• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151239
+
-

آماده‌باش امدادی‌ها در روستاهای سیل‌زده

حمیده پازوکی - روزنامه‌نگار

بارش‌ها در کشور ادامه دارد. براساس اعلام سازمان هواشناسی با اینکه امروز چهارشنبه (29دی) آسمان بیشتر مناطق ایران صاف گزارش شده است، سامانه جدید بارشی که از فردا وارد کشور می‎شود موج جدید برف و باران را به‌دنبال خواهد داشت. براساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنجشنبه (30دی) سامانه بارشی از غرب و شمال غرب وارد کشور خواهد شد و به‌تدریج به سواحل دریای خزر کشیده می‌شود، ضمن اینکه در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش برف پیش‌بینی می‌شود.
در این روز بارش در غرب مازندران، شرق گیلان، غرب کردستان، کرمانشاه و جنوب آذربایجان غربی شدت خواهد داشت. روز جمعه در شرق مازندران و گلستان بارش شدید و در خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش برف پیش‌بینی می‌شود. از شنبه تا روزهای پایانی هفته آینده برای بیشتر مناطق کشور به‌ویژه نیمه شمالی ماندگاری هوای سرد پیش‌بینی شده است. البته برای امروز چهارشنبه (29دی)در سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. در عین حال بیشتر استان‎های کشور هنوز درگیر تأثیر بارش روزهای اخیر هستند و تبعات سیل و بارش برف شدید همچنان در استان‎های شمالی و جنوبی ادامه دارد.

بحران سیل در کرمان ادامه دارد
بارش‎هایی که از دوشنبه شب (27دی) آغاز شد و به مرور شدت پیدا کرد موجب جاری‌شدن سیل در جنوب غرب، جنوب و شرق استان شده است. سیلاب‌ها و رواناب‌‎ها هر لحظه شدت بیشتری می‌گیرد و همین مسئله شرایط بحرانی استان را پیچیده‌‎تر می‎کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به همشهری می‎گوید: مسیر 212روستا در کرمان مسدود است و به‌دلیل شدت تخریب مسیرها فعلا امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. منتظر هستیم سیلاب فروکش کند تا برای بررسی روستاها اقدام کنیم با این حال اگر روستایی به شکل اضطراری به امدادرسانی نیاز داشته باشد نیروهای امدادی و عملیاتی پیاده به مناطق خواهند رفت و تاکنون هیچ منطقه‌ای‎ نیازمند کمک اضطراری، بدون امدادرسانی نمانده است. مجید سعیدی با بیان اینکه نیروهای راهداری، آب، برق و امدادی در همه مناطق مستقر هستند و درصورت بروز مشکل به سرعت وارد عمل خواهند شد، ادامه می‎دهد: 56روستا در معرض خطر سیل هستند و برق 49روستا، آب آشامیدنی 39روستا و خطوط مخابراتی ‎30روستا هم قطع شده است که پس از آرام شدن شرایط برای اتصال مجدد آنها اقدام خواهد شد. چهارراه اصلی، 10راه فرعی و تعداد زیادی راه عشایری هم مسدود شده است.
وی درباره اسکان اضطراری روستاییان سیل‌زده هم اظهار می‌کند: بخشی از روستاییان که منازلشان دچار آبگرفتگی شده است هم در مدارس، حسینیه‌ها و سالن‎های ورزشی اسکان اضطراری داده شده‌اند، البته به‌دلیل تعدد حوادث و عملیات امدادرسانی آمار دقیقی از تعداد این افراد در دسترس نیست و در مجموع کار آمارگیری و ارزیابی در روزهای بعد انجام خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با تأکید بر اینکه عملیات امدادرسانی و توزیع اقلام خوراکی و ضروری بین مردم ادامه دارد، می‌افزاید: 100گروه امدادی و عملیاتی در جای‎جای استان فعال هستند و امیدواریم تا زمان فروکش‎کردن سیلاب بتوانیم وضعیت را مدیریت کنیم. البته یکی از مشکلات ما این است که 2هفته قبل هم در استان سیل داشتیم و به‌دلیل اشباع شدن رطوبت خاک، امکان وقوع سیلاب افزایش یافته است. سعیدی درباره وضعیت شهرستان ریگان هم می‎گوید: روز دوشنبه در ریگان هم سیل موجب شد پل توکل‌آباد به ایرانشهر تخریب شود و به همین دلیل این مسیر مسدود است.
وی با بیان اینکه برخی افراد غیردولتی می‌خواهند با دخالت بی‎جای خود راه ریگان به ایرانشهر را باز کنند درحالی‌که هنگام بحران هر تصمیمی باید با نظارت ستاد مدیریت بحران استان گرفته شود، می‎افزاید: هر تصمیم غیراصولی هم مسئولیت قانونی دارد و هم می‎تواند موجب تشدید بحران شود. در هر حادثه‎ای جان افراد بیش از هرچیز اهمیت دارد، متأسفانه رفتارهای غیراصولی موجب اتفاقات ناگوار می‎شود و روز دوشنبه (27دی) در قلعه‎گنج فردی که وارد جریان سیلاب شده بود جان خود را از دست داد. از همه شهروندان خواهش می‎کنم از اقدامات غیراصولی خودداری کرده و با نیروهای امدادی همکاری کنند.

سیلاب در هرمزگان و سیستان و بلوچستان
بارش شدید باران در دیگر استان‎های جنوبی هم سیلاب‎های متعددی را در هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان جاری کرده است.

مکث
بارش برف 

بارش برف روزهای گذشته موجب بسته‌شدن راه و بروز یخبندان در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، چهارمحال‎وبختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران و همدان شد. با این حال با تلاش مأموران راهداری در سراسر کشور بیشتر مسیرهای ارتباطی بازگشایی شده است و درصورت بروز حادثه نیروهای امدادی برای انجام عملیات جدید آماده باش هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید