• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150661
+
-

حسن روشن: 10سال است که با مترو سفر می‌کنم

گپی با پیشکسوت فوتبال که برای تردد در تهران اغلب از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند

شهر از نگاه چهره‌ها
حسن روشن: 10سال است که با مترو سفر می‌کنم

  مهدی اسماعیل‌پور- خبر‌نگار

سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور و سرشناس اغلب با وسایل حمل‌ونقل عمومی بیگانه هستند و به ندرت پیش می‌آید که ورزشکار، بازیگر، خواننده یا سیاستمدار مطرح و شناخته شده‌ای را سوار بر مترو و اتوبوس و بی‌آرتی و حتی تاکسی‌های خطی ببینیم یا خبر و تصویری از آنها در مترو و اتوبوس دیده باشیم. درست برخلاف سلبریتی‌های خارجی که اخبار و تصاویر زیادی از متروسواری،  اتوبوس‌سواری و دوچرخه سواری آنها در بستر فضای مجازی موجود است؛ حتی آنهایی که برای بازی در یک فیلم سینمایی دستمزد‌های چند میلیون دلاری دریافت می‌کنند،  از جمله بازیگران سرشناسی چون کیانویرز، هیو جکمن، تام هنکس، بردلی کوپر، اما واتسون، جسیکا آلبا، جیک جیلنهال، اندرو گارفیلد. البته در بین چهره‌های ایرانی حسن روشن پیشکسوت سرشناس استقلال و تیم ملی یک استثناست. این فوتبالیست سابق هرچند ماشین شخصی دارد، اما سال‌هاست که برای تردد در شهر به جای استفاده از خودروی شخصی با مترو این‌طرف و آن‌طرف می‌رود. با او یک‌روز در خط یک‌ متروی تهران همسفر شدیم و درباره اینکه چرا حمل‌ونقل عمومی را به ‌خودروی شخصی ترجیح می‌دهد، گفت‌وگو کردیم.

چند سال است که مترو سوار می‌شوید و بیشتر از کدام ایستگاه و خط استفاده می‌کنید؟
خانه ما در تجریش است و حدود 50متر با ایستگاه متروی تجریش فاصله دارد. از همان سالی که این ایستگاه افتتاح شد یعنی سال90 یا 91، هرکجا که می‌خواهم بروم خیلی راحت سوار مترو می‌شوم و بی‌دردسر به کارهایم می‌رسم. ماشین دارم، اما فقط زمانی از آن استفاده می‌کنم که همراه با خانواده باشیم یا جایی که می‌خواهم بروم ایستگاه مترو نداشته باشد یا به‌اصطلاح متروخور نباشد. مترو دیگر دردسر و مشکلات استفاده از وسیله شخصی را ندارد و خبری از ماندن در ترافیک و پیدا نکردن جای پارک و این قبیل مشکلات نیست. مردم برای رفتن به بهشت‌زهرا این همه پشت ترافیک می‌مانند و اعصاب و روان خودشان را خرد و هوای شهر را هم آلوده می‌کنند، اما من خیلی راحت و سریع با مترو به آنجا می‌روم و می‌آیم. چند وقت پیش یک‌بار برای مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها دعوت شده بودم و به ناچار با ماشین خودم به آنجا رفتم، اما بعد از کلی معطلی، جایی برای پارک کردن ماشین گیر نیاوردم و مجبور شدم به خانه برگردم و از آن روزنامه هم عذرخواهی کردم.
پس برای فرار از ترافیک و کمبود جای پارک و این مشکلات است که از مترو استفاده می‌کنید؟
دلیلش فقط این نیست. حدود 10سال قبل که خیابان‌ها خلوت‌تر و جای پارک بیشتر بود هم از مترو استفاده می‌کردم. الان دیگر می‌دانم چه ساعت‌هایی و کدام واگن‌ها خلوت‌تر است؛ یعنی یک جورایی  تردد در شهر را مدیریت می‌کنم تا با مشکلات زیادی روبه‌رو نشوم. به هرحال موضوع اینجاست که در همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که برای داشتن شهری بهتر و سالم‌تر به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید از مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد و در آنجا حتی آنهایی که بنز،  بی‌ام‌و، پورشه و فراری دارند هم سوار مترو و اتوبوس می‌شوند. وقتی با وسایل حمل‌ونقل عمومی راحت‌تر و سریع‌تر به مقصد می‌رسم چرا باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنم و خودم و دیگران را به دردسر بیندازم و هوای شهر را هم آلوده کنم؟! برخلاف دیگر هم‌سن و سال‌های خودم که بالای 65سال هستند و کارت منزلت دارند، من این کارت را هم ندارم و همیشه خودم بلیت می‌خرم.
غیر از مترو از دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی هم استفاده می‌کنید؟
اتوبوس و تاکسی هم مشکل ترافیک و آلودگی هوا را دارند و تمایل کمتری برای استفاده از آنها دارم.   معتقدم مترو بهترین وسیله برای تردد در تهران است؛ نه ترافیک دارد و نه هوای شهر را آلوده می‌کند. البته اگر ناوگان اتوبوسرانی هم از نظر تعداد و هم کیفیت خود اتوبوس‌ها وضعیتش بهتر شود، از اتوبوس هم می‌توان بیشتر استفاده کرد.
گلایه‌ها از وضعیت متروی تهران زیاد است. از دیدگاه شما مترو چه کمبود‌ها و مشکلاتی دارد؟
من مشکل خاصی ندیده‌ام. البته مشکلات فرهنگی در مترو زیاد است و در این زمینه نیاز به کارهای فراوان و فرهنگسازی‌ داریم. از چیزهای جزئی و ابتدایی مثل سرفه نکردن و بلند بلند حرف نزدن گرفته تا رعایت   صف و حق تقدم به‌ویژه در شرایط فعلی که درگیر بیماری کرونا هستیم. اگر مشکلات فرهنگی را حل کنیم بخش زیادی از مشکلات مترو حل می‌شود. البته مشکلات سخت‌افزاری هم داریم. برای مثال باید ایستگاه‌ها و خطوط مترو بیشتر شود، چون در بخش‌هایی از شهر مسیر مترو وجود ندارد.
خیلی‌ها از شلوغی واگن‌های مترو گلایه دارند. این موضوع شما را اذیت نمی‌کند؟
به هرحال شلوغی مترو در همه کشورها به‌ویژه در شهر‌های شلوغ آسیایی هم هست و فقط مختص به متروی تهران نمی‌شود. بالاخره باید با این مشکلات مترو هم ساخت و کنار آمد. البته اگر تعداد واگن‌ها و قطار‌ها بیشتر شود خیلی بهتر است و مترو خلوت‌تر خواهد شد. هرچند بازهم معتقدم بخش زیادی از مشکلات به موضوع فرهنگسازی‌ و آداب متروسواری و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برمی‌گردد. همانطور که خیلی از ما هنوز یاد نگرفته‌ایم به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید