• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15130
+
-

قطعه مجهول الهویه ها وجود خارجی ندارد

نگاه روز
قطعه مجهول الهویه ها وجود خارجی ندارد

سعید خال چند ماهی است که بعد از یک دوره سه ماهه سرپرستی، سکان مدیرعاملی آرامستان بهشت‌زهرا(س) را در دست گرفته است. روزنامه را می‌شناسد و حتی می‌داند که روزنامه بخش‌های متفاوت گزارش و خبر دارد. می‌گوید: «درهای بهشت‌زهرا به روی همه خبرنگارها باز است. همه فعالیت‌های عمرانی و خدماتی‌ای که در بهشت‌زهرا(س)انجام می‌شود شفاف است و هر خبرنگاری هر زمان که بخواهد می‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد».  از نحوه تدفین مجهول‌الهویه‌ها که می‌پرسم می‌گوید: «هیچ فرقی با بقیه درگذشتگان ندارند.» اما وقتی می‌گویم قبلا انگار قطعه مخصوص داشته‌اند می‌گوید: «امکان ندارد. من هم این داستان قطعه مجهول‌الهویه‌ها را خوانده‌ام اما واقعا چنین قطعه‌ای وجود ندارد. از آنجا که بهشت‌زهرا رابطه کاری تنگاتنگی با پزشکی قانونی دارد هر فوتی که با تایید پزشک قانونی به بهشت‌زهرا فرستاده شود مراحل اداری، تطهیر و تدفین آن انجام می‌شود. متوفی‌ها برای من و همکارانم هیچ فرقی ندارند و‌ خاکسپاری همه آنها در کمال ادب و رعایت مسائل شرعی و اسلامی انجام می‌شود منتها مجهول‌الهویه‌ها به‌جای اسم و فامیل کد پزشکی قانونی دارند. هر روز که فوتی مجهول‌الهویه داشته باشیم در قطه‌هایی که جا باشد تدفین می‌شوند و اطلاعات قبرشان در سامانه بهشت‌زهرا ثبت می‌شود».

خال با اعلام اینکه تا پایان سال 96 در آرامستان بهشت زهرا(س) 666مجهول‌الهویه به خاک سپرده شده‌اند می‌گوید: «در برخی موارد خانواده این افراد پیدا شده‌اند و با توجه به بانک اطلاعاتی‌ای که در پزشکی قانونی وجود دارد به بهشت زهرا(س) ارجاع شده‌اند و با استفاده از همان کدی که اعلام کردم قبر متوفی در اختیار خانواده‌اش قرار گرفته است».

مدیرعامل بهشت زهرا(س) با اشاره به اینکه همه مراحل تدفین و مجهول‌الهویه‌ها رایگان انجام می‌شود و حتی درصورت پیدا‌شدن خانواده این افراد ریالی از آنها دریافت نمی‌شود ادامه می‌دهد: «قطعه‌ای که بعضا برخی افراد از آن به‌عنوان قطعه افراد مجهول‌الهویه یاد می‌کنند و حتی دیدم که نوشته‌اند افراد مجهول‌الهویه را در قطعه302 دفن می‌کنند اصلا درست نیست».

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) قیمت‌های نجومی قبر را هم در بهشت‌زهرا تکذیب می‌کند و می‌گوید: «اگر شما بتوانید قبری با قیمت نجومی به من معرفی کنید 4برابر قیمت آن را به‌عنوان کادو تقدیم می‌کنم».

او در رابطه با وجود دلالی در خرید و فروش قبر گفت: «حداکثر قیمت قبر در سیستم اداری سازمان بهشت زهرا ۱۵میلیون تومان است و قبر طبقه‌ای بالای ۱۵میلیون تومان تاکنون فروخته نشده است. از سال۱۳۴۹ که آرامستان بهشت‌زهرا(س) تاسیس شده تا امروز سیستم اعطای قبر رایگان وجود داشته است و در سال۹۶، ۲۲‌هزار و ۳۰۰ قبر رایگان به شهروندان اهدا کرده‌ایم».

وی با بیان اینکه در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد و هر شهروندی به این سازمان مراجعه کند و درخواست قبر رایگان بدهد به او قبر تعلق می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «سازمان به هر شهروندی که قبر رایگان بخواهد بدون اینکه سوالی بپرسد قبر می‌دهد اما باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای خدمات پرداخت کند». مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) می‌گوید: «تا به حال دیده نشده است کسی به‌علت عدم‌تمکن مالی در بهشت‌زهرا دفن نشود». وی در رابطه با دفن اتباع خارجی و اقلیت‌های مذهبی هم می‌گوید: «اتباع خارجی فقط درصورتی که مسلمان باشند در بهشت‌زهرا دفن می‌شوند چراکه بهشت‌زهرا آرامستان مسلمین و به‌خصوص شیعیان است».

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) با اشاره به کمبود قبر در آرامستان بهشت‌زهرا ادامه می‌دهد: «با تدابیر جدید مدیریت شهری تا 5سال آینده مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و این امر از طریق تدابیر مدیریتی در داخل بهشت‌زهرا و همچنین زمین‌های خود آرامستان حل خواهد شد. البته به‌زودی ساخت آرامستان آینده شهر تهران آغاز می‌شود که البته هنوز مکان آن مشخص نشده است».

خال با بیان اینکه تیم کارشناسی در حال مکان‌یابی آرامستان جدید شهر تهران است، مکان‌یابی آن را پیچیده برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: «فقط می‌توانم بگویم که آرامستان جدید در اطراف تهران قرار دارد و اطراف بهشت‌زهرا نیست. هنوز جایش مشخص نشده است و در حال کار کارشناسی هستیم چراکه مکان‌یابی آرامستان به لحاظ شهرسازی، معماری، جنس خاک، دسترسی‌ها، ترافیک و وزش باد نیاز به‌کار کارشناسی دارد».

این خبر را به اشتراک بگذارید