• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151514
+
-

روزهای افول آقای نخست‌وزیر

بوریس جانسون به‌خاطر تخطی از قوانین قرنطینه کرونا در آستانه برکناری است

جهان‌نما
روزهای افول آقای نخست‌وزیر

نخست‌وزیر انگلیس روزهای تاریکی را سپری می‌کند. روزهای درخشان بوریس جانسون که زمانی گفته بود قصد دارد رکورد 11ساله نخست‌وزیری مارگارت تاچر را بشکند، اکنون رو به افول است. او احتمالا طی روزها یا هفته‌های آینده به‌دست نمایندگان هم‌حزبی‌اش برکنار خواهد شد. حتی اگر این اتفاق هم رخ ندهد، او دیگر بعد از این، هیچ کنترلی بر سرنوشت پستش در نخست‌وزیری نخواهد داشت.
اتهامی که جانسون را در آستانه برکناری قرار داده، شاید پیش‌ پا افتاده به‌نظر برسد؛ حضور در چند مهمانی در اوج سختگیری‌های کرونایی در انگلیس. او و همسرش متهم هستند در سال 2020در دورانی که قرنطینه سراسری اعلام شده بود و تمامی مراکز تفریحی و رستوران‌ها تعطیل بودند، در مهمانی‌هایی با حضور دست‌کم 30نفر در ساختمان نخست‌وزیری شرکت کرده‌اند.
طی روزهای اخیر، دست و پازدن‌های غیرمنطقی نخست‌وزیر برای خلاصی از بار سرزنش‌ها و انتقادات هم کاری از پیش نبرد و اکنون قرار است هم‌حزبی‌های او درباره سرنوشتش تصمیم‌گیری کنند. اما کیلومترها آن‌طرف‌تر در آمریکا، دونالد ترامپ باوجود نقش کلیدی که در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره آمریکا و مرگ چندین نفر داشت، هنوز بر حزب جمهوریخواه مسلط است. چرا باید حضور ساده در چند مهمانی برای جانسون خطر برکناری در پی داشته باشد؟
رسانه‌های انگلیس طی روزهای اخیر مطالب تندی علیه جانسون منتشر کرده‌اند. اکونومیست نوشته است که دلیل اصلی فشارها برای برکناری جانسون این است که حضور او در مهمانی‌های ساختمان نخست‌وزیری نشان از حس حق به جانب بودن جانسون دارد. جانسون تصور می‌کند قانونی دوگانه در انگلیس حاکم است که او را از دیگران مستثنی می‌سازد. دوگانه بودن استانداردها در راس قدرت، در سطح کلان فساد به بار خواهد آورد. علاوه بر این، حضور جانسون در مهمانی‌های ساختمان نخست‌وزیری دو ویژگی دیگر جانسون را آشکار می‌سازد که در دوران پس از برگزیت، گریبانگیر انگلیس شده است و این کشور برای پیشرفت باید بر آنها غلبه کند: ساده‌انگاری امور دولت و دروغگویی در سیاست. فارغ از این‌ها، وضعیت کنونی اقتصادی انگلیس با وعده‌های جانسون فاصله زیادی دارد و همین باعث کاهش محبوبیت و مقبولیت او شده است. نرخ تورم این کشور در سال 2021به 5.4درصد رسید که طی 30سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نرخ رشد اقتصاد طی 5سال گذشته بسیار کند بوده و میزان سرمایه‌گذاری تجاری به کمتر از حد پیش از برگزیت رسیده است.جدی‌نبودن امور دولتی برای جانسون در دوران رفراندوم برگزیت هم خود را نشان داد. او برای به ثمر رساندن برگزیت با مقررات گمرک مرزی در دریای ایرلند موافقت و بعد وانمود کرد چنین توافقی وجود نداشته است. او وعده داد که انگلیس بالاخره بعد از برگزیت از محدودیت‌های مقرراتی اتحادیه اروپا رها خواهد شد، اما برای محقق کردن این وعده تلاشی نکرد.
وضعیت رو به افول امروز جانسون همچنین ناشی از دروغ‌های مکرری است که طی روزهای اخیر درباره مهمانی‌های ساختمان نخست‌وزیری به مردم و مجلس گفته است. او ابتدا ادعا کرد مهمانی در کار نبوده است. سپس از برگزاری مهمانی‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرد. بعد ادعا کرد فکر می‌کرده در یک گردهمایی کاری شرکت کرده است. پس از رد شدن این ادعا هم اعتراف کرد درک درستی از ممنوعیت‌های کرونایی که دولت تصویب کرده نداشته است. رسوایی مهمانی‌های نخست‌وزیری انگلیس حزب حاکم در این کشور یعنی حزب محافظه‌کار را درگیر بحرانی ناگهانی کرده است. این حزب اگر بخواهد دوباره به مسیر اصلی بازگردد، باید رهبری جدید برای خود انتخاب کند. تصمیمی که تنها یک نتیجه خواهد داشت:«برکناری آقای نخست‌وزیر.»

حکایت بوریس جانسون
اکونومیست نوشته که بوریس جانسون هیچ‌گاه به درد پست نخست‌وزیری انگلیس نمی‌خورده است. او برای این پست انتخاب شد چون از یک طرف فضا کاملا تحت تاثیر برگزیت بود و او طرفدار برگزیت، و از طرف دیگر، رقیب او یعنی جرمی کوربین، تمایلات چپ‌گرایانه زیادی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید