• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 26 دی 1400
کد مطلب : 150920
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J6mVD
+
-

بدرقه دختران تاریخ‌ساز با اشک و امید

تیم ملی فوتبال زنان دیروز با بدرقه مسئولان ورزش و پیشکسوتان فوتبال راهی جام ملت‌های آسیا در هند شد. /زنان ایرانی نخستین‌بار است به جام ملت‌ها رسیده‌اند اما سرمربی این تیم قول صعود از مرحله گروهی را داد

بدرقه دختران تاریخ‌ساز با اشک و امید

تیم ملی فوتبال زنان دیشب راهی هند شد، جایی که قرار است برای نخستین بار جام ملت‌های آسیا را تجربه کند. مریم ایراندوست سرمربی تیم ظهر دیروز در مراسم بدرقه گفت مهم‌ترین چیزی که تیمش دارد امید است اما به‌نظر می‌رسد تنها چیزی که این تیم برای مقابله با بزرگان آسیا دارد، امید و انگیزه است.
تیم ملی زنان در مهرماه حضورش را در جام‌ ملت‌های آسیا قطعی کرد و 4ماه فرصت داشت تا خودش را برای مسابقات آماده کند ولی به‌جز چند اردوی داخلی و چند بازی با تیم‌های منتخب کیش و تیم‌های لیگ‌برتری البرز و ذوب‌آهن تدارکات دیگری نداشت. دیروز همزمان با برگزاری مراسم بدرقه، انتقاداتی هم از فدراسیون شد. اینکه فدراسیون بیشتر روی مسائلی زوم کرده است که جنبه تبلیغاتی دارد؛ مثلا تیم پرواز اختصاصی کاملا زنانه داشته باشد، در سفرها لباس رسمی شیک بپوشد، مراسم بدرقه و استقبال برگزار کند و... اما نیاز اصلی تیم که بازی‌ تدارکاتی است فراموش شد. انتقاد به نبود بازی تدارکاتی بجاست اما می‌شود تامین نیازهای اولیه یک تیم را تبلیغات دانست؟

با وجود اینکه تیم ملی بدون مهم‌ترین خواسته‌اش یعنی بازی تدارکاتی به هند می‌رود اما از شرایط راضی است. این رضایت را می‌شود در حرف‌های ایراندوست دید: «مهم‌ترین چیزی که تیم ملی دارد، امید است. این امید را فدراسیون در روح آنها نهادینه کرده است. وقتی برابری و حمایت باشد، زنان هم می‌توانند به آینده امیدوار باشند.» برابری جنسیتی همیشه بخشی از صحبت‌های ایراندوست بوده و دیروز هم او درباره این برابری صحبت کرد: «پیش از این در اردوهای تیم ملی اولویت استفاده از زمین‌ها همیشه با مردان بود. چند سال پیش تیم جوانان 2روز در خوابگاه ماند چون زمینی برای تمرین نداشت. من در شروع کارم درباره مبلغ قرارداد صحبت نکردم ولی گفتم که تیم در اردوها به جای خوابگاه باید در هتل باشد و لباس یکدست داشته باشد.» داشتن لباس یکدست در اردوها یکی از حسرت‌های زنان بود. ایراندوست و تیمش به‌خاطر این توجه از فدراسیون راضی‌اند اما او دیروز از کار مهم دیگری که در فوتبال زنان انجام شده است، خبر داد؛ استعدادیابی از 3هزار دختر: «این کار شگفت‌انگیز است.»
اما تیم دغدغه دیگری هم دارد؛ دیده شدن. بازی‌های تیم ملی در دور مقدماتی بازتاب خوبی در فضای مجازی داشت اما همه می‌دانند پخش بازی‌ها از قاب تلویزیون فعلا شدنی نیست. به‌خاطر همین است که ایراندوست آرزو کرد ای‌کاش مسئولان بازی‌های تیمش را ببینند: «قول دادن در فوتبال شاید درست نباشد ولی این قول را می‌دهم که یک شخصیت دیگر از تیم را در زمین ببینید.‌ ای کاش 90دقیقه کامل بازی‌های ایران - هند، ایران - چین و ایران- چین‌تایپه را ببینید و ببینید که تیم فوتبال دختران برای کشور و پرچم و اعتمادی که فدراسیون کرد، چه کار می‌کند.»

   جای خالی کاپیتان
تیم ملی دیشب به هند رفت و از پنجشنبه بازی‌هایش را انجام می‌دهد اما جای بعضی از بازیکنان در تیم خالی است. زهرا قنبری که در تیم قبلی و در بازی‌های مقدماتی المپیک 2020کاپیتان تیم بود، بزرگ‌ترین غایب است. قنبری یکی از مدعیان خانم‌گلی لیگ، از نگاه خیلی از مربیان فنی‌ترین بازیکن فوتبال زنان است اما اینکه چرا در اردوی آخر کنار تیم نماند و نخواست به جام ملت‌ها برود، سؤالی است که کسی برایش جوابی ندارد. در غیبت این بازیکن، سارا قمی همراه تیم به هند می‌رود. قمی پیش‌تر از تیم ملی خداحافظی کرده بود اما ایراندوست از او خواست به تیم ملی برگردد تا خداحافظی خاطره‌انگیزتری داشته باشد. سارا قمی هر چند هنوز از بهترین‌های فوتبال ایران است اما توانایی بازی 90دقیقه‌ای را ندارد.

   اشک‌های اسطوره
مراسم بدرقه دیروز در هتل المپیک برگزار شد و پر بود از حاشیه؛ از اشک شوق گرفته تا قهر. اشک‌ها را حسین کلانی ریخت، اسطوره پرسپولیسی‌ها. او پشت تریبون از بزرگی زنان ایران گفت: «ممکن است مادام کوری نداشته باشیم اما میرزاخانی‌ها داریم. زنان ما در ورزش هم با وجود همه کمبودها و ناسازگاری‌ها به هر مسابقه‌ای که رفته‌اند موفق برگشته‌اند.» کلانی به این جملات که رسید، بغض گلویش را گرفت و به گفتن این جمله بسنده کرد: «شما مادران فردای ما هستید، برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم.»


   قهر اسکوچیچ
سرمربی تیم ملی مردان که با دستیارش وحید هاشمیان برای بدرقه زنان آمده بود، از انگیزه آنها تعریف کرد و البته از حسودی به این تیم گفت: «زمین تمرین شما نزدیک به جایی است که من کار می‌کنم و می‌دیدم که با چه روحیه‌ای تمرین می‌کنید. گاهی وقت‌ها حسودی می‌کردم، چون انرژی شما بی‌نظیر بود. بابت کاری که کردید به شما افتخار می‌کنم.» در پایان مراسم از اسکوچیچ دعوت شد برای تقدیر از بازیکنان به روی سن برود. اما درحالی‌که او از جایش بلند شده بود تا به سمت سن برود، مجری برنامه خطاب به او گفت: آسیاب به نوبت! این جمله به سرمربی برخورد و او به همراه وحید هاشمیان مراسم را ترک کرد. البته سرپرست تیم ملی فوتبال در توجیه این اتفاق ادعا کرد اسکوچیچ قهر نکرده بلکه وقت دندانپزشکی داشته و مراسم را ترک کرده است.

   وعده صعود
با اینکه کسی انتظار ندارد تیم ملی از گروهش به مرحله بعدی صعود کند اما ایراندوست در پایان مراسم دیروز به خبرنگاران گفت: «قول صعود از گروه را می‌دهم ولی درباره صعود به جام‌جهانی چیزی نمی‌دانم.» آیا در حضور چین، چین‌تایپه و هند می‌شود حتی به صعود از گروه فکر کرد؟

سلام رئیس‌جمهور
ابراهیم رئیسی، رئیس دولت هم دیروز برای تیم ملی زنان پیام فرستاده بود. انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده این پیام را به دختران رساند: «از جانب رئیس‌جمهور سلام ویژه‌ای دارم. ایشان اعلام کردند برای شما دعا می‌کنند و با هر نتیجه‌ای که از جام ملت‌ها برگردید، موجب افتخار مردم ایران هستید که توانستید با حفظ شعائر اسلامی در صحنه‌های بین‌المللی حضور یابید. با موفقیت برگردید، چشم به راهتان هستم.»

چهره ویژه؛ آرنیکای 5ماهه
در این مراسم بیشتر از همه بازیکنان و حتی مسئولان، دختر الهام فرهمند و حسین پاپی سوژه شد. آرنیکای 5ماهه قرار است همراه مادرش به جام ملت‌های آسیا برود و به او لقب کوچک‌ترین عضو تاریخ کاروان‌های فوتبالی ایران را داده‌اند. ای‌اف‌سی مشکلی برای حضور دختر فرهمند در هند ندارد اما بعضی‌ها به این موضوع خرده گرفته‌اند. یک عده می‌گویند چطور بازیکنی که فقط 5ماه از زایمانش گذشته توانسته به حدی از آمادگی برسد که بازیکن ثابت تیم ملی شود؟ بعضی‌ها هم می‌گویند مگر بازیکنان مرد بچه‌هایشان را با خودشان به مسابقه می‌برند که این امتیاز به زنان داده 
می‌شود؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید