• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15107
+
-

«عملیات کثیف» حلقه نزدیکان ترامپ برای نابودی برجام

جهان‌نما
«عملیات کثیف» حلقه نزدیکان ترامپ برای نابودی برجام

دولت دونالد ترامپ، با استخدام یک گروه جاسوس از یک شرکت اسرائیلی، در تلاش بوده است تا با انجام عملیات کثیف، مدافعان سرسخت برجام را که در دولت باراک اوباما عضو بوده‌اند بدنام و زمینه را برای بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای با ایران فراهم کند.

به گزارش گاردین، این عملیات که البته به نتیجه نرسیده است، به خوبی نشان می‌دهد دولت ترامپ و تندروهای درون آن، تا چه اندازه مصمم هستند تا برجام را نابود کنند. برجام، آخرین میراث بزرگ دولت اوباماست که همچنان پابرجاست و ترامپ، به دلایل شخصی و لجاجتی که نسبت به دستاوردهای اوباما دارد، ‌می‌خواهد آن را بی‌اعتبار کند. ترامپ طبق قانون داخلی آمریکا، 12مه (22اردیبهشت) باید تحریم‌ها علیه ایران را براساس برجام تعلیق کند اما گفته است که این بار چنین کاری نخواهد کرد. این کار، به منزله لغو برجام است.

براساس گزارشی که گاردین منتشر کرده، افراد نزدیک به ترامپ‌ ماه مه سال گذشته تحقیقاتی پنهانی را علیه بن رودز، یکی از مشاوران ارشد امنیت ملی باراک اوباما و کالین کال، یکی از دستیاران اوباما و همینطور مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما به راه انداختند. منابعی که در این زمینه اطلاع داشته‌اند فاش کرده‌اند که تیم ترامپ چند روز بعد از سفر دونالد ترامپ به اسرائیل و ملاقات او با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این شرکت اسرائیلی تماس گرفته است. یکی از این منابع به گاردین گفته است: «ایده این کار این بود که افرادی که در ارائه و دفاع از توافق کلیدی بودند بدنام شوند تا کنار کشیدن از توافق راحت‌تر شود.»

براساس اسنادی که به‌دست آبزرور و گاردین افتاده، جاسوسان این شرکت اسرائیلی ماموریت داشتند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای رودز و کال متمرکز شوند و هر چیزی را که می‌توانسته باعث بدنامی آنها شود جمع‌آوری کنند. آنها همچنین ماموریت داشتند تا به‌دنبال روابط شخصی و ارتباط آنها با لابی‌های طرفدار ایران برگردند و بررسی کنند که آیا این دو به‌صورت شخصی یا کاری، از این توافقنامه منتفع شده‌اند یا نه. بخشی از ماموریت آنها ارتباط برقرار کردن با ایرانی‌ - آمریکایی‌های فعال در این زمینه و همینطور روزنامه‌نگاران طرفدار توافق در رسانه‌های نیویورک‌تایمز، ام‌اس‌ان‌بی‌سی، آتلانتیک، وکس و هاآرتص بوده است تا ببینند آیا رودز و کال با در اختیار گذاشتن اطلاعات حساس به این افراد، پروتکل‌های امنیتی را نقض کرده‌اند یا نه.

این منابع همچنین به آبزرور گفته‌اند که با وجود این برنامه‌های مفصل، معلوم نیست که این شرکت اسرائیلی، کار را تا کجا پیش برده است.
همچنین مشخص نیست که آیا عملیات افراد دیگری مانند جان کری وزیر خارج پیشین آمریکا یا اهداف گسترده‌تری را زیرنظر داشته است یا نه. هم رودز و هم کال گفته‌اند که از وجود چنین عملیاتی بی‌اطلاع بوده‌اند. رودز به گاردین گفته است: «من از این موضوع اطلاع نداشتم اما متأسفانه باید بگویم که از وجود آن غافلگیر نشدم.»

کاخ سفید از ابراز نظر در این‌باره امتناع کرده است اما این نخستین باری نیست که اردوگاه ترامپ به انجام چنین کاری متهم می‌شود. گفته می‌شود اعضای برجسته کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در آستانه انتخابات سال 2016با روس‌ها ملاقات کرده‌اند تا از آنها، اطلاعاتی بگیرند که به وجهه هیلاری کلینتون رقیب ترامپ آسیب وارد کند. بر این اساس، دونالد ترامپ پسر، فرزند ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و جرد کوشنر داماد ترامپ و پل منفورت رئیس کارزار انتخاباتی ترامپ، با یک وکیل روس که با کرملین ارتباط نزدیکی داشته دیدار کرده‌اند. وکیل روس در این دیدار به این 3وعده داد تا اطلاعات مخربی را علیه کلینتون به کارزار ترامپ بدهد. این ملاقات یکی از مواردی است که بازرس ویژه رابرت مولر درباره آن تحقیق می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید