• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151500
+
-

مردم را به خرید خودروی بی‌کیفیت تشویق می‌کنند

توضیحات رئیس سابق پلیس راهور تهران درباره کیفیت پایین خودروها در ایران، در گفت‌و‌گو با همشهری‌آنلاین

ویژه
مردم را به خرید خودروی بی‌کیفیت تشویق می‌کنند

در هفته‌های اخیر شاهد تصادفات بسیاری در جاده‌های کشور بودیم که یکی از بدترین این تصادفات در جاده بهبهان رخ داد و منجر به برخورد ۵۹خودرو شد. سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور با اشاره به اینکه در حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد، گفت: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین در این زمینه صحبت کرده است. بخش‌هایی از گفته‌های سرهنگ هاشمی را می‌خوانید:

  کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارش‌هایی که از نقص فنی خودروها داده می‌شود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط می‌شود. معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلا قطعه‌ساز خودش عضو هیأت‌مدیره خودروسازی است مگر از این فاجعه بالاتر داریم؟
  به اعتقاد من عامل اصلی استاندارد نبودن خودروها و اینکه مردم ما را به کام مرگ می‌کشند این است که در دولت اراده‌ای برای ایمن‌سازی خودروها وجود ندارد. بحث من این دولت یا دولت قبل نیست به‌طور کلی سیاست دولت‌ها را می‌گویم.
  دولت با تعرفه‌های سنگین گمرکی و مالیاتی و ممنوعیت ورود خودروهای خارجی، ساخت خودرو در ایران را انحصاری کرده است و به همین دلیل در کشور ما رقابتی در این زمینه وجود ندارد.
  در کشور ما این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد چطور می‌شود یک نفر نتواند به‌خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟ در کشور ما وزارت صمت نماینده خودروساز شده نه مردم و این یک فاجعه است. اگر رانت‌ها برداشته شود، مسئله خودروسازی و مشکلات آن حل می‌شود. شرکت‌های خودروسازی ما از استانداردهای دنیا عقب هستند؛ چراکه همیشه حمایت بی‌چون و چرا می‌شوند و معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و هر اتفاقی هم می‌افتد پاسخگو نیستند.
  خودرو جزو کالاهای ضروری است چون با جان مردم سروکار دارد. این از کالاهای ضروری است که ورود آن باید آزاد شود؛ چراکه اگر خودروهای باکیفیت خارجی به کشور وارد شوند رقابت ایجاد می‌شود. خودروسازهای ما که اهل کیفیت و ایمنی نیستند اینها عادت کرد‌ه‌اند به این رویه و با واردات خودرو باید جمع کنند و بروند. اگر تعرفه‌های گمرکی برداشته شود و رقابت ایجاد شود، والله اگر خودروسازهای داخلی ما بتوانند در سال حتی یک خودرو بفروشند.
  در دنیا برای اینکه خودرویی ایمن باشد مؤسساتی هستند که خودروها را از حیث فرمان‌پذیری، پایداری، سازگاری با سرنشینان، میزان آسیب‌پذیری و بازدارندگی ترمز تست می‌کنند و با توجه به این معیارها به‌خودروها از یک تا 5ستاره می‌دهند. بعد از آن دولت به مردم اعلام می‌کند خودروهای 3ستاره و با کیفیت پایین را نخرید، اما در کشور ما مردم را برای خرید این خودروهای بی‌کیفیت که عمدتا زیر 3ستاره دارند، تشویق هم می‌کنند.
  در ماجرای تصادف زنجیره‌ای بهبهان که ایربگ خودروها عمل نکرد، هیچ‌کس به مردم پاسخی نداد. اگر خودروسازان طرفدار ایمنی باشد، قاعدتا باید خطوط تولید این خودروها تعطیل می‌شد تا زمانی که اشکالات برطرف شود، ولی در کشور ما اصلا آب از آب تکان نخورد. ما در دنیا دیدیم که فقط در یک خودرو اشکال به‌وجود آمد ولی خط تولید آن خودرو را که از خودروسازهای بزرگ دنیا بود، کلا متوقف کردند و همه خودروها را جمع کردند و خسارت پرداخت کردند و تا زمان اصلاح مشکل اجازه تولید ندادند. در این تصادف، ایربگ حتی یک خودرو عمل نکرد اصلا معلوم نیست این خودروها ایربگ داشتند یا نه، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و کسی مواخذه نشد.
  مردم باید در پناه دولت باشند ولی دولت در بخش حمل‌ونقل و ایمنی هیچ پناهی برای مردم نیست. دولت‌های ما برخلاف تفکر ایمنی دنیا قدم برمی‌دارند و این یک فاجعه است. خود دولت‌ها این بی‌کیفیتی را می‌خواهند و گاهی برای اینکه مردم را دلخوش کنند یک مصاحبه‌ای می‌کنند که ذره‌ای هم عمق ندارد و این خودروها همچنان در جاده‌های کشور ما تردد می‌کنند. متأسفانه باید بگویم تقریبا اکثر کشته‌های حوادث رانندگی دهک‌های پایین جامعه هستند که به‌دلیل گرانی توان خرید خودروی باکیفیت را ندارند.
  جای تأسف دارد که خودروسازی و صنایع ما یک وزیر دارد اما وزیر به مردم پشت کرده و به سمت خودروساز رفته است. ما بانک مرکزی داریم اما به مردم و کشور پشت کردند و رفته‌اند سمت خودروساز. با این اوضاع دیگر چه امیدی می‌توانیم داشته باشیم واقعا امیدی نیست. این را من عرض می‌کنم که سال‌ها در بخش حمل‌ونقل و ترافیک کار می‌کنم و با این آقایان هم کار کرده‌ام. خودروهای داخلی ما ده‌ها مشکل دارند گزارش این مشکلات نزد افسران کارشناس تصادف و در راهنمایی و رانندگی ناجا موجود است اما کو گوش شنوا؟!
  پلیس خودش شوکه شد از اینکه ایربگ ماشین‌ها باز نشد ولی باز هم این خودروها را شماره‌گذاری می‌کند. درست است که پلیس تأییدیه‌ها را از وزارتخانه‌ها گرفته و براساس آن خودروها را پلاک می‌کند، ولی وقتی اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد این تأییدیه‌ها زیر سؤال می‌رود و مردود می‌شود. پس پلیس می‌تواند شماره‌گذاری خودروهایی را که ثابت شده استاندارد لازم را ندارند متوقف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید