• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151462
+
-

پله اول؛ پاسداشت مثلث سلامتی

سهیل اکبری- مربی بدنسازی عالی آکادمی ملی المپیک

از روزی که ویروس کرونا همه‌گیر شد خیلی از ما مجبور به ترک باشگاه‌ها شدیم و یا در بهترین حالت تمرین‌های مداوم‌مان را از دست دادیم. با گذشت زمان، انگیزه‌هایمان هم کمتر و کمتر شد؛ تا جایی که نه‌تنها از شرایط ایده‌آل خارج شدیم، بلکه بعد از حدود دو سال، دیگر جرأت نگاه کردن به خودمان در آینه را نداریم! حالا ما دو راه داریم؛ یکی اینکه با همین وضعیت پیش برویم و قید لباس‌های قدیمی، سلامت بدن و حتی نشاط قبلی‌مان را بزنیم. دیگر اینکه سختی شروع دوباره را به جان بخریم و در عوض حال بهتری داشته باشیم.  اگر انتخاب شما راه دوم است ما یک خبر خوب برایتان داریم؛ نیت ما این است که از شما در این مسیر حمایت کنیم. موافقید این سنگ بزرگ را خورد کنیم و گام به گام جلو برویم؟ برای برگشت به تنظیمات اولیه، رئوس مثلث سلامتی را همیشه به یاد داشته باشید:

اول – تغذیه مناسب، دوم – خواب مناسب، سوم – تمرین مناسب
تغذیه: ورزشکاران حرفه‌ای جمله معروفی دارند که می‌گوید: عضلات راست شکمی در آشپزخانه شکل می‌گیرند نه در باشگاه! با این حساب دیگر نیازی به توضیح نیست که اهمیت تغذیه در سلامت  و تناسب اندام چقدر است. فراموش نکنید که اقوام، همسایه‌ها، مربیان ورزش، افراد معروف و ... هیچکدام شایستگی مشورت برای تنظیم رژیم غذایی مناسب شما را ندارند. اگر شما به رعایت رژیم غذایی خاصی نیاز دارید (چه از نظر کنترل و تنظیم وزن و چه از نظر کنترل بیماری خاص)، فقط می‌توانید از مشاور و متخصص تغذیه کمک بگیرید. لطفا از مربیان بدنسازی رژیم غذایی دریافت نکنید!
خواب: بیشتر افرادی که ورزش را شروع می‌کنند، در سبک زندگی جدیدشان فقط دو اصل تمرین و تغذیه را برای دستیابی به سلامتی مهم می‌دانند؛ در حالی که نادیده گرفتن اصل مهم خواب، در بیشتر موارد، آسیب‌های جدی بر بدن ما وارد می‌کند.
بی‌خوابی یا بدخوابی به شدت بر عملکرد هورمون‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد و حتی باعث چاقی می‌شود. نداشتن استراحت و خواب کافی همچنین سبب کاهش حساسیت انسولین و ابتلا به دیابت، کاهش سطح هورمون رشد و پایین آمدن توان بدن برای ترمیم و تقویت عضلات می‌شود. وقتی خوب و کافی نمی‌خوابید، سطح هورمون تنظیم اشتها تغییر می‌کند و فرد همواره گرسنه است.
ورزش:  حالا می‌رسیم به بخش جذاب ماجرا!  تجربه به من و دیگر همکارانم ثابت کرده که تمرین کردن افراد غیر‌حرفه‌ای بدون داشتن مربی احتمال بروز آسیب‌های جسمانی را بالا برده و در طولانی مدت نه تنها باعث شادابی و حال خوب فرد نمی‌شود بلکه باعث دردهای موضعی و گرفتاری‌های جانبی نیز خواهد شد. حال چه باید کرد که هم حال خوب داشته باشیم و در طولانی مدت سلامتی جسم و روح را تضمین کنیم؟
این مطالب را دنبال کنید....
راهکار های جذابی برای شروع دوباره داریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید