• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15092
+
-

سکوت جهان در مقابل کشورگشایی امارات

خاورمیانه
سکوت جهان در مقابل کشورگشایی امارات

 نام جزیره ناشناخته سقطری در یمن از تابستان سال گذشته به لیست مناطق مورد توجه رسانه‌های خاورمیانه وارد شد. شبکه الجزیره در آن زمان با انتشار گزارشی ویژه مدعی شد که ارتش امارات مدتی است به‌صورت پنهان در حال اعزام نیرو و حتی تجهیزات نظامی به این جزیره و تصاحب تدریجی آن است. انتشار این گزارش از آن رو مایه تعجب افکار عمومی عربی شد که سقطری هیچ نقشی، نه‌تنها در جنگ یمن، بلکه تقریبا در هیچ‌یک از تحولات سیاسی نظامی این کشور نداشته و ورود نیروهای نظامی به این منطقه، هیچ توجیهی، دست‌کم در چارچوب جنگ سه‌ساله یمن به همراه نداشت.

چرا سقطری مهم است؟

پاسخ به این سؤال را بیش از هر جای دیگری باید در موقعیت ویژه جغرافیایی سقطری جست‌وجو کرد؛ جزیره‌ای بزرگ در جنوب سرزمین یمن، مشرف به تنگه باب‌المندب و خلیج عدن که سیطره بر آن، به‌معنای سیطره بر مدخل جنوبی دریای سرخ و بخش مهمی از دریای عرب به شمار می‌آید. امارات از آغاز جنگ یمن تمرکز ویژه‌ای بر نفوذ بر استان‌های جنوبی این کشور داشت تا جایی که از سوی بسیاری از منتقدان خود، به حمایت از جدایی‌طلبان جنوب متهم شد. حالا در سایه گام بی‌سابقه و بزرگ این شیخ‌نشین عربی برای تصرف نظامی جزیره سقطری، به‌نظر می‌رسد امارات تا حد زیادی به هدف اصلی خود در جنگ یمن نزدیک شده است؛ دسترسی مستقیم به دریای سرخ و دریای عرب. هم‌اکنون نیروهای وابسته به امارات، خلیج عدن در جنوب یمن را در اختیار دارند درحالی‌که نیروهای این کشور نیز مستقیما جزیره سقطری را به اشغال درآورده‌اند.

واکنش‌ جریانات سیاسی یمن به اشغال سقطری

این بار نخستین واکنش علیه اقدامات امارات از سوی دولت منصور هادی بیان شد؛ دولتی که رئیس‌جمهور آن طی سال‌های گذشته ناچار به اقامت در عربستان بوده و با تمام محدودیت‌هایی که در ریاض بر وی اعمال شده، تلاش کرده تا اقدامات امارات در جنوب یمن را مدیریت کند. سخنگوی دولت هادی روز گذشته با اشاره به ورود نیروهای نظامی امارات به بندر و فرودگاه سقطری، گفت: آنچه در سقطری رخ می‌دهد عبارت است از اشغال نظامی بخشی از خاک یمن به‌دست نیروهای بیگانه و ما از فرماندهی ائتلاف عربی فورا درخواست می‌کنیم زمینه خروج این نیروها از جزیره سقطری را فراهم کنند.

البته واکنش به اشغالگری امارات محدود به دولت هادی نبود و سخنگوی جنبش انصارالله هم در رخدادی کم‌سابقه همسو با دولت منصور هادی، انتقادات تندی را متوجه عملکرد امارات در جنوب یمن کرد؛ انتقاداتی که همانند دولت هادی در چارچوب سیاسی خلاصه نشده با چاشنی تهدید نظامی همراه بود. از سوی دیگر، توکل کرمان، برنده جایزه صلح نوبل و فعال یمنی نزدیک به اخوان‌المسلمین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد امارات در جنگ یمن گفت: تعجب می‌کنم چگونه اتحادیه عرب و سایر مجامع بین‌المللی در قبال اشغال علنی بخشی از خاک یمن به‌دست نیروهای نظامی امارات هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند؟

اماراتی‌ها چه می‌گویند؟

درحالی‌که انتظار می‌رفت نمایندگان سیاسی امارات دست‌کم در سطح رسانه‌ای به انکار گزارش‌های منتشر شده درباره حضور نیروهای نظامی این کشور در سقطری پرداخته یا حداقل به نوعی آن را توجیه کنند، اما مواضع چهره‌های شاخص این کشور طی 2روز گذشته نشان داد که این شیخ‌نشین عربی هیچ ابایی از روشن‌شدن فعالیت‌های نظامی خود در سقطری نداشته و کاملا مسئولیت آنها را می‌پذیرد. در این زمینه، عبدالخالق عبدالله، مشاور ولیعهد ابوظبی در توییتر خود نوشت: دیر از خواب بیدار شده‌اند؛ مسئله سقطری خیلی وقت است که تمام‌شده حضرات و بزرگواران! از سوی دیگر، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز با کنایه به بیانیه دولت هادی گفت: به‌نظر می‌رسد یک عده به‌تازگی از جزیره‌ای به نام سقطری باخبر شده‌اند! از سوی دیگر، ابتسام الکتبی، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امارات هم در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی عربی، در واکنش به انتقادات تند نخست‌وزیر یمن از فعالیت‌های امارات در سقطری گفت: بن دغر به سقطری چه کار دارد؟!

این خبر را به اشتراک بگذارید