• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151527
+
-

گام راهبردی نیروی هوافضای سپاه

نیروی هوافضای سپاه، بعد از انجام یک پرتاب موفق فضایی در اردیبهشت سال1399، طی روزهای اخیر یک گام مهم دیگر را برای توسعه توانایی فضایی کشور برداشت. این گام مهم و راهبردی آزمایش یک سیستم پیشران سوخت جامد جدید است که به‌عنوان موتور مرحله اول ماهواره‌برهای سپاه بعد از این وارد خدمت می‌شود. سیستم پیشران «رافع» که با موفقیت آزمایش زمینی خود را پشت‌سر گذاشته، قادر به تولید توانی در حدود 68تن است. درباره این سیستم پیشران جدید باید به نکاتی خاص و قابل توجه اشاره کرد.
در حال‌ حاضر به‌صورت واضح و مشخص، هدف اولیه سپاه مدار LEO و ماهواره‌های سبک است. برای اینچنین مأموریت‌هایی ماموره‌بری مثل سری قاصد، یک گزینه مطلوب به‌حساب می‌آید. با جایگزین شدن سوخت جامد به مرحله اول این ماهواره‌بر و بدل شدن این سامانه به یک ماهواره‌بر 3مرحله‌ای، سوخت جامد مشخصا زمان آماده شدن  پرتاب ماهواره را نیز بسیار کاهش می‌دهد و محموله‌هایی که دارای نوعی اضطرار برای پرتاب آنها وجود دارد نیز با سرعت بیشتری می‌توانند به مدار زمین برسند.
مسئله قابل ‌توجه دیگر این است که با استفاده از سوخت جامد در پرتابگر مورد نظر، درصد امنیت و موفقیت کار نیز بالا خواهد رفت. به‌صورت کلی سوخت‌های مایع برای موشک‌های نظامی یا ماهواره‌برها دارای برخی خطرات و مشکلات چه در حوزه نگهداری و چه تزریق هستند. سوخت‌های جامد برای توسعه، هزینه بیشتری لازم دارند ولی مشخصا در مقایسه با نمونه مایع از امنیت بالاتری برخوردار هستند.
در عین حال نگاهی به سابقه پرتاب‌های فضایی کشور نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر سیستم‌های سوخت جامد درصد موفقیت بیشتری نسبت به پرتاب‌گرهای کامل مایع داشته‌اند.

استفاده از سیستم حامل متحرک
نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که در سال‌های اخیر پایگاه ثابت پرتاب فضایی کشور در استان سمنان تقریبا به‌صورت دائم تحت‌نظر و تصویربرداری ماهواره‌های جاسوسی بوده و با انجام کوچک‌ترین فعل و انفعالی، تصاویر مورد نظر پخش شده و نوعی جنگ روانی علیه برنامه فضایی کشور آغاز می‌شد.
سپاه در جریان پرتاب ماهواره نور از سیستم حامل متحرک برای حمل و پرتاب ماهواره‌بر خود بهره گرفت و در زمان شلیک باعث ایجاد نوعی شوک به طرف مقابل شد. با اضافه شدن سیستم پیشران سوخت جامد به مرحله اول ماهواره‌بر‌های سپاه این غافلگیری می‌تواند در زمان کمتری نیز ایجاد شده و برگ برنده مهمی را از دست دشمن در نبرد جنگ اطلاعاتی و روانی خارج کند.

دستاوردهایی در خدمت توسعه صنعت فضایی
یک مسئله مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد، موضوع سرریز فناوری‌های بخش موشکی به بخش فضایی است. در حقیقت دستاوردهایی مثل پیشران سوخت جامد، سکوی حامل و پرتاب متحرک و مواد کامپوزیتی که زمینه‌ساز تغییرات مهمی در بخش موشکی کشور شده، امروز به بخش فضایی وارد و باعث شده است تا این برنامه نیز با بهره‌گیری از این دستاوردها پله‌های ترقی و پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کند. به‌نظر می‌رسد نباید خیلی منتظر بود تا پرتاب ماهواره «نور 2» را با ماهواره‌بری جدید شاهد باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید