• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 دی 1400
کد مطلب : 151036
+
-

سال 1401؛ وعده طالبان برای بازگشت دختران به مدارس

طالبان وعده داده است که طی سال آینده، درهای تمامی مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کند

جهان نما
سال 1401؛ وعده طالبان برای بازگشت دختران به مدارس

گروه طالبان اعلام کرده که قصد دارد طی سال آینده (سال 1401) مدارس دخترانه را به‌طور کامل بازگشایی کند و به دختران اجازه دهد سر کلاس‌های درس حاضر شوند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که طالبان مخالف آموزش نیست، اما لازمه حضور دختران در مدارس، جدایی کامل آنها از پسران است. مجاهد که سمت معاونت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان را نیز بر عهده دارد، گفته که وزارت معارف طالبان درنظر دارد با شروع سال جدید شمسی درهای تمام مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کند.
این نخستین‌بار است که مقام‌های طالبان به صراحت در مورد مدارس دختران اظهارنظر می‌کنند. در برخی ولایت‌های این کشور مدارس ابتدایی و راهنمایی دختران بازگشایی شده اما در بیشتر مناطق مدارس تعطیل است. به‌خصوص دانش‌آموزان مقطع متوسطه در سراسر افغانستان از تحصیل محروم شده‌اند. طالبان پیش از این وضعیت را مناسب حضور دختران در مدارس ندانسته و اعلام کرده بود که به‌زودی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند. طی 5ماهی که از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، مراکز آموزشی خصوصی دختران در کابل، ازجمله دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های خصوصی، به فعالیت خود ادامه داده‌اند. اکثر این مراکز کوچک هستند و دختران و پسران همیشه از هم جدا بوده‌اند.
به‌نظر می‌رسد طالبان تحت فشار کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است. یکی از خواسته‌های جامعه جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، صدور مجوز برای ادامه تحصیل دختران در تمامی مقاطع بوده است. کشورهای جهان همچنین از طالبان خواسته‌اند با تشکیل یک دولت همه‌شمول، امکان حضور همه اقوام افغان در دولت را فراهم کنند. سخنگوی طالبان گفته است که مشکل اصلی نداشتن ظرفیت کافی است، زیرا دختران و پسران باید در مدارس کاملا از هم جدا شوند. او گفته است: «بزرگ‌ترین مانع یافتن یا ساختن خوابگاه کافی برای دختران است.» مجاهد گفته است که در مناطق پرجمعیت، داشتن کلاس‌های درس جداگانه برای پسران و دختران کافی نیست و ساختمان‌های مدارس باید از هم جدا شوند.
طالبان طی ماه‌های اخیر آزادی‌‌های زنان و فعالیت آنها در جامعه را محدود کرده است. بسیاری از زنانی که در نهادهای دولتی مشغول به‌کار بوده‌اند، همچنان اجازه بازگشت به محل کار ندارند. با این حال، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، زنان به کارهای خود بازگشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید