
 تونی آندروویچ، مربی کروات مشکات دیروز پاسخگوی سؤالات تماشاگران بود. آنها از تونی پرسیدند که چرا سرویس‌های مشکات خیلی خوب نیست و پاسخ مربی کروات این بود: «چه در ایران و چه اینجا در استرالیا تمرینات سختی داشته‌ایم. تلاش می‌کنیم که هر روز تمرینات بهتری داشته باشیم. هنوز سن مشکات کم است و باید بیشتر تمرین کند تا سرویس‌‌هایش بهتر شود.»
مشکات 17ساله نخستین تنیسور زن ایرانی است که در جمع 100نفر اول جهان قرار گرفته است. حضور او در اوپن استرالیا بازتاب زیادی در صفحه‌های اجتماعی داشت و حالا بعد از پیروزی هم جامعه تنیس و طرفدارانش از او نوشتند. مشکات بازی راحت را برد و لقب تاریخ‌ساز تنیس زنان ایران را گرفت. اما آیا پیروزی او می‌تواند تکرار شود؟ کاستولاس شانس هشتم قهرمانی است و مشکات فردا کار راحتی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید