• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151404
+
-

مدیریت شهری تهران 2روش را برای احداث بناهای جدید برای رونق شهرسازی و افزایش ایمنی در دستور کار قرار داده است

بازشدن قفل ساخت‌وساز با تسهیلگری

شهرداری تهران با اجرای 2طرح به‌دنبال ایجاد تسهیلگری برای ساخت‌وساز در مناطق 22گانه شهر تهران است. در واقع تلاش می‌شود تا با ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی در قالب طرح تفصیلی رونقی به ساخت‌وساز شهر تهران داده شود. از سوی دیگر نیز، شهرداری به‌تازگی الزاماتی را برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها از نظر مصالح درنظر گرفته تا ساختمان‌های جدید، با ایمنی و استحکام بالاتری به بهره‌برداری برسد.
به‌گفته علیرضا زاکانی، شهردار تهران، ‌برای ایجاد اتفاق‌های خوب در بخش‌ شهرسازی، باید قفل ساخت‌وساز باز شود:  «در سال۹۱ حدود ۳۱هزار پرونده شهرسازی صادر شد؛ درحالی‌که امروز ۴۷۰۰پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست.» این موضوع را حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران هم دیروز به‌نوعی تأیید کرد. او براساس آمار این حوزه اعلام کرد که امسال نسبت به سال گذشته، ساخت‌وساز در شهر تهران به لحاظ متراژ 12درصد کاهش یافته است.‌در مورد افزایش کیفیت مصالح ساختمانی حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: «لازم است کیفیت ساختمان‌های شهر افزایش یابد و این منوط به الزام استفاده از مصالح استاندارد است و ساختمان‌ها باید در برابر حوادث مختلف ایمن شوند. الزاماتی همچون ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی، استفاده از مصالح سبک، تغییر تکنولوژی ساخت، استفاده از روش‌هایی برای افزایش ایمنی ساختمان و طراحی بناها به شیوه‌ای که از انعطاف‌پذیری لازم برای جذب ارتعاش‌ها برخوردار باشند، ازجمله این روش‌ها به شمار می‌رود.» بر همین اساس، بخشنامه الزام استفاده از بتن آماده متعلق به شرکت‌های دارای مجوز استاندارد به مناطق 22گانه ابلاغ شده است. همچنین استفاده از پلی استایرن استاندارد، به‌ویژه در زمان بروز حریق، به‌منظور جلوگیری از اشتعال آنها در زمان حریق و متصاعدشدن گازهای سمی خطرناک، اهمیت زیادی دارد که در همین راستا استفاده از پلی‌استایرن استاندارد در ساختمان‌ها الزامی شده است.
به لحاظ ایجاد امکان کنترل بیشتر بر پروژه‌های ساختمانی و رویت مدارک، نقشه‌ها و کنترل استاندارد مصالح در زمان بازدید از پروژه‌های ساختمانی، مالک و مسئول پروژه ملزم به ثبت و ضبط مدارک در زونکن و حفظ و نگهداری آن در کارگاه
شده‌اند که با پیگیری‌های انجام‌شده و در راستای هوشمندسازی، این زونکن‌ها به‌زودی تبدیل به زونکن‌های الکترونیکی خواهند شد.
وی درخصوص دیگر اقدامات انجام‌شده برای ایمنی ساختمان‌ها گفت: به‌منظور اهمیت حفظ ایستایی دیوارهای پیرامونی در هنگام زلزله، طی بخشنامه‌ای لزوم رعایت ضوابط اجرایی وال‌پست‌ها و ارائه جزئیات آنها در نقشه‌های ساختمانی مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین در سازه‌های اسکلت فلزی، کیفیت جوش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا بخشنامه اقدامات ضروری برای افزایش کیفیت جوش در سازه‌های اسکلت فلزی، به مناطق  اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید