• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150418
+
-

تنها تولید خودروی‌ ‌برقی کافی نیست

قرار است تا پایان سال از نمونه صنعتی خودروی تمام برقی ساخت ایران رونمایی شود، اما چرا بدون زیرساخت‌ها عملا استفاده از این خودروها در کشور محال است؟

فناوری
تنها تولید خودروی‌ ‌برقی کافی نیست

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

 چند وقتی است که زمزمه‌های ساخت و تولید خودروهای برقی در ایران نیز به گوش می‌رسد؛ خصوصا پس از اینکه مشخص شد 6دستگاه تسلا نیز به همین منظور به کشور وارد شده است.
اکنون مقام‌های یک شرکت دانش‌بنیان وابسته به ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند که تا پایان سال از نمونه صنعتی خودروی تارا الکتریکی رونمایی خواهد شد. در تیرماه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بود که از نمونه آزمایشی این خودرو رونمایی شد. داوود خسروی، مدیرعامل جتکو ایران هم اما خودش اخیرا اذعان کرده که تولید خودروی برقی بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم عملا راه به جایی نمی‌برد.  فراگیری و عملیاتی شدن خودرو‌های برقی مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و ایجاد یک بستر مناسب برای توسعه اینگونه خودروهاست. ضمن اینکه پس از تولید و ایجاد زیرساخت‌های مورد نظر، باید مشوق‌هایی نیز برای خریداران درنظر گرفته شود. در عین حال شاید ابتدا بتوان سراغ ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها رفت و آنها را برقی کرد.

قیمت بالای باتری
یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت خودروهای الکتریکی، مربوط به باتری‌های این وسایل نقلیه می‌شود. سازندگان در تلاش هستند با استفاده از فناوری‌های نوین، میزان برد خودروهای برقی را با تقویت باتری‌هایشان بهبود بخشند. یکی از اصلی‌ترین رقابت‌ها بین سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی موضوع مسافتی است که خودروهایشان طی می‌کند. در عین حال هر باتری که زودتر شارژ شود نیز ارزشمندتر خواهد بود.

بحران همیشگی شارژ
همانگونه که برای خودروهای بنزینی و گازوئیلی جایگاه‌های سوخت به‌وفور در شهرهای مختلف یافت می‌شود، پس از تولید انبوه خودروهای برقی هم باید به فکر جایگاه‌های مخصوص شارژ برای آنها بود. ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را به‌صورت کلی می‌توانیم به 4دسته تقسیم کنیم: شارژرهای خانگی، پارکینگ‌های عمومی، جایگاه‌های مخصوص و جایگاه تعویض باتری. جایگاه‌های شارژ سریع که در کشور‌های دیگر وجود دارند می‌توانند در حدود ۲۰ دقیقه باتری یک خودرو را به‌صورت کامل شارژ کنند. شارژ خودروی برقی در خانه اما نیازمند نصب تجهیزات و مصرف برق بالاست که زمانی بین ۵ تا ۸ ساعت را نیاز دارد.

نیاز به افزایش تولید برق
اگر قرار باشد با سوزاندن سوخت‌های فسیلی، برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی را تامین کنیم، آن وقت مشخص نیست که چرا اصلا باید به این سمت حرکت کرد. البته بیشتر نیروگاه‌ها در خارج از شهرها قرار دارند و آلودگی آنها به‌صورت مستقیم به شهرها آسیبی نمی‌رساند، اما در کل میزان آلایندگی بالای سوخت‌های فسیلی بر محیط‌زیست تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین به‌نظر می‌رسد در تولید برق اضافه‌تر برای تامین انرژی مورد نیاز خودروهای الکتریکی باید به سمت استفاده از سوخت‌های پاک‌تر رفت که در این میان، استفاده از انرژی خورشیدی و باد بیشتر توصیه شده است. صفحه‌های خورشیدی می‌توانند در کشورهایی که از نعمت آفتاب تابان برخوردار هستند، بسیار کارا باشند. حتی برخی از خودروسازان در جهان به این سمت حرکت کرده‌اند و این صفحه‌ها را در بدنه و یا سقف برخی وسایل نقلیه‌شان کار کرده‌اند و بدین‌ترتیب توانسته‌اند بر میزان برد آنها بیفزایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید