• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150477
+
-

خانه امن خدا

فاطمه عباسی

مساجد از گذشته علاوه بر مکانی برای اقامه نماز، کاربری‌های دیگری هم داشته اند. در برخی از مساجد پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و در برخی دیگر دوره‌های آموزشی مانند آموزش قرآن و معارف برگزار می‌شود. پیش‌ترها که بسیاری از دورهمی‌های اهالی محل و مراسم مختلف روستاییان نیز در مساجد برپا می‌شد، این مکان‌ها رسما مرکز ثقل ارتباطات جوامع کوچک محلی بودند. موضوعی که اندک اندک به فراموشی سپرده شد و مساجد بدل شدند به مراکزی که تنها در ساعات اذان باز هستند. از سال گذشته اما در کلانشهر مشهد مساجد علاوه بر همه این موارد، سرپناهی شدند برای کارتن خواب‌ها و کسانی که سقفی بالای سرشان ندارند. حتما در گوشه و کنار کلانشهرها دیده‌اید کسانی را که جایی برای گذراندن شب ندارند و مجبورند روی نیمکت پارک‌ها یا گوشه خیابان شب را صبح کنند. به‌تازگی هم خبری منتشر شد که برخی از این افراد در اتوبوس‌های بی‌آر تی می‌خوابیدند. این اتفاق موجب شد که مردم از بسته بودن در مساجد بر روی کارتن خواب‌ها و افراد بی‌خانمان گلایه کنند. کاری که
 2 سال است در مشهد با رویکردی انسانی آغاز شده و حالا تشویق‌های بسیاری را به همراه داشته است. به‌گفته حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، هم‌اکنون این طرح خداپسندانه در 2 مسجد فقید سبزواری و مسجد امام سجاد(ع) واقع در بلوار مفتح مشهد در حال اجراست. قرار است با کمک و همیاری شهرداری مشهد، تعداد بیشتری از مساجد این طرح را اجرا کنند. این مسئول می‌گوید: «هم‌اکنون در حال شناسایی مساجدی هستیم که امکانات لازم را برای پذیرایی و نگهداری از کارتن‌خواب‌ها مانند استحمام، لوازم گرمایشی و رختخواب دارند، همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز در محل خواب این عزیزان رعایت شود. با پای کار آمدن خیرین و نیروهای مردمی در حال آماده‌سازی مساجد پهنه حاشیه شهر مشهد برای اسکان این افراد هستیم.» 
به جز اینها در این طرح مساجدی که تمکن مالی دارند و خیرین پای کار آمده‌اند،  علاوه بر فراهم کردن محل استراحت افراد بی‌خانمان، یک وعده غذا برای شام و یک وعده صبحانه نیز در اختیار این افراد قرار می‌دهند. آنطور که برنامه‌ریزی شده افرادی که سرپناهی ندارند می‌توانند از ساعت 7شب تا 7صبح را در این مساجد بگذرانند. مسئولان شهر مشهد از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرده‌اند تا خیرین هم بتوانند در این امر خداپسندانه مشارکت کنند و حتی بخشی از این کمک‌ها قرار است خرج تحصیل کودکان کار شود. کاش این طرح در همه شهرها به اجرا در بیاید و در همه مساجد به روی بندگان خدا همیشه باز باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید