• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150440
+
-

قهربا قهرمانی

در یکی از ضعیف‌ترین ادوار تاریخ لیگ برتر، سرخ‌ها به هر دری می‌زنند تا قهرمان نشوند

قهربا قهرمانی

بهروز رسایلی

شاید اگر عیسی آل‌کثیر و وحید امیری از فرصت‌های خود در دقایق آغازین بازی با پدیده استفاده می‌کردند، پرسپولیس هر 3امتیاز بازی با مشهد را می‌گرفت و کارش اینطور گره نمی‌خورد. با این حال به‌طور کلی نمایش تیم یحیی گل‌محمدی برابر تیم قعر جدول محل انتقادات جدی است. این بازی بد را باید در امتداد یک فصل ضعیف و دور از اقتدار از سوی سرخ‌ها ارزیابی کرد؛ فصلی که تا مختصر امیدی به بهبود شرایط پرسپولیس ایجاد می‌شود، یک نمایش دور از انتظار از راه می‌رسد و همه را دلسرد می‌کند. به جرأت می‌توان گفت لیگ بیست‌ویکم از نظر فنی یکی از ضعیف‌ترین ادوار تاریخ لیگ برتر است، اما در همین فصل هم پرسپولیس برای گریز از گرفتن جام به آب و آتش می‌زند و هر کاری می‌کند تا ششمین قهرمانی پیاپی‌اش را جشن نگیرد!

این چه دفاعی است آقای گل‌محمدی؟
پدیده در کمال ناباوری موفق شد چهارمین گل فصلش را وارد دروازه پرسپولیس کند؛ تیمی که گلزنی به آن زمانی حسرت بزرگان آسیا بود. بعد از این مسابقه یک نفر نوشته بود: «مهم نیست کی و کجا باشی؛ پرسپولیس پیدایت می‌کند و از تو گل می‌خورد!» سرخپوشان در 3فصل از قهرمانی‌های پنج‌گانه خود فقط 14گل دریافت کرده بودند، اما امسال پیش از پایان نیم‌فصل اول 10گل خورده‌اند. این اگر بحران نیست، پس چیست؟ هوادار و پدیده امسال کلا 10گل زده‌اند و 30درصد از این گل‌ها درون دروازه پرسپولیس روییده است. به تجربه ثابت شده در لیگ ایران خط دفاع قدرتمند برای قهرمانی از نان شب واجب‌تر است، اما عملکرد ساختار تدافعی سرخپوشان در دوران یحیی گل‌محمدی به‌تدریج رو به افول گذاشته است. البته که نباید جدایی بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده یا محمدحسین کنعانی‌زادگان را در این روند بی‌تأثیر دانست، اما به هر حال فوتبال همین است و کادرفنی پرسپولیس فعلا در جایگزین کردن نفرات جدید موفق عمل نکرده است.

پاتوق بازیکنان متوسط
خریدهای بد یحیی برای پرسپولیس مثنوی هفتادمن کاغذ است و بارها در مورد آن صحبت شده، اما نتیجه چنین رویکردی در میان‌مدت، تبدیل شدن پرسپولیس به پاتوق بازیکنان متوسط و معمولی بوده است. با احترام به تمامی نفرات لیست پرسپولیس، به هر حال تجمع بازیکنان عادی همچون فرشاد فرجی، علی نعمتی، علیرضا ابراهیمی، رضا اسدی، احسان پهلوان، حامد پاکدل، مهدی مهدی‌خانی و حتی محمد شریفی و علی شجاعی که این اواخر بیشتر بازی کرده‌اند، پرسپولیس را از روزهای درخشانش دور کرده است. این تیم نیاز به بازیکنان باکیفیت و «کار درآر» دارد. وظیفه گره‌گشایی در پرسپولیس عمدتا هنوز به‌عهده امثال مهدی ترابی، وحید امیری، امید عالیشاه، کمال کامیابی‌نیا و... گذاشته می‌شود. پس شما یکی مثل رضا اسدی را با آن همه هزینه برای چه خریدید؟

چرا با تک مهاجم؟
از سوی دیگر سیاست‌های تهاجمی یحیی گل‌محمدی هم در پرسپولیس جای بحث دارد. بعد از 2سال، او هنوز نمی‌داند تکلیفش با مهدی عبدی چیست. این بازیکن در حالی به بهانه کم‌تحرکی در بسیاری از مسابقات بیرون می‌ماند که مثلا در دیدار با پدیده اصلا نیازی به تحرک آنچنانی عبدی نبود. تیم حریف از دقیقه یک مقابل دروازه خودی تجمع کرده و توپ و میدان را به رقیب نامدارش واگذار کرده بود؛ وقتی حتی جلوی این تیم هم تنها با یک مهاجم تخصصی بازی می‌کنید، یعنی یک جای کار عیب دارد. همین عیوب و اشکالات فاحش هستند که پرسپولیس را از فرم مورد انتظار دور می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید