• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151504
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZJMG
+
-

گزارشی از میزان پراکندگی سویه جدید کرونا در کشور

رکورد اومیکرون در غرب ایران شکست

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

براساس آخرین اعلام وزارت‌ بهداشت تاکنون ۲۶۰۹ بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در یک روز 303ابتلای جدید افزایش پیدا کرده است. شهرهای واقع در نیمه غربی کشور ازجمله اصفهان با 135مورد ابتلای جدید، شیراز با 62مورد، البرز با 27مورد و زنجان هم با 17مورد، بیشترین آمار شناسایی کرونای اومیکرون در 24ساعت را به‌خود اختصاص داده‌اند. از 25دی شیب ابتلا به کرونا در ایران صعودی شده و بیماران قطعی شناسایی شده در کمتر از یک هفته از 1421نفر در روز به 5276نفر رسیده است. در جهان هم آمار روزانه ابتلا به کرونا ماه گذشته کمتر از یک میلیون نفر بود و اکنون 3برابر و به بیش از 3میلیون نفر رسیده است. آمار فوتی‌ها هم با شیب کم صعودی شده از 6تا 7هزار فوتی در یک ماه اخیر به 8هزار مرگ رسیده است. آماری که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و گفته وضعیت اومیکرون در جهان بسیار بحرانی است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، درگیری بسیار شدیدی با این سویه جدید دارند:« کشورهای همسایه ایران هم درگیر بیماری‌اند و ما بسیار نگران هستیم چون قدرت انتشار این سویه بسیار بالاست.» موارد بستری در کشور از 194مورد در اوایل هفته گذشته به 383مورد در روز گذشته رسیده و با اینکه خیزش دیرهنگام اومیکرون در کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه و اروپایی یکی از موارد مثبت و فرصت زمانی مناسب برای افزایش ایمنی در جامعه مطرح می‌شد اما به‌نظر می‌رسد با تداوم روند افزایش در یک هفته اخیر به‌زودی هشدار کارشناسان مبنی بر وقوع پیک ششم در کشور محقق شود. حالا کشورهای همسایه ایران هم درگیر اومیکرون شده‌اند، به‌طوری‌که در مرز شرقی، کشور پاکستان در روز گذشته بالاترین موارد ابتلای روزانه به کرونا را گزارش کرد، تا جایی که تنها در یک روز ۷۶۷۸ مورد ابتلای جدید در این کشور ثبت شد. با شیوع این سویه در پاکستان، استان‌های شرقی کشور ازجمله سیستان و بلوچستان، با خطر شیوع این سویه مواجه‌اند، این در حالی است که ‌مهدی طباطبایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اواخر هفته گذشته از شناسایی بیش از ۸۰ بیمار مبتلا به‌سویه اومیکرون خبر داده و گفته بود ۴۲ نفر از موارد مثبت تأیید شده اومیکرون در استان، مهاجران غیرایرانی بودند که در همان مرزهای ورودی به کشور مقابل بازگردانده شدند.

نگرانی وزارت بهداشت از تزریق پایین دوز سوم
آنچه از سوی مسئولان نظام سلامت مورد تأکید است، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس است. این همان نکته‌ای است که وزیر بهداشت هم به آن اشاره می‌کند. به‌گفته او، در نمونه‌برداری‌های انجام شده تاکنون بیش از ۲ هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس اومیکرون در کشور شناسایی شده اما آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌ها به‌صورت تصادفی انجام شده و میزان آلودگی بیشتر از این خواهد بود. براساس اعلام عین‌اللهی، در 2هفته اخیر تعداد مراجعه‌های سرپایی 4برابر شده است و حالا نگرانی‌ها از بابت افزایش موارد بستری و بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه است:«در شرایط کنونی بهترین و ایمن‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اومیکرون، دریافت دوز سوم واکسن کرونا است اما آمارهای فعلی عدد خوبی از میزان مراجعه مردم برای دریافت دوز سوم این واکسن را نشان نمی‌دهند که از این بابت به‌شدت نگران هستیم.» او یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها را عادی‌انگاری‌های موجود پس از دریافت واکسن کرونا و همچنین بهتر شدن وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در شهرها عنوان می‌کند و می‌گوید:«دریافت 3دوز به معنی ایمنی کامل و بهتر شدن وضعیت به‌معنای پایان بحران نیست و نباید استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به فراموشی سپرده شود. رعایت همین سه اصل بسیار مهم در کنار دریافت هر 3دوز واکسن کرونا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به ویروس اومیکرون دارد.»

میزان پراکندگی اومیکرون در کشور تا 30دی (دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی)
در اراک ۱۶۷ مورد، زنجان ۷۱ مورد (۱۷ جدید)، کاشان ۱۷۹ مورد، تهران ۶۲ مورد، ایران ۴۵ مورد، بهشتی ۱۱۹ مورد، بوشهر ۱۳ مورد، ارومیه ۲۸ مورد، هرمزگان ۲۲۴ مورد، قم ۸ مورد، مشهد ۲۹۳ مورد، اصفهان ۳۱۱ مورد (۱۳۵ جدید)، البرز ۱۷۲ (۲۷ جدید) مورد، بابل ۱۸ مورد، تبریز ۳۲ مورد (۴ جدید)، آبادان یک مورد، سیستان و بلوچستان ۷۲ مورد، ساوه ۹ مورد، شهرکرد ۴۵ مورد، یزد ۵۱ مورد (۸ جدید)، شیراز ۲۱۷ مورد (۶۲ جدید)، کرمانشاه ۲۲ مورد (۱۰ جدید)، مازندران ۱۷۵ مورد (۱۱ جدید‌)، همدان ۳۸ مورد (۶ جدید)، کردستان ۲۱ مورد، کرمان ۲۸ مورد، گلستان ۲ مورد، لرستان ۷ مورد (‌۶ جدید)، اردبیل ۱۶ مورد، قزوین ۲ مورد، سمنان ۱۱ مورد، شاهرود ۹ مورد، گیلان ۹ مورد، اهواز ۹۵ مورد، یاسوج ۷ مورد، سبزوار ۲ مورد، مراغه ۴ مورد، خراسان جنوبی ۷ مورد، رفسنجان 3مورد (جدید) و زابل 14مورد (جدید)

این خبر را به اشتراک بگذارید