• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150696
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ کتاب


  پویش پیامبر
سیدمجتبی حسینی، محقق و پژوهشگر در جدیدترین اثر خود دست به خلق کتابی با عنوان «پویش پیامبر» زده که همچون دیگر آثارش توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. این کتاب در قالب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های حسینی درباره شخصیت و وجود پیامبر اکرم(ص) در 7فصل تدوین شده و به‌ترتیب موضوعات معرفت و محبت، خلقت تا بعثت، بعثت تا رحلت، معراج، وحی و تجربه نبوی و خاتمیت، سلوک فردی و سلوک اجتماعی در شخصیت ایشان را مورد واکاوی قرار می‌دهد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:«در صدر اسلام هم بیش از اینکه مردم با صلاح پیامبر یا با مباحث نظری پیچیده پیامبر(ص) جذب شوند، به جذبه شخصی پیامبر گرایش پیدا می‌کردند، پیامبر حتی با سکوتش هم جذب می‌کرد، چون نیروی جاذب او ریشه درون الهی و مأموریت الهی‌اش داشت.»

فیلم

  دیدارتان را با «دیدار» تازه کنید
اگر به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی یا نداشتن فرصت ترجیح می‌دهید فعلاً در سالن‌های نمایش حضور نداشته باشید، ما به شما تماشای آنلاین فیلم کوتاه «دیدار» به نویسندگی و کارگردانی علی محرابی و تهیه‌کنندگی مجید رجبی‌معمار را پیشنهاد می‌دهیم. این فیلم محصول سال ۲۰۱۸ است که با نام انگلیسی «THE‌  VISIT» در چندین جشنواره بین‌المللی سینمایی حضور یافته و در جشنواره بین‌المللی سینما و ادبیات مراکش جایزه اصلی بهترین فیلم را از آن خود کرده. این فیلم زندگی یک جوان نابینا به‌نام آرش را به تصویر کشیده که شخصیتی آرام و تحصیل‌کرده دارد اما برای ارتباط گرفتن با دیگران دچار مشکل شده. اما یک اتفاق ساده او را درگیر یک رابطه عاطفی می‌کند. امیراحمد قزوینی، شهاب مهربان، سحر صبور، شاهین باباپور و فاطمه امیدالله بازیگران این فیلم‌اند.

کتاب

  «تتو» اثری از آقای بازیگر
رضا فیاضی یا آقای جمالی مجموعه «زی زی گولو» را بیشتر با کارهای نمایشی‌اش می‌شناسیم، اما این بار می‌خواهیم شما را با یکی از آثار مکتوب این نویسنده آشنا کنیم. کتاب «تتو» به بیان بخشی از آسیب‌های اجتماعی جدید در جامعه می‌پردازد که قشر نوجوان را درگیر خود کرده است. تتو درباره نوجوانی است که می‌خواهد خود را به اثبات برساند اما درگیر مسائلی می‌شود که او را به گمراهی می‌کشاند. فیاضی با قلم شیوا و روان خود تلاش کرده تا نشان دهد چگونه عدم‌آگاهی رفتاری صحیح خانواده‌ها می‌تواند آینده افراد را به ورطه نابودی بکشاند. این کتاب توسط انتشارات نودا وارد بازار نشر شده است. اگر دوست دارید با قلم یک بازیگر نام‌آشنا آشنا شده و از نوشته‌هایش لذت ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این کتاب را بخوانید؛ مخصوصا اینکه برای قشری تولید شده که معمولا کسی برای آنها اثری تولید نمی‌کند.

کتاب

  دستور زبان فارسی معاصر
این کتاب نوشته ژیلبر لازار با ترجمه مهستی بحرینی، علاوه بر مباحث دستوری از رویکردی زبان‌شناختی نیز برخوردار است. مؤلف در این کتاب خصوصیات آوایی، صرفی و نحوی و نیز چگونگی شکل‌گیری واژه‌ها را در زبان فارسی معاصر تبیین می‌کند و گاه نیز به کشف ویژگی‌هایی در عناصر سازنده زبان و روابط میان آنها دست پیدا می‌کند که طرح آنها در نوشته‌های دستورنویسان فارسی‌زبان پیش از او سابقه نداشته است. نمونه‌هایی که از زبان فارسی معاصر در این دستور مطرح شده براساس آثار نویسندگانی چون صادق هدایت، صادق چوبک، علی دشتی، جمال‌زاده و دیگران و نیز نوشته‌های روزنامه‌ها و مجله‌ها و سرانجام شنیده‌های مؤلف هنگام اقامت در ایران بوده که در متن اصلی و برگردان فارسی با رعایت شیوه املای هر نوشته نقل شده است.

پادکست

  اس‌بی‌اس رادیو
به‌دنبال پادکستی هستید که در آنها کاملا به زبان جدید صحبت شود تا شما را در محیطی کاملا بومی غرق کند؟ پس به «SBS Radio» مراجعه کنید. این رادیوی آنلاین، اخباری را به زبان جدید و در قالب پادکست در اختیار شما قرار می‌دهد. پادکست‌های موجود در این سایت رادیویی برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته و متوسط بسیار مناسب است. البته در این پادکست‌ها از اخبار و فرهنگ مربوط به زبان مقصد هم صحبت می‌شود. اگر می‌خواهید مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید، پس از پادکست‌های این سایت حتماً کمک بگیرید. مکالمات در بیشتر اپیزودها شبیه مصاحبه هستند، بنابراین شما می‌توانید با لهجه افراد مختلف و مکالمه با سرعت‌های مختلف آشنا شوید. پادکست‌های این سایت 68زبان مختلف را پشتیبانی می‌کنند که فارسی هم جزو آنهاست.

کتاب صوتی

  نصرت
آموزش زبان فارسی نصرت یکی از معروف‌ترین مجموعه‌هایی است که جهت آموزش کامل زبان فارسی برای علاقه‌مندان تهیه شده است. این محتوای صوتی روی تمامی مهارت‌های زبان فارسی شامل گویش، تلفظ و مکالمات تأثیر به‌سزایی دارد. این مجموعه برگرفته از جدیدترین متد آموزشی روز دنیاست. با این مجموعه شما می‌توانید در هر مکان و موقعیتی که هستید مکالمه فارسی خود را تقویت کنید؛ چرا که این بسته قابل اجرا روی کامپیوتر، موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی دیگر است. کامل‌ترین نسخه آموزش فارسی نصرت دارای 30درس همراه با آموزش مکالمات صوتی زبان فارسی است. این مجموعه دارای فایل MP3  است که باکیفیت فنی بالایی آماده شده تا علاقه‌مندان به زبان فارسی بتوانند واژه‌ها را با دقت و شفافیت صوتی بالا بشنوند و بیاموزند.

مفید برای کودکان

همه بچه‌ها از بازی کردن با خمیربازی لذت می‌برند و کودکی نیست که علاقه به این وسیله بازی نداشته باشد. مهم‌ترین فواید خمیر بازی برای کودک، ورزش دست و انگشتان است. بازی با خمیر به او کمک می‌کند تا او ظریف‌ترین مفاصل و عضلاتش را از مچ تا انگشتان به‌کار بگیرد. این کار باعث می‌شود تا کودک تسلط بیشتری برای حرکات دست داشته و بتواند کارهای نیازمند به ظرافت بالا را به خوبی انجام دهد. علاوه بر این، خمیر بازی موجب کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در کودک و حتی بزرگسالان می‌شود. البته پرورش خلاقیت از مهم‌ترین فواید خمیر بازی در کودکان است که او را به خلق اشیا مورد‌نظرش در رنگ‌های مختلف تشویق می‌کند.

ساخت خمیر خانگی

حالا که مختصری با فواید خمیر بازی برای کودکان آشنا شدید، پس اگر در خانه این خمیر را ندارید، دست به‌کار شوید. حتماً در ابتدا فکر تهیه خمیر بازی از فروشگاه‌ها به ذهنتان خطور کرده است اما ما این بار می‌خواهیم شما را با طرز تهیه خمیر بازی با لوازم داخل خانه و با کمترین هزینه آشنا کنیم. اگر چه برای این کار روش‌های زیادی وجود دارد اما در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم. ساده‌ترین روش ساخت خمیر با آرد ساده و نمک است. یک پیمانه آرد، یک‌چهارم پیمانه نمک، نصف پیمانه آب گرم و ۳ تا ۵ قطره رنگ خوراکی را با هم مخلوط کرده و ورز دهید. مدت زمان ماندگاری این خمیر زیاد نیست، پس بهتر است به مقدار کم تهیه کنید.

ساخت خمیر چینی

یکی دیگر از راه‌های تهیه خمیر بازی در خانه استفاده از نشاسته ذرت است که به خمیر چینی هم معروف است. این خمیر بافت خاصی داشته و شبیه خمیرهای اسلایم است. یک پیمانه نشاسته ذرت، یک پیمانه آب گرم و به میزان دلخواه رنگ خوراکی، مواد مورد نیاز برای تهیه این خمیر است. ابتدا نشاسته ذرت را در ظرفی بریزید و آب را آرام‌آرام اضافه کنید تا غلیظ شود. بعد به آن رنگ خوراکی اضافه کنید. این خمیر به شکلی است که اگر دست خود را به آرامی وارد آن کنید ممکن است رقیق به‌نظر برسد اما اگر با سرعت و شدت به آن ضربه بزنید، غلظت و سفتی بیشتری نشان خواهد داد.

کتاب

  فعالیت‌های رسانه‌ای در ورزش
مطالعه درباره اهمیت رسانه در ورزش، این روزها به موضوع جذابی برای مدیران موفق ورزشی بدل شده و شاید به همین دلیل انتشار کتاب‌هایی با همین موضوع در حال افزایش است. کتاب «فعالیت‌های رسانه‌ای در ورزش» به قلم حمید قاسمی، فرشاد تجاری و سارا کشکر، بحث قدیمی اهمیت رسانه در ورزش را مطرح می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا محتوای ورزشی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاری ورزشی در ادبیات دانشگاهی جهان افزایش یافته. نویسندگان کتاب بر این باورند که نقش ورزش در مناسبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از یک سو و بعد تجاری و اقتصادی ورزش برای رسانه‌های گروهی از سوی دیگر، موجب شکل‌گیری ارتباط تنگاتنگ رسانه با ورزش شده و مدیران ورزشی که به این موضوع توجه می‌کنند از شانس بیشتری برای بقا روی صندلی مدیریتی برخوردارند.

مستند

  فرگوسن؛ هرگز تسلیم نشو
این فیلم مستند محصول سال۲۰۲۱ و درباره فراز‌و‌فرودهای دوران مربیگری سر الکس فرگوسن در تیم‌های ابردین و منچستریونایتد است. بخش قابل‌توجه این مستند به بیماری و خونریزی مغزی فرگوسن و شایعه مرگ او مربوط می‌شود. جیسون فرگوسن، فرزند آلکس فرگوسن، کارگردانی این مستند را بر عهده دارد و می‌کوشد نگاهی بی‌طرفانه به موفقیت‌های پدرش در عرصه مربیگری داشته باشد. مستند «فرگوسن؛ هرگز تسلیم نشو» روایت‌های نابی از زندگی موفق‌ترین سرمربی تاریخ باشگاه منچستریونایتد را به مخاطب ارائه می‌دهد و شاید نگاه بسیاری از مردم دنیا به این مربی را تغییر بدهد. این مستند را می‌توان یک روایت خانوادگی از زندگی مربی تأثیرگذار و تکرار نشدنی منچستریونایتد دانست که دیدنش خالی از لطف نیست.

اپلیکیشن

   اسورکیت
بعد از شیوع کرونا در جهان، خیلی‌ها برای طراحی اپلیکیشن‌هایی که امکان ورزش در خانه را فراهم کند به صرافت افتادند و اپلیکیشن «اسورکیت» با چنین رویکردی طراحی شد. این اپلیکیشن کاربردی، مجموعه‌ای از تمرین‌های خاص ورزشی را در‌بر‌می‌گیرد که برای اندروید طراحی شده است. این نرم‌افزار یک‌سری تمرینات ۶هفته‌ای را که به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارد معرفی می‌کند و با کمک آن می‌توانید چربی‌های بدنتان را آب کنید. تمرینات اسورکیت بسیار متنوع است و با تمرین‌های ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای روزانه از گزند بیماری‌هایی که به واسطه کم‌تحرکی آشکار می‌شوند در امان خواهید بود. اسورکیت این قابلیت را دارد که مراحل تمرین‌تان را ضبط کند و دست آخر، نمودار روند کاهش  یا افزایش وزنتان را نشان بدهد.

کتاب

  مسئله‌ی مرگ و زندگی
مسئله مرگ و زندگی کنایه‌ای است که همیشه درباره اهمیت موضوعات به‌کار می‌بریم، اما این بار داستان واقعاً درباره مرگ و زندگی است. داستان زیبایی که شرح خاطرات جالب زوج درمانگر، آروین یالوم و همسرش مریلین یالوم است و با نگاه به پایان زندگی نوشته شده. روانشناسی مادی‌گرا، شاید همیشه مرگ را نادیده بگیرد یا سعی کند از آن فرار کند اما نویسندگان این اثر با شجاعت با مسئله پیری و مرگ که در پی آن می‌آید مواجه شده‌اند و در یادداشت‌هایی کوتاه زندگی خود را نوشته‌اند. زندگی که به این مرحله نزدیک می‌شود و باید متناسب با آن تغییر کند. این کتاب را باید اثری ممتاز در این زمینه دانست چراکه از نقش پختگی و تجارب انسانی صحبت می‌کند و دیدگاهی شاید کمی متفاوت از دیدگاه جامعه را به ما بدهد.

کتاب

  نیمه تاریک وجود
همه ما به‌عنوان انسان ضعف‌هایی داریم. چه آنها را پنهان کنیم و چه نکنیم، آن ضعف‌ها وجود دارند. خیلی‌ها احساسات منفی و ضعف‌ها را پنهان می‌کنند و نقابی بر صورت خود می‌زنند اما دبی فورد اعتقاد دارد این احساسات و ضعف‌ها پنهان شده ما نیمه تاریک وجود ما هستند و ما برای داشتن آرامش و رشد شخصیت باید آنها را به‌طور دقیق بشناسیم و تحلیل‌شان کنیم. دبی فورد در کتاب نیمه تاریک وجود سعی کرده راهکارها و تمرین‌هایی در این زمینه ارائه کند تا ما با انجام آنها به «یکپارچگی درونی» برسیم. این کتاب در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز هم برای چندین هفته قرار گرفته است و یکی از پرطرفدارترین کتاب‌ها در زمینه روانشناسی و رشد شخصیت است.

کتاب

  خرده عادت‌ها

کل ماجرا این است: آدم‌ها عادت‌های خودشان را می‌سازند و بعد از مدتی، این عادت‌ها هستند که ما آدم‌ها را می‌شناسند. در واقع موفقیت یا عدم‌موفقیت یا زندگی سالم و غیرسالم افراد را می‌توان به عادت‌های آنها ربط داد. این کتاب مدعی است که راهی راحت و اثبات‌شده برای اینکه بتوانید عادت‌های خوب را در زندگی‌تان ایجاد کنید، به شما نشان خواهد داد. جالب اینکه این کتاب پیش از این نیز به اسم‌ عادت‌های اتمی هم ترجمه شده است. نویسنده در این کتاب، همه توجه را روی ایجاد عادت‌های مثبت معطوف می‌کند و توجهی به رفع عادت‌های منفی ندارد. این، همان ایده «قانون اضافه کردن» دارن هاردی است که صرفا تمرکز می‌کند روی چیزهایی که باید به زندگی شما در قالب عادت‌ها افزوده شود.

مستند

  تخلیه اقیانوس‌ها

این مجموعه مستند تلویزیونی در سال۲۰۱۸ برای نخستین بار از شبکه نشنال جئوگرافیک پخش شد. مستند تخلیه اقیانوس‌ها در ۲۵قسمت و با استفاده از داده‌های علمی و تصاویر شبیه‌سازی شده دیجیتال، به کاوش در کشتی‌های غرق شده، گنجینه‌ها و شهرهای فرورفته در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها می‌پردازد. تکنولوژی نوآورانه به بیننده این امکان را می‌دهد که ببیند چه چیزهایی در کف آب‌های خلیج مکزیک، رود نیل، اقیانوس هند، دریای بالتیک و اقیانوس اطلس وجود دارد. در مستند تخلیه اقیانوس‌ها، داستان‌هایی در مورد چگونگی انقراض کشتی‌ها و ماجرای شکل‌گیری سازه‌های زمین‌شناسی باستانی که زندگی را شکل داده‌اند روایت می‌شود و کارگردان می‌خواهد به این سؤال پاسخ بدهد که چرا خیلی‌ها هنوز در جست‌وجوی شهرافسانه‌ای آتلانتیس به‌سرمی‌برند.

کتاب

  قطره اشکی در اقیانوس

این کتاب اثر مانس اشپربر، روانپزشک و رمان‌نویس اتریشی- فرانسوی است و به فعالیت و زندگی روشنفکران چپ اروپایی می‌پردازد؛ همان روشنفکرانی که از احزاب کمونیست طرفدار شوروی جدا یا اخراج شده بودند اما همچنان به سوسیالیسم اعتقاد داشتند و به فعالیت مستقل ادامه می‌دادند. موضوع کتاب «قطره اشکی در اقیانوس» به دوره تاریخی حدفاصل پایان جنگ جهانی اول تا روی کار آمدن حکومت نازی‌ها در آلمان مربوط می‌شود. مأنس اشپربر در این کتاب سرگذشت انقلابیونی را روایت می‌کند که حین مبارزه به مسائلی برمی‌خورند که وجدانشان نمی‌تواند آنها را قبول کند. در یک جمله می‌توان گفت رمان «قطره اشکی در اقیانوس» تحت‌تأثیر وقایعی نوشته شد که در دنیای واقعی برای انقلابیون دوران اشپربر رخ داده است.

