• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150382
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5y5GY
+
-

رشد 63درصدی بودجه مناطق محروم در لایحه

قرار است کارگروه ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی شکل گیرد

رشد 63درصدی بودجه مناطق محروم در لایحه

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، منابع مناطق محروم و شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آنها زیر میانگین کشوری است در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ بیش از ۶۳درصد رشد داشته و از ۱۹هزارو۳۰۰میلیارد به بیش از ۳۲هزار میلیارد تومان رسیده است.

  کارگروه ویژه در کمیسیون تلفیق  
با توجه به رشد بودجه مناطق محروم، چند روز پیش عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای تشکیل کارگروه ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار در کمیسیون تلفیق خبر داد.
سیدعلی موسوی با تأکید بر اینکه مناطق محروم و کم‌برخوردار در بودجه سنواتی سال‌های گذشته مظلوم واقع می‌شدند، گفت که تعداد زیادی از اعضای فراکسیون مناطق محروم در کمیسیون تلفیق عضویت دارند و به همین دلیل، تلاش می‌شود کارگروه ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار در این کمیسیون تشکیل و ردیف‌های بودجه اختصاص یافته به این مناطق با هدف ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی تقویت شود. او تأکید کرد که در بودجه۱۴۰۰ هر کجا کمبود منابع بودجه رخ داد برای جبران آن از ردیف‌های اعتباری مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه شد که این رویه باید اصلاح شود؛ زیرا این اقدام به افزایش محرومیت در این مناطق دامن می‌زند.

   راه جایگزین کمبود بودجه  

تشکیل کارگروه ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار در کمیسیون تلفیق اتفاق مثبتی است که همه استان‌ها به‌ویژه استان‌های محروم به آن نگاه خوبی دارند، اما نکته مهم‌تر از بودجه مناطق محروم، تخصیص آن است. طی سال‌های گذشته بودجه تصویب شده برای مناطق محروم به‌طور کامل تخصیص نمی‌یافت و این موضوع به‌دلیل توقعی که در میان مردم ایجاد شده بود، شکاف اجتماعی را رقم می‌زد.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ‌ این موضوع را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و‌ تحریم‌ها به‌نظر می‌رسد برای جبران این اتفاق باید چند موضوع را درنظر گرفت؛ اول اینکه هر استانی ظرفیت‌های خاصی مانند منابع طبیعی، مرز، نفت، دریا و بنادر تجاری، معدن، صنعت و... دارد که به نوعی از راه‌های مختلف به کشور اعتبار تزریق می‌کنند. اگر امکان تخصیص کامل بودجه مناطق محروم وجود ندارد می‌توان بخشی از درآمدهای این ظرفیت‌ها را در اختیار مناطق قرار داد تا محرومیت‌هایشان را کم کنند. از سوی دیگر، ما در بودجه‌ریزی قطعا تأثیر تحریم، درصدهای عمرانی و جاری بودجه و... را دیده‌ایم و بودجه مناطق محروم را براساس آن تعیین کرده‌ایم و به همین دلیل اگر قرار است انقباضی در بودجه وجود داشته باشد باید در مناطق برخوردار بیشتر و مناطق کم‌برخوردار کمتر باشد.

  بودجه‌ای برای عدالت
سیدکریم‌‌حسینی در ادامه با اشاره به تشکیل کارگروه مناطق محروم در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: اغلب استان‌های ما مناطق یا شهرهایی دارند که محروم مانده‌اند و به همین دلیل، رسالت دولت و نظام این است که رسیدگی بیشتری به مناطق محروم داشته باشد تا عقب‌ماندگی آنها در برهه‌های مختلف رفع شود. همه ما اعتقاد داریم که پیشرفت باید برای همه کشور باشد و در کنار آن هم عدالت برای همه مناطق رعایت شود. فلسفه وجودی بودجه‌ای برای مناطق کم‌برخوردار و محروم هم بر همین اساس است؛یعنی مناطقی که به هر دلیلی نتوانستند خودشان را به پیشرفت سایر مناطق برسانند در بودجه‌ریزی مورد توجه قرار گیرند. به‌گفته او، نگاه به مناطق محروم در بودجه نگاه ویژه‌ای نیست، بلکه‌یک نگاه بحق و براساس عدل و انصاف است تا مناطق محروم در بودجه‌ریزی سالانه دیده شوند و به سایر مناطق برسند.

   علاوه بر بودجه مناطق محروم در لایحه بودجه، دوسوم از 3درصد درآمدهای نفتی به شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌های مناطق کمتر برخوردار ۳۱استان کشور اختصاص پیدا کرده است. این رقم از 5440میلیارد تومان در بودجه۱۴۰۰ به 6666میلیارد تومان در لایحه بودجه۱۴۰۱ افزایش‌یافته است. همچنین در بودجه۱۴۰۱ از محل اعتبار قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه آن برای شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آنها زیر میانگین کشوری است ۲۵هزارو۶۰۰میلیارد تومان درنظر گرفته شده که این رقم در بودجه امسال حدود ۱۴هزار میلیارد تومان است. براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، منابع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به شهرستان‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که شاخص‌های زیربنایی، تولیدی، فرهنگی و اجتماعی آنها زیر میانگین کشوری باشد. عناوین شاخص‌ها و وضعیت شهرستان‌ها در دستورالعمل اجرای بودجه۱۴۰۱ تدوین خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید