• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151444
+
-

از هفته جاری با توزیع واکسن و بهبود شرایط جوی

تزریق دوز سوم واکسن سرعت می گیرد

آمار کشوری تا پایان هفته گذشته نشان می‌دهد فقط 19/9درصد از جمعیت بالای 18سال دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند

گزارش
تزریق دوز سوم واکسن سرعت می گیرد

طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان هفته گذشته، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۷میلیون‌و۹۲۳هزار و ۶۵دوز رسید؛ ۶۰میلیون و ۴۴۷هزار و ۶۵۹نفر دوز اول، ۵۳میلیون و ۴۶۱هزارو۹۴۱نفر دوز دوم و ۱۴میلیون‌و۱۳هزار و ۴۶۵نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بنابراین آمار، 89.1درصد از جمعیت بالای 12سال کشور حداقل یک دوز، 78.7درصد از جمعیت بالای 12سال هر 2دوز و 19.9درصد از جمعیت بالای 12سال نیز دوز سوم را دریافت کرده‌اند. به‌گزارش همشهری، هرچند میانگین دریافت دوز سوم واکسن کرونا در کشور نیز با توجه به روند افزایشی سویه اومیکرون قابل‌قبول نیست، اما بررسی آمار اعلام شده از سوی علوم‌پزشکی استان‌های مختلف نشان می‌دهد 15استان کشور هنوز به همین میانگین هم نرسیده‌اند.

مازندران؛ صدرنشین واکسیناسیون دوز سوم
هم‌اکنون مازندران با آمار 29درصد جمعیت تحت پوشش واکسیناسیون با دوز سوم بالاترین رقم را در کل کشور دارد. سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیش از 5میلیون دوز واکسن در استان تزریق شد، می‌گوید: از این میزان 2میلیون و ۸۰۰هزار دوز معادل ۸۱درصد کل جمعیت مربوط به دوز اول و ۷۵درصد مربوط به دوز دوم بوده است.
قاسم اویس، با بیان اینکه ۹۷درصد جمعیت بالای ۱۲سال در استان به تعداد 2میلیون و ۲۷۳هزار نفر اول و ۹۰درصد به تعداد 2میلیون و ۹۹هزار نفر دوز دوم را دریافت کرد‌ه‌اند، می‌افزاید: 29.3درصد جمعیت بالای ۱۸سال استان به تعداد بیش از ۶۵۲هزار نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند. بعد از مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و فارس با 25درصد جمعیت تحت پوشش در رتبه‌های بعدی قرار دارند و بعد از آن هم می‌توان به استان‌های مرکزی با 24.4 و زنجان با 24درصد جمعیت تحت پوشش اشاره کرد. علاوه بر این 11استان یزد، هرمزگان، گیلان، کرمانشاه، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، تهران، بوشهر، اصفهان و آذربایجان شرقی هم میانگینی بالاتر از درصد کشوری دارند تا در مجموع 16استان بیش از 20درصد جمعیت هدف خود را با 3دوز واکسن در مقابل کرونا واکسینه کرده باشند.

عملکرد زیر 20درصدی در 15استان
بنابر اعلام روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ۷۳درصد مردم این استان، دوز اول واکسن و حدود ۶۱درصد نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند تا در این شرایط از میانگین کشوری 16درصد در دوز اول و ۱۸درصد در دوز دوم عقب باشند. درصد دریافت دوز سوم واکسن در این استان البته به قدری پایین است که مسئولان قم حتی از اعلام آن نیز خودداری می‌کنند و معتقدند این درصد ارزش مطرح شدن ندارد. بعد از قم، سیستان‌وبلوچستان با 11درصد جایگاه دوم از نظر کمترین دوز تزریق شده در نوبت سوم واکسیناسیون را دارد و کردستان هم با 12درصد جایگاه بعدی را به‌خود اختصاص داده است. استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان، گلستان، لرستان و همدان هم عددی پایین‌تر از میانگین کشوری دارند.

در انتظار دوز سوم
علاوه بر اینکه طی روزهای گذشته ممکن است درصدهای اعلام شده از سوی استان‌ها افزایش نسبی پیدا کرده باشد، در برخی استان‌ها چون هرمزگان تزریق دوز سوم با چالش کمبود واکسن آسترازنکا روبه‌رو شده است.
سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید: تعدادی از افراد تمایل به تزریق واکسن آسترازنکا داشتند و به همین دلیل از حدود 10روز پیش به‌دلیل اتمام این واکسن در استان روند واکسیناسیون دوز سوم کند پیش می‌رفت.
فاطمه نوروزیان با بیان اینکه تزریق دوز دوم و سوم آسترازنکا از روز گذشته (جمعه یک بهمن) آغاز شده است، می‌افزاید: محموله جدید رسیده بین همه استان‌ها توزیع شده است و با توجه به این شرایط، پیش‌بینی ما این است که در این هفته روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد و درصد تزریق دوز سوم افزایش یابد.
او یکی دیگر از دلایل کند بودن روند واکسیناسیون در یکی، دو هفته گذشته را شرایط جوی به‌ویژه در استان‌های جنوبی می‌داند و اظهار می‌کند: شرایط جوی هم‌اکنون بهبود یافته و به‌نظر می‌رسد این موضوع هم بر تسریع واکسیناسیون تأثیر بگذارد. نوروزیان به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برخلاف آنچه گفته می‌شود، تمایل مردم به تزریق دوز سوم به‌دلیل اینکه تأثیر واکسن را بر کاهش مرگ‌ومیر دیده‌اند، بالاست.

  در روزهای گذشته استان‌های تهران، گیلان، ایلام، خوزستان و اصفهان هم درباره ‌کمبود واکسن آسترازنکا و توزیع و تزریق این واکسن از هفته جاری خبر داده‌ بودند. با توجه به این شرایط و پایان نسبی بارندگی‌ها به‌نظر می‌رسد در روزهای پیش رو شاهد افزایش قابل توجه درصد پوشش جمعیت بالای 18سال در دوز سوم باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید