• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151435
+
-

قاب‌های ماندگار در جشنواره چهلم فجر

لو دادن داستان فیلم‌ها ادامه دارد

مسعود پویا- روزنامه‌نگار

با ورود به بهمن ماه، به‌تدریج سایه جشنواره فیلم فجر بر سر سینمای ایران گسترده می‌شود. بعد از تحویل نسخه نهایی فیلم‌های مسابقه به جشنواره، جزئیات نمایش‌های مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر هم مشخص شد؛ جشنواره‌ای که برای چهل سالگی‌اش نمایش نسخه‌های ترمیم شده ۱۰فیلم شاخص از دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را تدارک دیده است. در حالی به روزهای برپایی چهلمین جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم که ماجرای لو رفتن داستان فیلم‌ها همچنان ادامه دارد و جنجالی که محمدتقی فهیم کلیدش را زد حالا توسط یک منتقد و سینمایی‌نویس دیگر ادامه یافته است. به‌نظر می‌رسد خونسردی زیاده از حد دفتر جشنواره، باعث شده قبح نوشتن درباره فیلم‌های دیده نشده و لو دادن داستانشان بریزد.
 
فیلم‌هایی که همچنان لو می‌روند
چند هفته پیش و کمی بعد از اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره، محمدتقی فهیم، منتقد قدیمی سینما و از چهره‌های تقریبا ثابت برنامه‌های سینمایی تلویزیون، در اقدامی عجیب شروع به نوشتن درباره فیلم‌های بخش مسابقه و لو دادن جزئیات داستانی‌شان کرد. اعتراض سازندگان فیلم‌های «نگهبان شب» و «شب طلایی» هم عملا راه به جایی نبرد و حالا شهرام خرازی‌ها که سابقه فعالیت رسانه‌ای‌اش به بیش از 2 دهه می‌رسد، در صفحه شخصی‌اش راه فهیم را ادامه می‌دهد.
جالب اینکه خرازی‌ها در پاسخ به اعتراض‌های صورت گرفته، اعلام کرده واکنش‌ها برایش هیچ اهمیتی ندارد. اینکه واقعا فیلم‌های جشنواره جایی لو رفته‌اند یا همه‌‌چیز براساس اطلاعات غیررسمی، پرسش از عوامل سازنده فیلم‌ها (و در مورد نگهبان شب، تماشای 15 دقیقه از فیلم که با موبایل ضبط شده) شکل گرفته، یک داستان است و اسپویل کردن آشکار داستان فیلم‌ها داستانی دیگر. کاری که معمولا محصول هیجانات ژورنالیست‌های جوان است، حالا توسط افرادی انجام می‌شود که سال‌های طولانی است فعالیت رسانه‌ای دارند. در چنین ماجرایی به‌نظر می‌رسد دفتر جشنواره باید از موضع انفعالی‌اش خارج شود؛ وگرنه بعد از این سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید