• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151469
+
-

قورباغه را قورت دادیم

قورباغه را قورت دادیم تیم ملی هندبال ایران بعد از پیروزی بزرگ مقابل عربستان، به 2برد دیگر نیاز دارد تا صعودش را به مسابقات جهانی قطعی کند

قورباغه را قورت دادیم

تیم ملی هندبال ایران اصلی‌ترین حریفش عربستان را شکست داد و یک قدم دیگر به خواسته‌اش -صعود به مسابقات جهانی2023 لهستان - نزدیک شد. بازی ایران و عربستان در مسابقات قهرمانی آسیا برگزار شد، مسابقاتی که گزینشی جهانی است. قبل از شروع مسابقات، همه می‌دانستند که بازی با عربستان سخت‌ترین بازی گروهی برای هر دو تیم است. عربستان در روزهای کرونایی ایران، میزبانی را از تهران گرفته بود و حضور تماشاگران در بازی هم بزرگ‌ترین امتیاز برای این تیم بود. ایران ورود خوبی هم به عربستان نداشت؛ معطلی چند ساعته در فرودگاه دمام بازیکنان را خسته و شاکی کرده بود. این شرایط فقط برای تیم ایران بود. با این حال 2پیروزی مقابل هند و استرالیا، ایران را آماده بازی بزرگ کرد. عصر آخرین روز دی‌ماه، درحالی‌که نگاه ورزش ایران بیشتر متوجه هند و نخستین بازی تیم ملی فوتبال زنان در جام ملت‌های آسیا بود، در سالن وزارت ورزش دمام، غوغایی به پا بود. در حضور تماشاگران عربستانی که به‌خاطر کرونا تعدادشان به نصف سالن کاهش پیدا کرده بود، تیم ملی هندبال کار راحتی نداشت. ایرانی‌ها که نزدیک به 2سال است بازی با تماشاگر را تجربه نکرده‌اند، شروع خوبی در بازی نداشتند. دستپاچگی، نه اجازه دفاع خوب به آنها می‌داد و نه حمله. به همین دلیل بود که نیمه اول را 13-9 بازنده بودند ولی در نیمه دوم بازی متفاوت شد و ایران 24-20 برنده زمین را ترک کرد.
شهداد مرتجی از مربیان هندبال ایران 2نیمه این بازی را متفاوت از هم می‌بیند. او به همشهری می‌گوید: «2نیمه کاملا متفاوت بود. درحالی‌که نیمه اول تیم در دفاع و حمله اصلا هماهنگ نبود اما در نیمه دوم خیلی خوب کار کرد.» مانوئل فرناندز، سرمربی اسپانیایی ایران نظر مرتجی را تأیید می‌کند و دلیل این ناهماهنگی را عجله بازیکنانش می‌داند. البته او اعتراف می‌کند که تیمش در 2بازی قبلی هم همین مشکل را داشته است: «ما حتی در 2بازی اول هم که می‌دانستیم از حریفان برتر هستیم، نیمه اول سختی داشتیم. در بازی با عربستان هم همین‌ مسئله تکرار شد. در نیمه اول بازیکنان بیش از حد عجله می‌کردند و ما از برنامه تاکتیکی خود خارج شدیم و این موضوع به ما ضربه زد. اما در نیمه دوم کاری را که باید انجام می‌دادیم، انجام دادیم. با اختلاف چند گل جلو افتادیم و ریتم بازی را در دست گرفتیم.»اگر در تیم فوتبال زنان زهره کودایی دروازه‌بان تیم، ستاره بود، تیم ملی هندبال هم پیروزی‌‌اش را بیش از هر کسی مدیون محمد سیاوشی، دروازه‌بان تیم است. مرتجی که خودش سال‌ها پیش دروازه‌بان تیم ملی بود، درباره سیاوشی می‌گوید: «او خیلی به تیم کمک کرد و در پیروزی تیم 50 تا 60درصد نقش داشت. سیاوشی توپ‌های حساسی را گرفت.» اما خود سیاوشی بیشتر از بازیکنان دفاعی تیم تعریف می‌کند: «همه بازیکنان در نیمه دوم زحمت کشیدند و با دفاعی جانانه و حمله‌های عالی همه فرصت‌ها را به گل تبدیل کردند. ما دفاع خیلی خوبی داشتیم. من هم به‌عنوان آخرین نفر مجبور بودم بهترین عملکردم را داشته باشم تا زحمت بازیکنان به هدر نرود.»5تیم مسابقات‌ آسیایی به مسابقات جهانی صعود می‌کنند. ایران با صدرنشینی در مرحله گروهی، در مرحله یک‌چهارم نهایی حریفان راحت‌تری دارد. عراق، کویت و بحرین تیم‌هایی هستند که پیروزی مقابل آنها ایران را به نیمه‌نهایی و مسابقات جهانی می‌رساند. در گروه مقابل قطر، کره‌جنوبی، عربستان و ازبکستان بازی می‌کنند. ایران شاید فقط یک بازی سخت در این مرحله داشته باشد. مرتجی می‌گوید: «شکست دادن عراق کار سختی نیست و می‌شود با اطمینان گفت که ایران برنده این بازی است. ایران اگر از 2بازی دیگر هم یک پیروزی به‌دست بیاورد، صعودش به مسابقات جهانی قطعی است. کویت که چند سالی از مسابقات دور بود، هنوز به قدرت قبلی‌اش برنگشته ولی بحرین حریف‌ سرسخت‌تری است. احتمال اینکه ایران بتواند کویت را شکست بدهد زیاد است.»
پیروزی مقابل عربستان که همیشه حریف سرسختی برای ایران بوده، به تیم اعتماد به نفس بیشتری داده است اما این نگرانی وجود دارد که شاید بازیکنان دچار غرور بعد از برد شوند. مرتجی می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. بازیکنان به‌اندازه‌ای تجربه دارند که هیچ تیمی را دست‌کم نگیرند. باید ببینیم کادر فنی از نظر روانی چطور با تیم کار می‌کند.» بازی مرحله دوم از امروز شروع می‌شود و ایران در بازی اول مقابل عراق قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید