• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151206
+
-

ستاره‌باران /مورگان فریمن


مورگان فریمن ازجمله مشهورترین بازیگران سیاهپوست سینماست. او در زمینه کارگردانی نیز فعالیت کرده است. فریمن همچنین راوی فیلم‌های مستند نیز بوده است. او در سال2005 به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «محبوب یک میلیون‌دلاری» به کارگردانی کلینت ایستوود جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. او همچنین به‌دلیل ایفای نقش در فیلم‌های «مهارت شهرنشینی»(1987)، «رانندگی برای خانم دیزی»(1989)، «رستگاری در شاوشنگ»(1994) و «مرد شکست‌ناپذیر»(2009)، نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. مورگان فریمن در ممفیس واقع در ایالت تنسی متولد شد و طبق نمونه‌ای دی‌ان‌ای برخی از اجداد او دارای اصالت آفریقایی بودند. نخستین تجربه بازیگری او در سینما با بازی در فیلم «گرو بردار»(1964) به کارگردانی سیدنی لومت رقم خورد. مورگان فریمن در سال 1967نیز در نمایش «عاشقان نیجر» بازی کرد که درباره جنبش سواران آزادی در دوران نهضت حقوق مدنی آمریکا بود. فریمن که از حامیان جنبش حقوق مدنی آمریکا بود، در سال2005 نیز برگزاری مراسم «ماه تاریخ سیاهان» را مورد‌انتقاد قرار داد و گفت:«من یک‌ماه تاریخ سیاهپوستان نمی‌خواهم، تاریخ سیاهپوستان همان تاریخ آمریکاست و از آن جدا نیست». او در ادامه همچنین به این مسئله اشاره کرد که یکی از راه‌های پایان نژادپرستی  این است که درباره آن صحبت نکنیم و مراسمی را در تأیید آن برگزار نکنیم.

 ویل اسمیت

ویل اسمیت، بازیگر و خواننده مطرح آمریکایی است که امسال به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «شاه ریچارد» در نقش پدر ونوس و سرنا ویلیامز، 2قهرمان اسطوره‌ای دنیای تنیس، بازی درخشانی از خود ارائه داده و یکی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال محسوب می‌شود. ویل اسمیت در ابتدا نام خود را با خوانندگی در عرصه موسیقی رپ مطرح کرد اما بعدها وارد سینما شد و نشان داد که استعداد وی در بازیگری کمتر از خوانندگی نیست. ویل اسمیت ازجمله بازیگرانی است که هم در فیلم‌های کمدی و هم در فیلم‌های درام نقش‌آفرینی کرده است. او در طول دوران فعالیت هنری خود 4جایزه گرمی و یک گلدن‌گلوب برده است. ویل اسمیت همچنین تا‌کنون 2بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. او در سال1996 در فیلم «روز استقلال» و در سال1998 در فیلم «دشمن کشور» بازی کرده است. ویل اسمیت در ایران بیشتر به‌دلیل بازی در نقش محمد علی کلی در فیلم «علی»(2001)، شناخته شده است. او به‌دلیل ایفای نقش در این فیلم برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. او با بازی در فیلم «در جست‌و‌جوی خوشبختی» برای بار دوم نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

هتی مک دنیل

هتی مک دنیل با نقش‌آفرینی در فیلم «برباد رفته» نام خود را به‌عنوان نخستین برنده سیاهپوست جایزه اسکار در سال1939 جاودانه کرد. او بازیگر زن سینما، خواننده، آهنگساز و کمدین بود. این بازیگر سینمای آمریکا به‌دلیل دستاوردهایش در طول دوران فعالیت سینمایی، 2ستاره در پیاده‌راه مشاهیر هالیوود به‌خود اختصاص داده و در سال1975 نامش در تالار مشاهیر سینمایی سیاهپوست ثبت شده است. او همچنین نخستین بازیگر سیاهپوست آمریکایی بود که در سال2006 تصویرش روی یک تمبر آمریکایی نقش بست. اوضاع همیشه اما برای هتی مک دنیل که در سال‌های پیش از جنبش حقوق مدنی زندگی می‌کرده خوب نبوده. او ازجمله بازیگران سیاهپوستی است که در طول دوران حیات خود موارد زیادی نژادپرستی  و جدایی نژادی را تجربه کرده است. او به‌دلیل تداوم پدیده جدایی نژادی در برخی از ایالت‌های آمریکا حتی نتوانسته بود در مراسم اکران فیلم برباد رفته که خود از شناخته‌شده‌ترین بازیگرانش بود، حضور پیدا کند. فیلم برباد رفته در یک سینمای فقط مختص به سفید‌پوستان در شهر آتلانتا اکران شده بود.
در زمان اعطای جوایز اسکار به فیلم برباد رفته نیز او را که خود برنده یک جایزه اسکار بود، در میزی جداگانه در سالن محل برگزاری مراسم نشانده بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید