• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 26 دی 1400
کد مطلب : 150907
+
-

مایع لباسشویی لیتری ۴۵هزار تومان

افزایش 25درصدی نرخ مصوب انواع شوینده‌ها در خردادماه قیمت یکی از پرمصرف‌ترین شوینده‌های خانگی یعنی مایع لباسشویی را به لیتری ۴۵ تا ۵۰هزار تومان رساند و باعث شد بعضی مصرف‌کننده‌ها دوباره به استفاده از پودر لباسشویی به جای مایع لباسشویی روی بیاورند.
به‌گزارش همشهری، مقایسه قیمت امروز انواع مایع لباسشویی با نرخ‌های ابتدای امسال حاکی از آن است که؛ میانگین قیمت هر لیتر مایع لباسشویی از ۴۰هزار تومان به بیش از ۴۵هزار تومان رسیده و این محصول در بیشتر برندها در حجم‌های 2لیتر به بالا کمتر از 100هزار تومان قیمت ندارد. البته بعضی برندهای شناخته شده محصولاتشان در مقایسه با انواع دیگر گران‌تر است و درصد رشد قیمت بالاتری هم داشته‌اند که پرسیل ازجمله آنهاست. قیمت مایع 2.4 لیتری پرسیل مدل پریمیوم از 95.500 ابتدای امسال به 121.750تومان رسیده که حاکی از افزایش ۲۷درصدی است. مایع 2.7لیتری مدل یونیورسال همین برند هم از ۸۹هزار تومان به ۱۱۱هزار تومان رسیده است. در برندهای دیگر نیز تغییرات مشابهی در قیمت اعمال شده، به‌طور مثال قیمت مایع لباسشویی برند قدیمی و معروف سپید که محصولاتش اغلب قیمت مناسب‌تری در مقایسه با دیگر برندها دارند نیز ۲۷درصد بالا رفته و به 68.800تومان رسیده با این تفاوت که این محصول 3لیتری است. به اذعان مسئولان انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی کشور، از ابتدای امسال خرید شوینده‌ها کاهش چشمگیری داشته که یکی از دلایل این امر گرانی محصولات و کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان بوده است.
در طول سال گذشته قیمت محصولات شوینده 3‌بار با مصوبه ستاد تنظیم بازار افزایش یافت. تولیدکنندگان محصولات شوینده، افزایش قیمت این کالاها را اجتناب‌ناپذیر و ناشی از رشد شدید قیمت مواداولیه به‌ویژه مواداولیه داخلی شامل مواد پتروشیمی می‌دانند. با اجرای قانون جدید درج قیمت تولید به جای مصرف‌کننده‌ها و کاهش سود حلقه‌های واسطه تولید تا مصرف، حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت در کارخانه برای محصولات شوینده 26.5درصد محاسبه شده و این انتظار وجود دارد که کاهش حاشیه سود شرکت‌های توزیع‌کننده و خرده فروشان، بتواند درصد کمی هم شده به حاشیه سود مصرف‌کنندگان اضافه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید