• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150539
+
-

خوش خبر/ سواد دیجیتال

سال‌های گذشته می‌گفتند اگر خواندن و نوشتن بلد نباشید بی‌سوادید. چند سال بعد گفتند اگر زبان انگلیسی ندانید بی‌سوادید. حالا در عصر ارتباطات که همه‌‌چیز به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود، اگر از علم دیجیتال و کامپیوتر چیزی ندانید، به‌گفته اهل فن احتمالا در جرگه بی‌سوادان دسته بندی می‌شوید. به همین دلیل هم هست که مسئولان آموزش و پرورش به این فکر افتاده‌اند تا مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال دانش‌آموزان و معلمان را بالا ببرند. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در صحبت‌های اخیرش گفته: این معاونت در دوران پساکرونا و همگام با رویکردهای تعلیم و تربیت در استفاده مؤثر و صحیح از ظرفیت فناوری و فضای مجازی و به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت طرح تحولی «ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی» را طراحی کرده است. اما در گام اول 5درصد مدارس را تحت پوشش این طرح می‌بریم.
طبق آمارها بسیاری از کشورهای دنیا، مهارت‌های برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال را از سنین پیش‌دبستانی آغاز کرده‌اند و به همین دلیل به‌گفته این مسئول، دانش‌آموزان برای اینکه  تولیدکننده خلاقیت باشند باید مهارت‌ها از   کودکی در آنها رشد داده شود. او می‌گوید: اگر زمان بگذرد ممکن است دانش‌آموزان ما به مصرف‌کنندگان هوشمند فناوری تبدیل شوند اما به تولیدکنندگان در عرصه فناوری تبدیل نخواهند شد. اگر قرار باشد تولید‌کننده مطرح و خلاقی داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز آنکه آموزش را از دوره ابتدایی شروع کنیم.
به هر حال کرونا و آموزش مجازی باعث شد پی ببریم که بیش از پیش به آموزش فضای دیجیتال نیازمندیم و در این عرصه می‌توانیم پیشرفت کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید