• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150580
+
-

اروپا؛ گرفتار اومیکرون و معترضان به واکسن

گونه جدید اومیکرون و اعتراض علیه محدودیت‌های کرونایی، ‌همزمان با هم در اروپا اوج گرفته است

گزارش 2
اروپا؛ گرفتار اومیکرون و معترضان به واکسن

انتشار اومیکرون، گونه جدید ویروس کرونا، در اروپا لرزه بر اندام کادر درمان انداخته و بخش خدمات درمانی را مستهلک کرده، اما همه اینها باعث نشده تا گروه‌های ضد‌واکسن، دسته‌دسته در شهرهای بزرگ غرب اروپا به خیابان نیایند و علیه واکسیناسیون اجباری و محدودیت‌های جدید کرونایی تظاهرات نکنند. بخش بهداشت و درمان در کشورهای اروپایی، در حالی تحت فشار سنگین قرار گرفته که کارشناسان گفته‌اند انتشار اومیکرون، هنوز به اوج خود نرسیده است. با این حال، انتشار بسیار سریع آن در تعطیلات کریسمس و سال نو به اندازه‌ای بوده که تعداد بسیار زیادی از کادر درمان را به‌خصوص در کشورهای غرب قاره درگیر کند؛ به‌طوری که بسیاری از آنها یا بیمار هستند یا خود را قرنطینه کرده‌اند. به گزارش رویترز، این وضعیت در حالی ایتالیا، ‌اسپانیا، انگلیس و چند کشور دیگر را به وحشت انداخته که پیش‌تر براساس مطالعات اولیه گفته می‌شد ابتلا به‌ گونه اومیکرون، نسبت به ‌گونه پیشین دلتا، عوارض و ریسک بستری‌شدن کمتری دارد.
در اروپا البته همه از دشمن مشترک وحشت ندارند؛ درحالی‌که کارشناسان انتشار گونه جدید را مایه نگرانی می‌دانند، بسیاری از افراد واکسیناسیون اجباری کرونا و محدودیت‌های بیشتر را تهدیدی علیه خود می‌دانند. این بخش از جامعه، به‌خصوص در غرب اروپا، چنان از این بابت نگران و ناراحت هستند که طی روزهای گذشته در تجمعات بزرگی در فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا و جمهوری چک به خیابان‌ها آمده‌اند. در فرانسه، جایی که دولت قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را برای واکسن‌نزده‌ها اعمال خواهد کرد، بیش از 100هزار نفر در سراسر کشور علیه این قوانین به خیابان‌ها ریختند. آنها مشخصا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را هدف قرار دادند که هفته گذشته گفته بود می‌خواهد عرصه را بر واکسن‌نزده‌ها چنان سخت کند که در نهایت مجبور شوند واکسن بزنند.
به گزارش الجزیره، این اعتراض‌ها در گذشته هم در اروپا مشاهده شده و قبلا هم درباره تبدیل این قاره به کانون انتشار ویروس هشدار داده بودند. این‌بار، با توجه به سرعت انتقال بسیار رعب‌آور اومیکرون، انتظار اینکه همین اعتراض‌ها بر تعداد مبتلایان جدید بیفزاید بسیار زیاد است. اومیکرون بدون توجه به اهداف مردم برای تجمع، به سرعت تکثیر می‌شود و بیشترین بها را کادر درمان می‌دهند. در انگلیس اوضاع چنان خراب است که دولت دیروز به بخش خدمات درمانی خصوصی این کشور آماده‌باش داد تا در صورتی که سیستم خدمات درمانی دولتی انگلیس (ان‌اچ‌اس) نتواند برخی فعالیت‌های فوری پزشکی از قبیل جراحی‌های حیاتی را انجام دهد، بخش خصوصی جایگزین شود. اوضاع بخش بهداشت و درمان انگلیس چنان خراب است که دولت روز جمعه نیروهای ارتش را به بیمارستان‌های لندن فرستاده است. پروفسور استفن پوویس، مدیر پزشکی ان‌اچ‌اس در بیانیه‌ای گفته است: «اومیکرون به‌معنای بیماران بیشتر و کادر درمان کمتر است.»
باری که اومیکرون به بخش بهداشت و درمان اسپانیا وارد کرده، دولت را وادار کرده است که به فکر روش‌های جایگزین ردیابی این ویروس بیفتد. نخستین‌بار روزنامه‌ ال‌پائیس گزارش داد که دولت می‌خواهد روش‌هایی شبیه آنچه در ردیابی آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گیرد را در دستور کار خود قرار دهد و آزمایش و ثبت گسترده موارد ابتلا را متوقف کند. پدرو سانچز، نخست‌وزیر این کشور دیروز عملا این گزارش را تأیید کرد و گفت که احتمالا وقت تغییر روش ردیابی ویروس رسیده است.
اسپانیا، یکی از بدترین رکوردهای موارد ابتلای جدید را در اروپا دارد و بیشتر از هر کسی، خط مقدم کادر درمان یعنی پرستاران قربانی می‌شوند. این روند در هلند هم مشاهده شده و به گزارش روزنامه دتلگراف، بیشترین مبتلایان در کادر درمان، پرستاران و دستیاران آنها هستند. برای نمونه، در آستانه کریسمس، تست 25درصد از پرستاران در مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام مثبت شد، درحالی‌که یک هفته قبل از آن، این رقم تنها 5درصد بود. بیمارستان‌ها در هلند به این فکر می‌کنند که قوانین قرنطینه خود را تغییر دهند تا پرستارانی که به ویروس مبتلا شده‌اند اما نشانه‌ای ندارند به‌ کار برگردند.
در ایتالیا، سازمان‌های بهداشت و درمان در تلاش برای آماده نگه‌داشتن بخش درمان برای مقابله با شرایط، مرخصی‌ها را لغو کرده و جراحی‌هایی که فوری نیستند را به آینده موکول کرده‌اند.
بخش درمان در ایتالیا در حالی باید بدون وقفه و بدون استراحت به فعالیت‌هایش در بدترین روزهای ماه‌های اخیر ادامه دهد که روز شنبه صدها نفر در این کشور علیه واکسیناسیون اجباری به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند. این تجمع در شهر تورین در شمال برگزار شد. دولت ایتالیا، واکسن‌زدن را برای افراد بالای 50سال اجباری کرده است و از دیروز استفاده از حمل‌ونقل عمومی و حضور در رستوران‌ها برای واکسن‌نزده‌ها ممنوع شد. در فرانسه هم براساس قانونی که به تصویب مجلس رسیده، واکسن‌نزده‌ها حق سفر، حضور در رستوران، استفاده از قطارهای بین‌شهری و حضور در رویدادهای فرهنگی را نخواهند داشت. فرانسه، در روز جمعه، یک روز پیش از راهپیمایی صدهزار نفری معترضان به واکسیناسیون، رکورد 300هزار مبتلای جدید در یک روز را ثبت کرد. در آلمان هم معترضان به قانونی که به‌زودی واکسن‌زدن را اجباری می‌کند به خیابان‌ها آمدند. اعتراض اصلی آنها به واکسیناسیون کودکان 5 تا 11ساله بود. در بزرگ‌ترین تظاهرات در هامبورگ، حدود 16هزار نفر حضور داشتند. وزیر بهداشت آلمان مخالفت‌ها با واکسن را غیرعلمی خوانده است.
هزاران نفر هم روز یکشنبه در پراگ، پایتخت جمهوری چک به خیابان ریختند. آنها نیز به اجباری‌شدن واکسن کرونا برای برخی گروه‌ها و مشاغل خاص اعتراض داشتند. این افراد نسبت به واکسیناسیون کودکان اعتراض داشتند و در تظاهرات خود، فریاد «آزادی، آزادی» سر دادند. یک روز قبل از آن، همزمان با اعتراض در سایر شهرهای اروپایی، در دیگر شهرهای جمهوری چک هم اعتراض‌هایی با همین هدف برپا شده بود. براساس تصمیم دولت، واکسن برای افراد بالای 60سال، کادر درمان، نیروهای پلیس، آتش‌نشانان و دانشجویان پزشکی اجباری است. این قانون قرار است از فصل بهار اجرا شود اما ممکن است تا آن زمان لغو شود.
اعتراض‌ها به واکسن البته محدود به اروپا نمی‌شود و در روزهای اخیر، کانادا و استرالیا هم شاهد اعتراض‌ مخالفان واکسیناسیون و محدودیت‌های کرونا بوده است.

  واکسن‌زده‌ها، کمتر بستری می‌شوند
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا (ای‌سی‌دی‌سی)، اعلام کرده که براساس گزارش‌های کشورهای مختلف اروپایی، تعداد زیادی از افرادی که در این قاره به‌خاطر کرونا بستری می‌شوند، افرادی هستند که واکسن نزده‌اند. این مرکز در گزارش خود به تحقیقی در انگلیس اشاره کرده که براساس آن، احتمال بستری‌شدن افرادی که هر دو دوز واکسن خود را زده‌اند، 65درصد کمتر از افرادی است که واکسن نزده‌اند. این رقم در میان افرادی که هر سه دوز را زده‌اند، 81درصد است. در تحقیق دیگری در اسکاتلند مشخص شده است احتمال اینکه افراد واکسن‌زده بعد از ابتلا به اومیکرون از خود عوارض و علائم نشان بدهند، 57درصد کمتر از افرادی است که اصلا واکسن نزده‌اند. نتایج یک تحقیق دیگر در انگلیس نشان داده که کارایی واکسن علیه بستری‌شدن برای اومیکرون، بعد از تزریق هر سه دوز، 88درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید