• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150632
+
-

چالش تشخیص اومیکرون در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از نبود کیت تشخیصی اومیکرون به اندازه کافی خبر داد

گزارش روز
چالش تشخیص اومیکرون در کشور

جهان درگیر سویه اومیکرون است و حالا نشانه‌های این درگیری از چندی قبل در ایران هم دیده شده؛  هر چند که هنوز موارد ابتلا بالا نیست و نتوانسته بر آمارهای روزانه ابتلا و مرگ تأثیر بگذارد، اما نکته اینجاست که گفته می‌شود تشخیص اومیکرون در ایران مانند کشورهای دیگر نیست. تا جایی که روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر  وزارت بهداشت اعلام کرد که در کشور، به اندازه کافی کیت تشخیص اومیکرون وجود ندارد. محمدمهدی گویا که دیروز در نشست خبری به سؤال خبرنگاران پاسخ می‌داد، در این‌باره گفت:« برای تشخیص اومیکرون مشکلی وجود ندارد، اما قرار نیست هر کسی خودش خواست این تست را انجام دهد. وزارت بهداشت برای تست اومیکرون دستورالعملی را تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده و طبق این دستورالعمل، تست اومیکرون انجام می‌شود.» او ادامه داد:«امیدواریم با تولید کیت تشخیصی اومیکرون در کشور، دست ما برای انجام تست‌های بیشتر باز شود.» گویا درباره سرایت بالای اومیکرون و خطرات احتمالی توضیحاتی داد:« سویه اومیکرون، قابلیت انتقال بسیار بالایی دارد و در مدت زمانی کوتاه، می‌تواند جمعیت زیادی را درگیر کند و این احتمال وجود دارد که مراجعه‌ها و بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش پیدا کند و نظام سلامت دچار مشکل شود. هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد، شاید حالا موارد ابتلا کم باشد، اما نمی‌دانیم در آینده چه می‌شود و ممکن است کار، خیلی سخت و دشوار شود.» به‌گفته او، برای مدیریت این وضعیت باید پوشش واکسیناسیون افزایش پیدا کند، چرا که وضعیت هنوز راضی‌کننده نیست و همچنین باید پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت رعایت شود. براساس اعلام گویا، تاکنون هیچ موردی از مرگ ناشی از اومیکرون گزارش نشده است.
او در ادامه درباره واکسیناسیون افراد زیر 12سال هم توضیح داد و گفت:« این موضوع در کمیته ملی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و عمدتا نظر بر این بوده که این واکسیناسیون انجام شود. موضوع واکسیناسیون افراد زیر ۱۲سال به ستاد ملی کرونا ارائه شده و کمیته ستاد ملی کرونا مستندات بیشتری را از کمیته علمی واکسن خواسته تا تصمیم نهایی را بگیرد. سؤالاتی که در این زمینه مطرح کردند، در حال تهیه پاسخ‌هایش هستیم و امیدواریم پاسخ‌های ما قانع‌کننده باشد و ستاد ملی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.» به‌گفته او، 5تا 6میلیون نفر در کشور هستند که حتی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را نزده‌اند که این وضعیت نگران‌کننده است. از سوی دیگر، پوشش نوبت سوم هم هنوز کامل نشده است:« تا‌کنون تقریبا ۹ تا ۱۰میلیون نفر در کشور دوز سوم را تزریق کرده‌اند، اما این ما را قانع نمی‌کند و با جمعیت ۶۰ تا ۷۰میلیونی که باید این دوز را دریافت کنند، فاصله داریم.» او افزود:« تاکنون حدود ۱۲۴میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده و این نشان می‌دهد که مردم به ما اعتماد کردند و اگر مشکل دیگری هم باشد، می‌توانیم با تعامل با آنها  آن را حل کنیم.»

گزارش موارد «سالک» در مناطق روستایی تهران
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه این نشست، به مشاهده مواردی از بیماری سالک در مناطق روستایی استان تهران خبر داد و گفت:«مدیریت سالک در کشور چندبخشی است و سازمان‌های مختلف باید درگیر این موضوع باشند. موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که هر کدام از اینها می‌تواند منبع بیماری سالک در یک منطقه‌ای باشد که حتی پیش از این هم بیماری در آنجا دیده نشده است. موضوع مهم این است که اگر این اقدامات به‌صورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نشود، بیماری گسترش می‌یابد. ما با بیماری روبه‌رو هستیم که کنترل آن نسبت به گذشته به سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال‌ها کنترل آن طول می‌کشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید