• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150346
+
-

مأموریت؛ نجات باغ مظفر

گزارش
مأموریت؛ نجات باغ مظفر

محمود مولایی - خبر‌نگار

  پیگیری‌های همشهری و پیام‌های 137مبنی بر اینکه در باغ مظفر شمال تهران اتفاقاتی در حال رخ دادن است، شهرداری تهران را مجاب به بررسی بیشتر درباره این باغ کرد. وضعیت باغ مظفر در محله قلهک، در روزهای گذشته همسایگان را بر آن داشت تا روزنامه همشهری و شهرداری تهران را در جریان اقداماتی که بوی تخریب درختان دارند، قرار دهند. این باغ با درختان سر به فلک کشیده و داستان‌های خاطره‌انگیزش، در منطقه 3قرار دارد و البته به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، خطری این باغ را تهدید نمی‌کند. علی‌محمد مختاری به همشهری گفت: «بعد از شنیدن این خبر، بلافاصله برخی همکاران را به باغ مظفر فرستادیم و شهروندان به خصوص ساکنان محله‌های قلهک و زرگنده مطمئن باشند که جلوی هرگونه آسیبی به این باغ و سایر املاکی که باغ هستند گرفته می‌شود.»
ظاهرا هرس درختان باغ و به موازات آن آتش زدن شاخ و برگ درختان حساسیت درباره وضعیت باغ مظفر را افزایش داده است. درحالی‌که حفظ باغات شهر تهران از اولویت‌های شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها محسوب می‌شود. چنان‌که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها در این‌باره عنوان کرد: «باغات شهر تهران عنصر جداناپذیر از سیستم شهری است. با توجه به ارزش اقتصادی زمین، حفاظت و نگهداشت باغات برای جلوگیری از سوداگران(ساخت‌وساز غیرمجاز در باغات) که در گذشته سبب تخریب این منابع شده، نیاز است که توجه ویژه به آن شود.» مختاری ادامه داد: «حفاظت و صیانت از باغات شهر تهران با توجه به ارزش‌های اکولوژیکی آن برای شهر که هم ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و هم تلطیف محیط را در پی دارد، مهم است. ما سعی کردیم این ارتقای کیفیت محیط زیستی را داشته باشیم و در شهر تهران علاوه بر ارزش‌های اکولوژیکی، ارزش هویتی و تاریخی را با هم باید درنظر بگیریم، زیرا بخشی از تاریخ و ثروت معنوی شهر به‌حساب می‌آیند.»

معروف به باغ مظفر
باغ کی‌نژاد-اسلامیه در خیابان یخچال بعد از ساخت سریال طنز باغ مظفر در آنجا به «باغ مظفر» معروف شد. چنان‌که از سال 1385به بعد نام «مظفر» روی این باغ باقی ماند. البته بعد از اینکه فیلمبرداری سریال باغ مظفر به پایان رسید، این باغ سال‌ها رها شده تا به مخروبه‌ای تبدیل شود. بعد از سال‌ها مالک تصمیم به پاکسازی باغ گرفت که ابهاماتی در این زمینه به‌وجود آمد. شهردار ناحیه 5شهرداری منطقه 3در این خصوص به همشهری گفت: «یک بار 10روز پیش و یک‌بار 3روز پیش به‌دلیل پیام‌های 137به مالک باغ مظفر اخطار دادیم و به آنها اعلام کردیم که اگر درختی را از بین ببرند، به سرعت جریمه خواهیم کرد. مطمئنا نمی‌توانند درختی را قطع کنند. همین امروز(دیروز) بازدید دوباره‌ای از این باغ داشتیم و در بررسی متوجه شدیم که نه درختی قطع شده و نه درصدد ایجاد سازه هستند.» مهدی مصیبی ادامه داد: «چندین بار همسایگان با 137تماس گرفته بودند و به همین دلیل ما اقدامات لازم را از منطقه 3انجام دادیم. خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد.»
همچنین معاون خدمات شهری شهرداری منطقه درباره وضعیت باغ مظفر گفت: « به اتفاق مسئول فضای سبز شهرداری منطقه از باغ مظفر در چندین مرحله بازدید کردیم. این باغ بعد از سریال باغ مظفر رها شده بود. مالک باغ به تازگی به تهران برگشته تا مشکل مالکیت آن را برطرف کند. ظاهرا زمانی که ایشان باغ مظفر را خریداری کرده، مالک قبلی باغ را تحویل نداده و از طریق مراجع قضایی ملک را تحویل گرفته است. برای همین، در زمان تحویل آن، باغ تبدیل به مخروبه‌ای شده بود.» مهدی مجیدی ادامه داد: «آتش زدن شاخ و برگ درختان سبب انتشار دود در این محدوده شده بود. ما هم چندین بار از باغ بازدید کردیم و همسایه‌ها هم گلایه داشتند که این دود ما را خفه کرده. برای همین به مالک باغ اخطار دادیم و آنها هم دیگر چنین کاری نکردند.»
او اضافه کرد: «یک سازه مسکونی به مساحت حدود 300متر در انتهای باغ قرار دارد. به این سازه رسیدگی نشده و هم‌اکنون به نقاشی و تمیز کردن سازه مشغول هستند. در واقع باغ مظفر بافت قدیمی خود را حفظ کرده و علاوه بر آسیب به سازه، برخی از درختان باغ نیمه خشک بودند. درختان کاج قدیمی زیادی در این باغ وجود دارد و جالب اینکه در نقشه هوایی 70درخت را نشان می‌دهد، درحالی‌که مالک باغ 10تا 15درخت را به باغ اضافه کرده است. در زمان ساخت سریال باغ مظفر عوامل فیلم چندین درخت کاشته بودند. خوشبختانه تعداد درختان باغ بیشتر از قبل است.»

دود دردسرساز
مساحت باغ مظفر حدود 5هزار مترمربع است و بیشتر از 85اصله درخت در این باغ وجود دارد. باغی ارزشمند که به‌گفته معاون خدمات شهری منطقه 3، هویت آن حفظ شده است. مجیدی گفت: «مالک باغ شاخ و برگ‌های خشک را به‌اصطلاح خشکه‌چینی کرده. آنها باغ را تمیز و مرتب می‌کنند تا هویت خود را حفظ کند.» او ادامه داد: «تنها اشتباه این بوده که کارگران شاخ و برگ‌های جمع شده را آتش زدند و تماس‌های 137از آنجا شروع شد. ما هم بلافاصله اقدام   و از مالک باغ خواهش کردیم که شاخ و برگ‌های هرس شده را آتش نزنند. حتی به آنها پیشنهاد دادیم که حاضریم شاخ و برگ‌ها را با هزینه خودمان جابه‌جا ‌کنیم.»
با توجه به اینکه درختان قدیمی در باغ مظفر وجود دارد، قطع یک اصله درخت هزینه سنگینی برای مالک آن خواهد داشت. معاون خدمات شهری در این رابطه گفت: «اگر درختی قطع شود، مالک باغ باید جریمه سنگینی پرداخت کند. به‌خصوص اینکه درختان باغ مظفر قدیمی و قطور هستند و هر درخت قطع شده بین 500تا 600میلیون تومان جریمه برای مالک باغ به همراه خواهد داشت. البته آنها هم قصد چنین کاری ندارند و اعلام کردند که تنها به هرس و تمیز‌ کردن باغ مشغول هستند.»
مهدی مجیدی با یادآوری اینکه در محله دروس چندین باغ وجود دارد، اضافه کرد: «به‌دلیل اینکه قیمت زمین در این محله بالاست، شهرداری نمی‌تواند این باغ‌ها را خریداری کند، درحالی‌که مالکان باغ‌ها تمایل به فروش باغشان دارند. در نتیجه بابت فضای سبز این باغات، شهرداری تأکید دارد که نباید برای آن اتفاقی رخ دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید