• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1515
+
-

کاهش 50 میلیارد مترمکعبی آب‌های تجدیدپذیر کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: تداوم سیاست‌‌های آبی، باعث ورشکستگی آبی شده است

آب
کاهش 50 میلیارد مترمکعبی آب‌های تجدیدپذیر کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از سیاست‌های آبی گفت: درحالی‌که جمعیت کشور از ۳۰ میلیون به ۸۰ میلیون‌نفرافزایش یافته و منابع آب تجدیدپذیر ما از ۱۳۲میلیارد مترمکعب به ۸۸میلیارد مترمکعب در سال رسیده، سیاست‌های آبی هیچ تغییری نکرده است. 

عیسی کلانتری افزود: تداوم این سیاست‌ها باعث ورشکستگی آبی شده است.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عیسی کلانتری در نشست تخصصی فرماندهان یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با اعلام اینکه بی‌تفاوتی سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به آب، بزرگ‌‌‌ترین خسارات را به محیط‌‌زیست کشور وارد کرده است، گفت: اگرچه وزارت نیرو متولی مدیریت منابع و مصارف آبی در کشور است اما سازمان حفاظت محیط‌زیست باید میراثدار نسل‌های آتی باشد و از این‌رو باید در این حوزه ورود می‌کرد.

آب، بزرگ‌ترین مسئله محیط‌زیست 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن تأکید بر این موضوع که مهم‌‌ترین مسئله و اصلی‌‌ترین شاخص محیط‌زیست کشور، آب است، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به بهانه اینکه قانون، وزارت نیرو را متولی حوزه آب می‌داند، خود را از این حوزه کنار کشید و حتی یک‌هزارم مقاومتی که در برابر وزارت صنعت داشت در مقابل از بین رفتن منابع آبی مقاومت نکرد و در نتیجه همین غفلت‌ها امروز ۱۱۰‌درصد آب‌های تجدیدپذیر کشور را استفاده می‌کنیم.

کلانتری در حالی از عملکرد مسئولان پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقاد می‌کند که مسئولان پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست برخلاف وی، با انتقال آب ونک به رفسنجان به‌شدت مخالفت کردند و مانع از اجرای طرحی شدند که بنا بر اعلام کارشناسان به معضلات آبی دامن می‌زند. علاوه بر این، کلانتری آبان‌ماه گذشته و یک روز پس از دریافت درخواست وزیر نفت برای احداث پتروشیمی در گیلان و مازندران با این درخواست مغایر با معیارهای زیست‌محیطی موافقت کرد؛ درحالی‌که بنابر طرح آمایش سرزمین، توسعه در استان‌های شمالی کشور باید با زیست‌بوم منطقه سازگار باشد و اجرای طرح‌‌هایی از قبیل پتروشیمی در این استان‌ها ممنوع است.

کلانتری که طی سال‌های 1368تا 1379 مسئولیت وزارت کشاورزی را برعهده داشت و با شعار «کشاورزی، محور استقلال» و ابلاغ طرح خودکفایی گندم از توسعه کشاورزی حمایت می‌کرد، روز گذشته در انتقاد از خودکفایی در برخی محصولات، گفت: باید از خودمان بپرسیم به چه بهایی در چند محصول خودکفا شدیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه افزود: با توجه به تأکید رئیس‌جمهور بر رفع معضلات مختلف محیط‌زیستی در خوزستان همچون گردوغبار و آلودگی‌‌های نفتی و تأثیر شرایط تالاب‌‌ها در روند کاهشی یا افزایشی این معضلات، نامه‌نگاری با وزیر نیرو برای تخصیص یک میلیاردونیم حقابه سالانه محیط‌زیست داشتم که وزیر نیرو هم در جواب نامه اعلام کرد با توجه به شرایط کشور، آبی برای تخصیص وجود ندارد. به گفته وی، مجموع آمار و ارقام بخش‌های مختلف در خوزستان نشان داد که در استان آب هست اما مدیریت آب نیست.

کلانتری با اعلام این هشدار که با ادامه روند کنونی مدیریت منابع و مصارف آب در کشور، طی ۱۵سال آینده تنها 6 استان آب خواهد داشت و بقیه کشور بی‌آب می‌شود، گفت: این به‌معنای تعطیلی کشاورزی در کشور است و البته این موارد طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام شد و اعتراض بی‌مورد نمایندگان را به‌دنبال داشت.

 

هم‌ترازی محیط‌بانان با نیروی نظامی و  انتظامی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه محیط‌بانی که امنیت و آسایش ندارد، باید تماشاچی خاطیان باشد، گفت: هفته گذشته دولت همترازی محیط‌بانان با نیروهای نظامی و انتظامی را به تصویب رساند و امیدوارم پس از اتمام بررسی بودجه۹۷ در مجلس، به صحن علنی مجلس برسد. کلانتری از محیط‌بانان خواست، درگیری با متخلفان و متعرضان محیط‌زیست را آخرین گزینه بدانند و تمام تلاش خود را برای همراه ساختن مردم در حفظ محیط‌زیست به‌کار بندند. کارشناسان معتقدند تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان باعث کاهش درگیری‌های محیط‌بانان و جنگل‌بانان با متخلفان و متجاوزان به میراث طبیعی کشور می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید