• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150732
+
-

گذران یک سوم ساعت بیداری مردم جهان با موبایل

طبق پژوهش شرکت App Annie مردم دنیا بیش از 8/4ساعت از روز خود را با گوشی‌های موبایل و اپلیکیشن‌های آن سپری می‌کنند

موبایل
گذران یک سوم ساعت بیداری مردم جهان با موبایل

زهرا خلجی- خبر‌نگار

 وقت‌گذرانی با گوشی موبایل و اپلیکیشن‌های آن در سال گذشته میلادی، یک‌سوم زمان بیداری مردم جهان را به‌طور میانگین به‌خود اختصاص داده است. طبق پژوهشی که شرکت نظارت بر عملکرد اپلیکیشن‌ها، به نام App Annie انجام داده است، مردم 4.8ساعت از عمر خود را در شبانه‌روز صرف گوشی موبایل‌شان می‌کنند. البته در سال‌2020 نیز شرکت رگولاتوری انگلیسی به نام Ofcom زمان مشابهی وقت‌گذرانی در دنیای نمایشگرها را اعلام کرده بود که البته آن تحقیق شامل تماشای تلویزیون نیز می‌شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، گزارش App Annie نشان داد که در سال‌2021 اپلیکیشن‌های موبایلی 230میلیارد بار دانلود شده‌اند و مردم 170میلیارد دلار برای آنها هزینه کرده‌اند.

امپراتوری تیک‌تاک
در صدر لیست برنامه‌های دانلود شده، اپلیکیشن تیک‌تاک قرار دارد. این اپلیکیشن سرگرم‌کننده به‌طور جهانی بیشترین میزان دانلود را به‌خود اختصاص داده است و در مقایسه با سال‌2020 کاربران 90درصد بیشتر برای آن وقت صرف کرده‌اند.
تئودور کرانتز، رئیس اجرایی App Annie می‌گوید: نمایشگرهای بزرگ دیگر به‌تدریج در حال کمرنگ‌شدن هستند و موبایل‌ها در حال شکستن رکوردها در همه بخش‌های مجازی از نظر وقت‌گذرانی، دانلود و درآمد هستند. این شرکت نظارتی پیش‌بینی می‌کند که در نیمه دوم سال، تیک‌تاک به رکورد 1.5میلیارد کاربر فعال در ماه برسد. با اعلام App Annie میانگین زمان سپری‌شده در اپلیکیشن‌های موبایلی 4ساعت و 48دقیقه بود که به نسبت سال‌2019، افزایش 30درصدی داشته است. این رقم با محاسبه و پژوهش در 10مارکت ازجمله هند، ترکیه، آمریکا، ژاپن، مکزیک، سنگاپور و کانادا انجام شده است. درحالی‌که کاربران برزیلی، اندونزیایی و کره‌جنوبی رکورد صرف روزانه بیش از 5ساعت وقت در گوشی‌های موبایل خود رسیده‌اند. از این زمان، 7دقیقه از هر 10دقیقه در شبکه‌های اجتماعی به برنامه‌های عکس و ویدئو، با رهبری تیک‌تاک اختصاص داده شده است.

قدرت تبلیغات
براساس این گزارش، 2میلیون برنامه و بازی جدید در سال‌2021 به بازار معرفی شده ‌و تعداد برنامه‌هایی که بیش از 100میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند، به 20درصد رسیده است.
در این پژوهش مشخص شد که برنامه یوتیوب محبوب‌ترین برنامه پخش ویدئو در سراسر جهان است که بیش از یک میلیون بار در 60کشور مختلف دانلود شده است. در این رده‌بندی، نتفلیکس در بسیاری از کشورها دوم شد. بازی‌های موبایلی همچنین رشد خوبی داشته‌‌اند و مردم 116میلیارد دلار برای آنها صرف کرده‌اند. برخی کاربران درباره میزان تبلیغاتی که در خلال بازی‌ها ظاهر می‌شوند، شکایت داشتند اما تبلیغات بازی‌ها در کل بسیار خوب عمل کرده است و به‌طور سراسری سال گذشته 295میلیارد دلار برای آنها صرف شده است. این نشان می‌دهد که نگرانی‌ها مبنی بر اینکه سرکوب حریم خصوصی اپل به تبلیغات تلفن همراه آسیب می‌زند، بی‌اساس است. در نسخه 14iOs 5سال گذشته، کاربران آیفون گزینه‌ای داشتند تا به جمع‌آوری اطلاعات از سوی اپلیکیشن‌ها، نه بگویند.

برنامه‌های سلامت جسم و روان
اما یکی از مواردی که این پژوهش آن را برجسته کرد، تغییری بود که شیوع همه‌گیری کووید-19 بر نحوه زندگی مردم گذاشته بود. برای مثال، App Annie نشان داد در 2سالی که از شروع پاندمی گذشته‌، مردم وقت زیادی را در اپلیکیشن‌های خرید صرف کرده‌اند به‌طوری که بیش از 100میلیارد ساعت به آن اختصاص داده‌اند. در این بین کشورهای سنگاپور، اندونزی و برزیل رشد بیشتری داشته‌اند.
استقبال و دانلود اپلیکیشن‌های غذا و نوشیدنی نیز به‌طور چشمگیری افزایش داشته است. براساس تحقیقات، تعداد بازدید از چنین برنامه‌هایی در سال‌2021 به 194میلیارد افزایش یافته ‌که 50درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده است.
اپلیکیشن‌های تناسب اندام و سلامتی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به‌ویژه اینکه به‌دلیل شیوع بیماری همه‌گیر مردم نمی‌توانستند در سال اول بیماری در باشگاه‌های ورزشی حضور پیدا کنند و روتین ورزشی خود را انجام دهند.
بازتاب استقبال از اپلیکیشن‌های سلامت روان در این مدت، بر این نکته تأکید کرد که پاندمی تا چه اندازه بر روح و روان مردم اثر گذاشته است. این را دانلود اپلیکیشن‌‌های مدیتیشن به‌ویژه در افراد جوان نشان می‌دهد. در سال‌2021 این برنامه جزو 5برنامه دانلود‌شده برتر با 27درصد رشد بود.
کشورهایی که اپلیکیشن‌هایی برای کنترل وضعیت بحرانی کووید داشتند، ازجمله پاسپورت واکسن یا ردیابی اطلاعات بیماران، شاهد یک جهش عظیم بودند.
برنامه NHS بریتانیا - که به‌عنوان ثبت‌کننده واکسیناسیون عمل می‌کرد - توسط 71درصد از جمعیت کاملا واکسینه‌شده دانلود شد، درحالی‌که برنامه MySejahtera مالزی را 80درصد از همین جمعیت به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید