• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151497
+
-

ادامه مذاکرات در غیاب ابتکارعمل غربی‌ها

هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام دیروز درحالی ادامه یافت که گفت‌وگوها در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی ادامه دارد و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در جلسات جداگانه‌ای، با انریکه‌مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و نمایندگان کشورهای حاضر در گفت‌وگوها دیدار و تبادل‌نظر کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین نشست‌خبری خود در سال‌۲۰۲۲، با وجود اذعان به اینکه در گفت‌وگوهای ایران و 1+4 پیشرفت‌هایی به‌دست آمده‌است، از اظهارنظر صریح پیرامون گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در وین خودداری کرد. وی با بیان اینکه اکنون زمان دست‌کشیدن و رهاکردن مذاکرات نیست و پیشرفت‌هایی درحال انجام است، ادامه داد که «گروه 1+4 متحد و یکصدا هستند، اما باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.»
همچنین روز گذشته یک مقام دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد در روند مذاکرات مسائل اصلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند و مذاکرات وین پیش از فرارسیدن ماه تعیین‌کننده فوریه به تغییر رویکرد نیاز دارد. وی پس از دیدار وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در برلین در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده‌است که «پیشرفت جزئی، کم و آهسته در مورد موضوع‌هایی وجود دارند که می‌دانیم مسائل اصلی مذاکرات نیستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید