• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150436
+
-

جام‌ملت‌هایی که ارزش دارد

از ساعت19:30 دیروز سی‌وسومین دوره جام‌ملت‌های آفریقا با دیدار کامرون میزبان در برابر بورکینافاسو رسما آغاز شد. رقابت‌های این دوره جدا از حضور ستاره‌های بزرگی که تیم‌های باشگاهی خود را در میانه فصل رها کرده و در این رقابت‌ها حضور یافته‌اند، برای ما ایرانی‌ها به‌خاطر حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی مصر اهمیت کمی بیشتر از دوره‌های پیشین دارد. هواداران این سرمربی پرتغالی- موزامبیکی منتظرند تا مربی محبوب‌شان نخستین جام عمرش را به‌دست آورد. به‌تازگی برخی رسانه‌های معتبر مدعی شده‌اند که کی‌روش در پایان جام جهانی قطر یعنی یک‌سال دیگر برای همیشه خودش را بازنشسته می‌کند. او نیاز دارد در این مدت یک جام ببرد. قهرمانی در جام جهانی برای مصری‌ها ممکن نیست، اما جام‌ملت‌ها امکان‌پذیر است چون این همان چیزی است که آنها در آن پرافتخارترین تیم محسوب می‌شوند و تاکنون 7بار در این تورنمنت به قهرمانی رسیده‌اند اما آخرین آنها سال2010 بوده است. البته کی‌روش یک‌بار در پرستاره‌ترین رئال‌مادرید تاریخ یک‌سوپرجام برد که آن زمان مثل الان سوپرجام اسپانیا تورنمنتی نبود و در دیدار رودرروی قهرمان لیگ و حذفی فصل قبل برگزار می‌شد. اگر مصر قهرمان نشود، سرمربی این تیم مثل زمانی که به ما متلک می‌انداخت که 40سال است قهرمان نشده‌ایم، می‌تواند به آنها بگوید 11سال است قهرمان نشده‌اید. مصر با کی‌روش و محمد صلاح و الننی فردا در گروهD با سخت‌ترین حریف خود یعنی نیجریه روبه‌رو می‌شود.

  با اعلام کنفدراسیون فوتبال آفریقا در رقابت‌های جام‌ملت‌های این قاره اگر تیمی برای یک بازی فقط 11‌بازیکن با تست منفی کرونا دراختیار داشته باشد، باید در بازی شرکت کند حتی اگر هیچ‌کدام از آنها دروازه‌بان نباشند.
  در کامرون تنها 11درصد مردم این کشور در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.
  حکیم زیاش، ستاره تیم چلسی به‌دلیل اختلاف با سرمربی تیم ملی مراکش از لیست این تیم خط خورد و خوش به حال چلسی!
  حاشیه‌های کاپیتان مخلوع آرسنال تمامی ندارد. تست کرونای اوبامیانگ قبل از شروع جام‌ملت‌های آفریقا مثبت اعلام شد. گویا با هم تیمی خود ماریو لمینا در دوبی به پارتی رفتند و امروز تست هردوی آنها مثبت اعلام شده، اتفاقی که باعث می‌شود آنها 2‌بازی اول در مرحله گروهی را از دست بدهند. اینطور که به‌نظر می‌رسد باشگاه و تیم ملی باید یک نفر را 24ساعته مأمور حراست از این بازیکن پرحاشیه بکند!
  در نخستین دوره فیفا عرب کاپ که بدون حضور ستاره‌های اروپایی تیم‌های آفریقایی در قطر برگزار شد، الجزایر به قهرمانی رسید. الجزایر در دوره قبلی جام‌ملت‌های آفریقا هم قهرمان شده بود. از میان 25بازیکن برتر جهان عرب، 9بازیکن متعلق به تیم ملی این کشور است و الجزایر هم‌اکنون به‌عنوان مدعی و شانس اصلی فتح رقابت‌های این دوره شناخته می‌شود.
  باشگاه‌هایی مثل یوونتوس، رئال، بارسا، اتلتیکو از شر جام‌ملت‌های بی‌موقع وسط فصل جان سالم به‌در برده‌اند و نماینده‌ای در تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها ندارند اما برخی باشگاه‌ها مخصوصا انگلیسی‌ها در این میان متضرر شده‌اند. لیورپول (نبی کیتا، محمد صلاح و سادیو مانه)، پاری‌سن‌ژرمن (ابو دیالو، ادریسا گانا گی و اشرف حکیمی)، منچسترسیتی (ریاض محرز)، منچستریونایتد (هانیبال مجبوری و اریک بایی)، آرسنال (اوبامیانگ، توماس پارتی، الننی، نیکلاس پپه و عمر رکیک)، چلسی (ادوارد مندی)، سه‌ویا (یاسین بونانو و یوسف ال‌نصیریمنیر الحدادی)، میلان (بالوتوره، اسماعیل بن‌ناصر و فرانک کسیه)، ناپولی (آنگوییسو، کولیبالی و آدام اوناس)، بایرن مونیخ (چوپوموتینگ و بونا سار)، پورتو (نانو و سانوسی)، لستر (نامپالیس مندی، آمارتی، ایهیاناچو و اندیدی)، لیون (اکامبی، کادور، یاپنده و اسلیمانی).

  گروه‌بندی مسابقات به این شرح است:
گروه A: کامرون، بورکینافاسو، اتیوپی، دماغه سبز
گروه B: سنگال، زیمبابوه، گینه، مالاوی
گروه C: مراکش، غنا، کومور، گابن
گروه D: نیجریه، مصر، سودان، گینه بیسائو
گروه E: الجزایر، سیرالئون، گینه استوایی، ساحل عاج
گروه F: تونس، مالی، گامبیا، موریتانی

این خبر را به اشتراک بگذارید