فیلم

  حاشیه اقیانوس آرام
این فیلم علمی- تخیلی در سال2013ساخته شده اما داستان آن در سال۲۰۲۰ رخ می‌دهد؛ وقتی که زمین توسط هیولاهای فضایی به نام «کایجو» مورد‌حمله قرار می‌گیرد و دانشمندان برای مقابله با آنها و در امان نگه‌داشتن زمین دست به‌کار می‌شوند. این هیولاهای عظیم و ترسناک از کف اقیانوس آرام برمی‌خیزند و هر آنچه را که سد راه خود می‌بینند نابود می‌کنند. برای رویارویی با این هیولاها دانشمندان به فکر ساخت ربات‌های غول پیکری به نام «جیگرز» می‌افتند که توسط 2خلبان که ذهن‌شان با رشته‌های عصبی به یکدیگر متصل شده هدایت می‌شوند. گفته می‌شود «گیلرمو دل تورو»، کارگردان آمریکایی برای ساخت این فیلم از یک انیمیشن ژاپنی که در نوجوانی دیده بود الهام گرفته است.

کتاب

  روزهای برفی

صدای بارش برف در سکوت شب گوش‌نواز است و چه خوش‌ است این صدا که از پشت شیشه اتاقی باشد که یک استکان چای و کتابی که این لحظه‌ها را به خاطره‌ای زیبا تبدیل کند هم مکمل این بزم باشند. کتاب «از روزهای برفی» لحظه‌های شیرین یک نوجوان را روایت می‌کند و نشان می‌دهد که برف همیشه هم آزاردهنده نیست و گاه آنقدر مهربان می‌شود که از خیلی آدم‌ها هم سبقت می‌گیرد. داستان این کتاب حسرت‌های این نوجوان را روایت می‌کند که زاییده فقر است اما با شروع روزهای برفی و سرد خیلی از این حسرت‌ها قابل‌جبران است. محمدی پاشاک به امیر قهرمان این کتاب یاد می‌دهد که چگونه با کار کردن می‌تواند حسرت‌ها را پشت سر بگذارد.

فیلم

  هشت نفرت‌انگیز
فیلم دیدن یکی از راه‌های ساده اما مؤثر و کاربردی در بالابردن تجربه است. هر شخصی با توجه به علاقه و سلیقه‌ای که دارد، نباید این امکان را از خود سلب کند و از تماشای فیلم غافل شود. فیلم «هشت نفرت‌انگیز» (The Hateful Eight) از آن دسته از فیلم‌هاست که تماشای آن را نباید از دست بدهید؛ فیلمی با ژانر معمایی و ضد‌وسترن که کوئنتین تارانتینو آن را کارگردانی کرده و از نمره بالایی از نگاه مخاطبان برخوردار است. داستان این فیلم درباره حوادث نژادپرستی بعد از جنگ داخلی آمریکاست که ماجرای 8نفر در یک مهمانسرا که برخلاف میل باطنی مجبورند با یکدیگر در ارتباط باشند را روایت می‌کند که اتفاقات جالبی را رقم می‌زنند.

تهرانگردی

  پل تاریخی کن
یکی از جذابیت‌های تهران برای گشت‌وگذار، بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی این شهر است. هر کدام از آثار به جای مانده از گذشته در دل این شهر شلوغ و پرجمعیت، گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن نیاکان ما را به نمایش می‌گذارد که برای درک بیشتر این فرهنگ باید از نزدیک به تماشای این آثار و مکان‌ها نشست. پل تاریخی کن یکی از این آثار تاریخی کهن در شهر تهران است که در محله‌ای قدیمی و اصیل و روی رودخانه کن بنا شده و در گذشته روستاهای بالادستی را به منطقه کن متصل می‌کرده است. این بنای قدیمی به پل حاج محمدعلی کنی یا پل قجری مشهور است و تنها سازه مستحکم آجری‌ است که در طول سال‌های گذشته از گزند سیلاب و باران در امان مانده است.
















 

این خبر را به اشتراک بگذارید