• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151211
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpWVz
+
-

نظارت تهران بر کاهش آلودگی هوای کشور

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: دانش فنی بازسازی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران به‌طور کامل بومی‌سازی شد

گزارش
نظارت تهران بر کاهش آلودگی هوای کشور

سید محمد فخار- روزنامه‌نگار

آلودگی هوا همواره مهمان دهه‌های اخیر شهرهای بزرگ کشور بوده و هست. در مقابل، امروز 29دی، روز هوای پاک نامگذاری شده تا فرصتی برای یادآوری، پیگیری و اجرای سیاست‌های کلانی باشد که برای بهبود کیفیت هوا تصویب شده و باید اجرا شود.
در چنین روزی فرصت را به بررسی سیاست‌های کاهش آلودگی هوا در شهری اختصاص دادیم که آلوده‌ترین شهر کشور طی 5سال اخیر بوده و برای بهبود هوا راهی نو در پیش دارد. محمدمهدی میرزایی‌قمی که طی سال‌های اخیر مدیر مرکز تغییر اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، 12دی‌ماه سال‌جاری با حکم شهردار تهران به‌عنوان مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران فعالیت خود را آغاز کرد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران 26آذرماه امسال در بازدید از روزنامه همشهری به گروه زیست‌بوم این روزنامه خبر داد که «با تصمیم رئیس‌جمهور، شهرداری تهران مسئولیت نظارت و دبیری در برنامه‌های کاهش آلودگی هوای کشور را برعهده گرفته است.» میرزایی‌قمی حالا در نخستین مصاحبه ‌خود با روزنامه همشهری، از رهگیری مازوت‌سوزی، شرایط تهران در پایش کربن سیاه، دانش فنی ارتقای ایستگاه‌های آلودگی هوا و سیاست‌های آتی در بهبود وضعیت هوای کشور سخن گفته است.

 مازوت‌سوزی نگرانی عمومی شده. رهگیری مازوت چگونه ممکن می‌شود؟
قطعا شناسایی و رهگیری استفاده از سوخت مازوت در شهر تهران امکان‌پذیر است و این موضوع را می‌توان به‌صورت مستقیم از طریق خطوط انتقال توزیع سوخت کنترل کرد، اما وظیفه‌ این مهم برعهده محیط‌زیست استان تهران است .
 طی 2سال اخیر پیک‌هایی در آلودگی هوای تهران وجود داشته که دوره‌های طولانی باقی ماندند و کیفیت هوا افت شدیدی داشت. در این شرایط برخی انتقادات مطرح شد که اعداد اعلام‌شده واقعی نیست. با این انتقادها موافقید؟
ما به دقت پروتکل سنجش و کالیبره بودن دستگاه‌ها را رعایت کرده‌ایم تا اعداد به دقت ارزیابی و اعلام شوند؛ بنابراین دقت کامل در این راستا رعایت شده و به صحت اطلاعات خدشه‌ای وارد نیست؛ حتی این انتقاد را هم که دستگاه‌های ما فرسوده و قدیمی است مطرح کردند. در این‌باره باید بگویم دستگاه‌های ما به‌طور منظم تامین قطعه شده و بارها نوسازی و بازسازی شده‌اند. حتی دستگاه‌هایی را داشته‌ایم که طی سال‌های اخیر تا 70درصد تعویض قطعه شده‌اند. ما حتی دانش فنی تعمیر اساسی این دستگاه‌ها را نیز بومی‌سازی‌ کرده‌ایم.
 باتوجه به ادامه تحریم‌های جمهوری اسلامی و مشکلاتی که بعضا در راه نگهداری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا وجود دارد، آیا می‌توانیم امیدوار به افزایش ایستگاه‌ها باشیم؟
همین جا این خبر را اعلام می‌کنم که ان‌شاءالله در دهه مبارک فجر سال‌جاری ایستگاه بیست‌و‌دوم سنجش آلودگی هوای تهران را در شهرداری تهران افتتاح خواهیم کرد. همچنین اندازه‌گیری ترکیبات آلی فرار نیز آلاینده دیگری بوده که تجهیزات سنجش آن به شبکه سنجش در سال‌جاری اضافه شده و پس از طی مرحله تست، داده‌ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
با توجه به تأکیدی که شهردار تهران بر کاهش آلودگی هوا داشتند و اعلام کرده بودند قرار است تهران به کانون برنامه‌ریزی در طرح‌های آلودگی هوای کشور تبدیل شود، در سال‌های پیش‌رو قرار است چه سیاستی در این شرکت مدنظر باشد؟
سیاستی که قرار است دنبال کنیم ایجاد دبیرخانه و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران است. درواقع امروز ثمره مطالعات نیمه نخست دهه90 را می‌چینیم و برای کشور آن را عرضه می‌کنیم. این یعنی نقش ناظر و دبیری قوانین بالادستی را در سیاست‌های کاهش آلودگی هوای شهرها خواهیم داشت. مستحضر هستید در قانون هوای پاک نهادهای مختلف و متعددی دخیل هستند که در این بین شهرداری به‌صورت مستقیم تکلیف اجرایی برعهده ندارد. با دغدغه شهردار تهران ما این موضوع را دنبال می‌کنیم تا گام هماهنگ و بزرگی برای کاهش آلودگی هوا  برداشته شود و برای کشور نیز الگوسازی و برنامه‌ریزی به‌عنوان یک پایلوت موفق برای کشور صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید