• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151337
+
-

رؤیایت را شیرین‌تر کن

تیم ملی فوتبال زنان ایران امروز برای نخستین‌بار جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند؛ ایران به لحاظ رنکینگ ضعیف‌ترین تیم جام است اما حداقل به صعود از گروه امید دارد

رؤیایت را شیرین‌تر کن

لیلی خرسند  

ساعت17:30 امروز، یک لحظه تاریخی برای فوتبال زنان ایران است. تیم ملی برای نخستین‌بار در جام ملت‌های آسیا بازی می‌کند. برای تیمی که تا یک‌سال پیش وجود خارجی نداشت و حتی از رنکینگ فیفا هم بیرون مانده بود، رسیدن به این جام چیزی کمتر از معجزه نبود. حالا هم همه می‌دانند که ایران ضعیف‌ترین تیم جام است، چون نه تجربه‌اش در حد این رقابت‌هاست و نه تدارکاتش. چطور می‌شود ایرانی که حتی همسایه‌ها حاضر نشده‌اند حریف تمرینی‌اش باشند، با هندی مقابله کند که با برزیل بزرگ همبازی بوده است؟ آیا دختران تازه‌وارد ایران، توان مقابله با چین را که 8بار قهرمان جام شده دارند؟ آنها با چین‌تایپه که 3بار روی سکوی آسیا رفته، چه خواهند کرد؟ چشم همه از امروز به زنان است و شاید همه منتظر معجزه دیگری باشند. آیا سورپرایز دیگری در راه است؟ مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی پیش از این گفته بود که به پیروزی‌های تیم و حتی صعود از گروه امیدوار است، ولی عجیب نیست اگر او و بازیکنانش ته ذهن‌شان رؤیای شیرین دیگری هم داشته باشند؛ رؤیای صعود به جام‌جهانی! این غیرممکن‌ترین اتفاق‌ هم‌اکنون است، اما چند ماه پیش حضور در جام‌ملت‌های آسیا هم به غیرممکن نزدیک بود. هیچ‌چیز از این زنان بعید نیست.

حریفان ایران در یک نگاه


زهرا قنبری

بازی سختی داریم
زهرا قنبری می‌توانست همراه تیم در هند باشد اما به‌خاطر مسائل شخصی ترجیح داد در ایران بماند. او پیش از این 2بار مقابل تیم هند بازی کرده و حتی یک‌گل هم به این تیم زده است. قنبری بازی با هند را سخت می‌داند: «هند تیم سرعتی و پرتلاشی دارد. آنها بازی‌های تدارکاتی خیلی خوبی انجام داده‌اند و برای تورنمنت خیلی خوب آماده شده‌اند. بیشتر تیم‌هایی که به این سطح از مسابقات می‌رسند، تیم‌های خوبی هستند اما هند با توجه به اینکه میزبان است، شرایط متفاوتی دارد. با تحولاتی که فوتبال هند در چند سال اخیر داشته، بازی با این تیم کار راحتی نیست. باید در نظر بگیریم که در هر تورنمنتی بازی اول برای همه تیم‌ها سخت است.» قنبری خاطره بازی با هندی‌ها را مرور می‌کند: «سال2008 که با هند بازی کردیم، شرایط ما خیلی بهتر بود. تیم آنها تازه تشکیل شده بود و نوپا بودند. با این حال فوتبال را خیلی خوب یاد گرفته بودند و شرایط خوبی داشتند و با اینکه تیم ما باتجربه‌تر بود ولی کار آسانی نداشتیم. در آن بازی من یک گل زدم. ما 3سال پیش هم با هند بازی کردیم. در این مدت خیلی خوب شده بودند و تغییرات تیم‌شان را متوجه می‌شدیم. تکنیک‌هایشان خیلی بهتر شده بود و مشخص بود که تمرین مداوم دارند.» قنبری امیدوار است که تیم ملی نتیجه خوبی در جام ملت‌های آسیا بگیرد: «ما زنان در هر تورنمنتی نتیجه بگیریم، به رشد فوتبال خیلی کمک می‌کند.»

مریم جهان‌نجاتی /سرمربی تیم شهرداری سیرجان

اهمیتی که هند به فوتبال زنان می‌دهد

برای اینکه شرایط ایران در بازی امروز با هند را درک کنیم، باید این تیم را خارج از زمین فوتبال آنالیز کنیم. قبل از اینکه ویروس کرونا همه‌گیر و بیشتر فعالیت‌های ورزشی لغو شود، فدراسیون فوتبال هند میزبانی مسابقات آسیایی در همه رده‌های سنی زنان را گرفته بود. این کار ویژه، سرمایه‌گذاری بلندمدت آنها برای فوتبال زنان را نشان می‌دهد. اینکه فوتبال زنان برایشان اهمیت دارد و برای داشتن تیم ملی قوی از همان فوتبال پایه برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده‌اند. هند برای تیم ملی هم تدارکات ویژه‌ای دیده است. کافی است تعداد بازی‌ها و تیم‌هایی را که مقابل این تیم قرار گرفته‌اند، بدانید؛ 12بازی دوستانه با تیم‌های برزیل، ونزوئلا، چین‌تایپه و... با توجه به این شرایط و در مقایسه با ایران، تیم هند را باید حریف سرسختی دانست. ایران بازی تدارکاتی نداشته اما اردوهای خوبی برگزار کرده و تیم بدون تعطیلی در اردو بوده است. تیم ملی کادر فنی خوب و بادانشی دارد. در کنار اینها باید امتیاز انگیزه را هم به تیم ایران اضافه کرد. بازیکنان انگیزه بالایی برای اثبات توانایی‌هایشان دارند و این انگیزه اتحاد تیم را بالا برده است.  من و تیم شهرداری سیرجان تجربه بازی مقابل هندی‌ها را داریم و می‌دانم این تیم فیزیکی و سرعتی است. تیم ما هم مثل تیم ملی بدون بازی تدارکاتی در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرده بود، اما توانستیم همه را سورپرایز کنیم. یکی از دلایل پیروزی تیم ما انگیزه بازیکنان بود. امیدوارم تیم ملی هم با انگیزه بالایی که دارد به نتیجه خوبی در این تورنمنت برسد. اثرات مثبت این نتایج، حال همه فوتبال و حال همه زنان را خوب می‌کند.

ایراندوست

دوست دارم2بر صفر برنده شویم
تیم ملی روز یکشنبه به هند رسیده، چند جلسه تمرین داشته و مریم ایراندوست می‌گوید شاگردانش آماده شروع بازی‌ها هستند. او از روحیه خوب تیم می‌گوید؛ تنها ابزاری که برای بازی‌های این جام دارد.

  شرایط تیم خوب است؟
بچه‌ها واقعا از نظر روانی در شرایط فوق‌العاده‌ای هستند. از نظر بدنی هم وضعیت خوبی دارند و آماده‌اند که بازی‌ها شروع شود.

   هند از نظر آب‌و‌هوا و حتی غذا شرایط متفاوتی با ایران دارد. بازیکنان از این نظر مشکلی نداشتند؟
آب‌وهوا کمی شرجی است اما با توجه به اینکه اردوی آخر را در کیش برگزار کردیم، وقتی به اینجا آمدیم خیلی اذیت نشدیم. فقط با غذاهای هندی مشکل داریم. با اینکه ای‌اف‌سی روی همه‌‌چیز نظارت دارد و مسئولان هتل سعی کرده‌اند غذاهای بین‌المللی سرو کنند اما باز هم غذاها تندی خاصی دارند و بعضی از بچه‌ها نمی‌توانند غذاهای هتل را بخورند. سفارت ایران در هند هماهنگی‌هایی انجام داده‌ و قرار است یک آشپز ایرانی بیاورند که غذای ایرانی برایمان بپزد. البته ما پیش‌بینی کرده بودیم که شاید بچه‌ها با غذا مشکل داشته باشند و به‌خاطر همین کادر سرپرستی و پزشکی غذاهای کنسروشده به اینجا آورده‌اند و در این چند روز بازیکنانی که نمی‌توانستند غذای هتل را بخورند، کنسرو خورده‌اند. با آمدن آشپز، در روزهای آینده شرایط بهتر می‌شود.

   مهم‌ترین ابزار شما و بازیکنان برای این تورنمنت چیست؟
در نبود بازی‌های تدارکاتی، حالا مهم‌ترین ابزار ما روحیه و جنگندگی بالای بازیکنان است و فعل خواستن که در وجود تک‌تک بازیکنان نهادینه شده است. بچه‌ها خیلی باانگیزه هستند و می‌خواهند در نخستین بازی پرقدرت ظاهر شوند و نتیجه بگیرند.

   استرس باخت ندارند؟ از حریفان نمی‌ترسند؟
داشتن ترس و استرس خیلی طبیعی است. بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا هم قبل از هر بازی استرس دارند، ولی به‌قدری بچه‌ها از حضور در جام ملت‌ها خوشحال هستند که برای بازی اول لحظه‌شماری می‌کنند. آنها فقط می‌خوا‌هند به زمین بروند و خیلی چیزها را ثابت کنند. امیدوارم این هیجانات را در راه مثبت و برای پیروزی استفاده کنیم و بازیکنان بتوانند بهترین عملکردشان را در زمین به نمایش بگذارند.

   بازی اول با هند را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
چون بازی تدارکاتی نداشتیم، به‌احتمال زیاد در دقایق اول بازی بچه‌ها کمی سردرگم خواهند بود. در آخرین تمرینی که انجام دادیم بیشتر صحبت‌‌ها درباره این بود که تمرکزمان روی آرامش در بازی باشد. اگر تیم آرامش داشته باشد همه‌‌چیز خوب پیش می‌رود.

   دوست دارید بازی با چه نتیجه‌ای به پایان برسد؟
2 بر صفر به‌نفع ایران.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید