چهار در یک
محسن مهدیان- مدیرعامل
رسانههای مکتوب مسیر سختی را پیشرو دارند. مخاطب در دنیای سنتی رسانه تبدیل به شهروندرسانهها در عصرپلتفرمها شده است و خود تولیدکننده و توزیعکننده پیام است. دوره انحصار و ترکتازی رسانههای مرجع گذشته است و امروز «معنا» نه در بخش تولید پیام، بلکه در شبکه توزیع و در تعامل شبکهای کاربران تعیین تکلیف میشود. با تحول آنبهآن رسانههای دیجیتال، نیازمند تغییر گسترده در حوزه رسانههای مکتوب و حتی آنلاین هستیم. دوران افول رسانههای رسمی رقم خورده است و اگر خود را بهروز نکنند بهزودی از سبد مصرفی مخاطبان حذف میشوند.
اما رسانههای مکتوب میتوانند همچنان موثر باشند، اگر و فقط اگر نقش خود را بهدرستی و متناسب با اقتضای زمان بازمهندسی کنند. جامعه امروز در مواجهه با انبوه پیامهای نامنظم از رسانههای مختلف، از دوست و از دشمن و از رسانههای صادق و ناصادق و از راوی و ناراوی، گرفتار یک تشویش رسانهای شده است و چهبسا جایگاه اصلی رسانههای مکتوب تسکین همین اضطراب رسانهای باشد. رسانههای مکتوب در نقطهای قرار گرفتهاند که مخاطب میتواند بهدور از هیاهو و هیجانهای کاذب، با آرامش به یک تصویر منسجم و کلان از رویدادهای روز برسد و با همین عکس هوایی از رخدادها، سره از ناسره را تمیز و تشخیص دهد. موسسه همشهری با همین ماموریت کلیدی تلاش میکند به تعریف مجددی از نقش رسانهای خود برسد. «چهار در یک»، گام نخست در این تحول ساختاری است.
یکم.هر فصل یک تحول رسانهای؛ ماموریت یک خطی موسسه همشهری تبدیل روزنامه همشهری به هلدینگ رسانهای همشهری است. با این هدفگذاری تلاش داریم هر فصل یک تحول رسانهای را برای مخاطبان همشهری رقم بزنیم و خبررسانی کنیم. 4تحول و محصول جدید رسانه ای در یک سال. این تحولات عمدتا در حوزه رسانههای دیجیتال و در چارچوب تحولات عصرپلتفرم رقم خواهد خورد.
دوم. هر مجله 4رسانه؛ در اولین اقدام از تحول رسانهای و در فصل زمستان، 15مجله خوشنام همشهری گام به گام احیا و هر مجله تبدیل به 4 رسانه ذیل برند اصلی میشوند. به این ترتیب مجله مکتوب سابق همچنان حفظ و در کنار آن «کتاب مجله» و نسخه سایت و پیوست شبکه اجتماعی مجله نیز با ماموریتهای جداگانه منتشر میشود. در گام اول مجله سرنخ و دانستنیها و محله در 4 شکل، به صورت کتاب دانستنیها و مجله و سایت و نسخه شبکههای اجتماعی با ماموریتها و محتواهای متنوع و متفاوت بهصورت منظم منتشر خواهد شد.
سوم. هر ماه 4 مجله؛ بهزودی نسخه مکتوب مجلات موسسه همشهری با سوژههای بهروز و پروندههای ویژه، همراه روزنامه همشهری به صورت رایگان توزیع میشود. هر هفته یک مجله رایگان و در ادامه هر هفته 4مجله رایگان همراه روزنامه همشهری منتشر و در دسترس مخاطبان محترم قرار خواهد گرفت.
چهارم. هر روزنامه 4روزنامه؛ در نهایت اینکه هر روزنامه تبدیل به 4 روزنامه در 4موضوع اصلی شده است که به جهت محتوایی و گرافیکی و هنری کاملا مستقل از یکدیگرند. موضوعات خبری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی. اهمیت این دسته بندی از اینجاست که مخاطب بتواند در هر روز یک موضوع پرچالش را به صورت پروندهای و ویژه مرور کند.
در پایان اینکه؛ همراه با تنگنای اقتصادی این روزهای مردم، شرایط رسانهها نیز هر روز سختتر میشود. هزینههای سرسام آورکاغذ و چاپ و رشد ناگهانی قیمت در بخشهای مختلف باعث شده است اقتصاد رسانه در موقعیت شکنندهای قرار بگیرد. اما در حال حرکتیم و توسعه و با جذب انرژی از مخاطبان هوشمند همشهری، نگاهمان تحولی و رو به جلوست. رسانه بدون همراهی مخاطب تهی از هرگونه ارزشی است. ارزش را مخاطب میسازد؛ با حضورش و همراهی و حمایتاش. نصرت همشهریتان، حرکت به استقرار حقیقت است؛ آنچه گمشده بازار مکاره این روزهای رسانهای است.
ناچار شدیم بعد از 2سال قیمت روزنامه را 2 هزار تومان افزایش دهیم. این عدد در تورم قیمتی این سالها و در سبد هزینه این روزهای مردم شاید معنادار نباشد اما در اقتصاد رسانهای همشهری موثر است و میتواند بخشی و تنها بخشی از هزینههای تحولی چهار در یک را جبران سازد.
با شما امیدوار به تحولیم و حرکت به سوی حقیقت. مثل گذشته همدلانه همراهید و همیار و همشهری.