• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151437
+
-

پرواز بادبادک‌ها بر فراز یادمان‌مشاهیر ایران

200کودک ایرانی و افغانستانی در آستانه روز مادر با شعار «یک‌قلب و دو ملت» جمعه شادی در اراضی عباس‌آباد داشتند

گزارش
پرواز بادبادک‌ها بر فراز یادمان‌مشاهیر ایران

زهرا کریمی- روزنامه‌نگار

مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد دیروز جمعه، با حضور ۲۰۰کودک قدونیم‌قد ایرانی و افغانستانی حال و هوای دیگری داشت. کودکان ۸ تا ۱۴ساله در هوای سرد زمستانی، شال و کلاه کرده، همراه خانواده‌هایشان از ساعت ۱۰صبح برای برنده‌شدن در جشنواره «بادبادک‌باز» به میدان مشاهیر آمده بودند؛ جشنواره‌ای که با سفیدپوش شدن بخش‌هایی از بوستان‌های طالقانی و آب‌وآتش و با حضور گیتی خامنه، مجری برنامه‌های دهه‌های ۶۰ و 70 با شور و اشتیاقی جالب توجه برگزار شد تا جایی‌که برخی از پدران و مادران این کودکان دلتنگ اجرای این مجری پیشکسوت بودند. به‌طوری‌که بزرگ‌ترها منتظر بودند تا هر چه زودتر جشنواره تمام شود و به یاد روزهای کودکی در گنبد مینا اجرای گیتی خامنه را تماشا کنند.

 آسمانی پر از بادبادک‌های رنگی
دیروز صبح، وقتی هنوز بسته ابزارهای ساخت بادبادک‌ها توزیع نشده بود، بعضی از کودکان در میدان مشاهیر با وسایل خودشان کارگاه ساخت را برپا کردند. سرانجام آنها بسته‌هایی را تحویل گرفتند و با کمک هم‌سن و سال‌هایشان بادبادک‌هایی ساختند که بعضا بزرگ‌تر از قد و قواره‌هایشان بود. در آن هوای سرد زمستانی صدای خنده کودکان ایرانی و افغانستانی مجموعه را فراگرفته بود و آسمان مجموعه پر از بادبادک‌های رنگی‌رنگی با پیام تبریک روز مادر بود. بادبادک‌بازی که به زبان افغانستانی «گودی‌پرانی» خوانده می‌شود یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین بازی‌ها در افغانستان است. در این میان نیز خانواده‌های شهدای فاطمیون در میدان مشاهیر واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری حضور داشتند تا برنامه رنگی هم از جنس مادران شهید در آستانه روز مادر بگیرد.
برنامه دیروز با شعار «یک قلب و دو ملت» با همکاری مؤسسه زینو و با هدف تعامل فرهنگی میان  2کشور برگزار شد. در نهایت ساخت و پرواز بادبادک‌ها با داوری و معرفی بهترین بادبادک به پایان رسید و هر یک از کودکان در کنار عروسک‌های عظیم‌الجثه حاضر در مراسم عکس‌هایی به یادگار گرفتند.

شنیدن قصه‌های نوستالژی در گنبد مینا
بازگویی قصه‌های نوستالژی بخش دیگری از برنامه روز گذشته بود. به همین منظور هم همه کودکان با خانواده‌هایشان برای شنیدن قصه‌های گیتی خامنه و اجرای او به «گنبد مینا» رفتند. صدای خانم خامنه، مجری قدیمی و باسابقه کودک و نوجوان گرمابخش محیط گنبد مینا شد و همه برای شنیدن قصه‌ها گوش فرا دادند. بعد از آنکه قصه‌گویی و خاطره‌بازی پدر و مادرها با این مجری پیشکسوت به پایان رسید، نوبت به بازی در شهربازی «گذر گردشگری» رسید. گذر گردشگری پر از وسایل برقی برای بچه‌هاست و آنهایی که تجربه این وسایل را داشتند با عجله به سمت بازی مورد علاقه خود رفتند. استفاده از وسایل در این روز به مناسبت اعیاد پیش‌رو رایگان بود. کودکان هم از این فرصت استفاده کردند و در صف‌ها به نوبت سوار اسب پرنده، قایق‌های آبی و بشقاب‌پرنده شدند. این برنامه آخر، کودکان را حسابی خسته کرده بود و در ساعات پایانی روز و  با تاریک شدن هوا یکی‌یکی خانواده‌ها مجموعه را ترک کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید