• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151208
+
-

بازیگران سیاهپوست تاریخ‌ساز

علیه نژادپرستی

در دهه‌های 1950و 1960تاریخ آمریکا شاهد ظهور و بروز یک جریان قوی ضد‌نژادپرستانه و طرفدار حقوق برابر سیاهان و سفیدپوستان موسوم به جنبش حقوق مدنی به رهبری مارتین لوتر‌کینگ بود. این جنبش که در آن زمان بازیگران و هنرمندانی نظیر سیدنی پواتیه، هری بلافونته، اوزی دیویس، روبی دی، سامی دیویس و دیک گریگوری نیز به آن پیوسته بودند، سرآغاز و زمینه‌ساز بروز تغییرات گسترده در جامعه آمریکا بود؛ تغییراتی که زمینه حضور سیاهپوستان را  در جامعه آمریکا به‌ویژه عرصه بازیگری در سال‌های بعدی فراهم کرد. این مطلب به تعدادی از مطرح‌ترین بازیگران سیاهپوست هالیوود ازجمله پیشگامان کسب جایزه اسکار، می‌پردازد.

وودی استرود

وودی استرود از بازیگران شناخته‌شده هالیوود و سینمای اروپا و لیگ فوتبال آمریکایی و کشتی حرفه‌ای بود. او را به‌عنوان یکی از نخستین بازیکنان سیاهپوست فوتبال آمریکایی نیز می‌شناسند. او به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «اسپارتاکوس» به کارگردانی استنلی کوبریک، کاندیدای دریافت جایزه گلدن‌گلوب در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل شده بود. سسیل بی‌دمیل، کارگردان مشهور آمریکایی از نخستین فیلمسازانی بود که به استعداد وودی استرود در زمینه بازیگری پی برد و در سال1956 او را به مبلغ 500دلار در هفته برای بازی در نقش یک برده در فیلم«ده فرمان» استخدام کرد. اوج بازیگری وودی استرود در آن سال‌ها در فیلم اسپارتاکوس بود. او در این فیلم در نقش یک گلادیاتور اتیوپیایی به نام داربا بازی کرد. وودی استرود با جان فورد در سر صحنه یکی از فیلم‌ها طرح دوستی ریخت و این مقدمه‌ای شد برای نقش‌آفرینی وی در فیلم «گروهبان راتلج» در نقش یکی از اعضای نهمین واحد سواره‌نظام، که بسیار مورد‌تحسین دیگر سربازان سیاهپوست است بازی می‌کند. او در این فیلم پس از قتل یک زن به اشتباه در مظان اتهام قرار می‌گیرد.
وودی استرود در دیگر فیلم ساخته جان فورد با نام «مردی که لیبرتی والاس را کشت» نیز بازی کرده است. وودی استرود همچنین ازجمله بازیگرانی بود که بازی در سینمای ایتالیا را تجربه کرد. او در فیلم «مسیح سیاه» در نقش پاتریس لوموبا، از رهبران استقلال کنگو بازی کرد. در مطبوعات بازی وی در این فیلم بسیار مورد‌توجه قرار گرفت. او در صحنه‌های اولیه فیلم «روزی روزی در غرب» به کارگردانی سرجیو لئونه نیز نقش‌آفرینی کرده بود.

دنزل واشنگتن

دنزل واشنگتن یکی ازمطرح‌ترین و شاید هم مطرح‌ترین بازیگر سیاهپوست حال حاضر آمریکاست. بسیاری او را در ایران با نقش‌آفرینی در فیلم «مالکوم ایکس» که درباره یکی زندگی از برجسته‌ترین فعالان سیاهپوست مسلمان جنبش حقوق مدنی، به کارگردانی اسپایک لی بود را به یاد دارند. او در طول دوره فعالیت هنری خود با کارگردانانی نظیر اسپایک لی، آنتوان اوکوا و تونی اسکات همکاری داشته است، او به‌دلیل نقش‌آفرینی درخشان در فیلم‌هایی که تا‌کنون بازی کرده، 2جایزه اسکار، 3گلدن‌گلوب، یک جایزه گیلد بازیگران سینما و یک جایزه تونی از آن خود کرده است. در سال2016، دنزل واشنگتن همچنین جایزه یک عمر دستاورد هنری سسیل ب دومیل را کسب کرد. در سال2020روزنامه نیویورک تایمز او را به‌عنوان بهترین بازیگر قرن بیست‌و‌یکم انتخاب کرد که این یک دستاورد کاملا بی‌سابقه از سوی یک بازیگر سیاهپوست محسوب می‌شود. دنزل واشنگتن ازجمله معدود بازیگران سیاهپوست آمریکایی است که تجربه حضور در اجراهای روی صحنه با اقتباس از نمایشنامه‌های شکسپیر را نیز در کارنامه خود دارد. او به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «افتخار» با موضوع جنگ داخلی آمریکا در سال1990 توانست نخستین جایزه اسکار خود را در رشته بهترین بازیگر مکمل مرد کسب کند. دنزل واشنگتن دومین اسکار خود را به‌دلیل بازی در فیلم جنایی ترسناک «روز تعلیم» به کارگردانی آنتوان فوکوا، در نقش کارآگاه آلونسو هریس، در رشته بهترین بازیگر مرد کسب کرد. او در اقتباس سینمایی یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر با عنوان «هیاهو برای هیچ»، به کارگردانی کنت برانا نیز نقش‌آفرینی کرده است.

ساموئل ال‌جکسون

ساموئل ال‌جکسون از مشهورترین بازیگران و تهیه‌کنندگان حال حاضر سینمای آمریکاست. او همچنین از فعالان سیاسی سرشناس جنبش حقوق مدنی آمریکا نیز محسوب می‌شود. ساموئل ال جکسون در طول دوران فعالیت هنری خود در مجموع توانسته 27میلیارد دلار درآمد کسب کند که از این نظر پردرآمد‌ترین بازیگر تمام طول تاریخ سینما محسوب می‌شود. او با فیلم‌های «آمدن به آمریکا»(1988)، «رفقای خوب»(1990)، «بازی‌های میهنی»(1992)، «عشق واقعی»(1993)، «پارک ژوراسیک»(1993) و «تازه»(1994) به شهرت رسید. او بعدها به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم‌های اسپایک لی، کارگردان مشهور سیاهپوست ازجمله «گیجی مدرسه»(1988)، «کار درست را بکن»(1989)، «بهترین بلوز»(1990)، «تب جنگل»(1991)، «اولد بوی»(2013) و «شی راک»(2015) به شهرت بیشتری رسید. بخشی از شهرت ساموئل ال‌جکسون مربوط به بازی‌های او در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول است. او در فیلم‌های «مرد آهنی» (2008)، «مرد آهنی2» (2010)، «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو» (2011)، «انتقام‌جویان»(2012)، «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (2014)، «انتقام‌جویان: عصر اولتران» (2015)، «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (2018)، «کاپیتان مارول» (2019) و «انتقام‌جویان: پایان بازی» (2019) نقش‌آفرینی کرده است. پس از کشته شدن مارتین لوتر‌کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا، ساموئل ال‌جکسون در مراسم تشییع جنازه وی به‌عنوان یکی از راهنمایان این مراسم حضور داشت. او پس از انجام مراسم تدفین مارتین لوتر‌کینگ به ممفیس در ایالت تنسی رفت تا در تظاهرات اعتراضی با عنوان «حقوق برابر» شرکت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید