• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150335
+
-

خبرهای کوتاه/ مزار سردار سلیمانی مقصد «گردشگری مقاومت» شد

معاون گردشگری از امکان صدور ویزای توریستی در فرودگاه کرمان خبر داد و گفت: مزار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز مقصد گردشگری مقاومت شده است. به‌گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان در نشست با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صنعت گردشگری استان کرمان با بیان اینکه خوشبختانه امکان دریافت ویزای ایران برای گردشگران خارجی در برخی از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور در حال فراهم شدن است که نام فرودگاه کرمان در بین آنها دیده می‌شود، گفت: از این پس گردشگران و اتباع خارجی که وارد استان کرمان ‌شوند، می‌توانند در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله رفسنجانی شهر کرمان روادید دریافت کنند. معاون گردشگری افزود: آثار ثبت جهانی زیادی در کرمان وجود دارد و اخیرا «گردشگری مقاومت» نیز به این جذابیت‌ها افزوده شد. شالبافیان با اشاره به جمعیت زیاد زائران مزار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درصدد تسهیل ورود مشتاقان و علاقه‌مندان از داخل و خارج از کشور به استان کرمان است و تدوین و اجرای طرحی با محوریت و با هدف شناساندن آثار مرتبط با شهید سلیمانی در راستای ترویج گردشگری مقاومت در دستور کار است.

  باستان‌شناسان در جست‌وجوی زباله‌دان باستانی شهر سوخته
رئیس هیأت باستان‌شناسی شهر سوخته با اشاره به پایان نوزدهمین فصل کاوش در این شهر باستانی، گفت: به‌دلیل کمبود بودجه نتوانستیم قبرستان را کاوش کنیم و در فصل‌های آینده قطعا به‌دنبال زباله‌دانی باستانی شهر سوخته خواهیم بود. به گزارش ایلنا، نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته درحالی به اتمام رسید که کشف لوح حسابداری در اتاق شماره ۲۷ واقع در بخش مسکونی شرقی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این فصل از کاوش در شهر سوخته بود. سیدمنصور سیدسجادی گفت: امسال لوح حسابداری شهر سوخته پس از ۵۰ سال، آن هم چسبیده به دیواری در کنار یک زباله‌دانی باستانی پیدا شد.  امیدواریم اگر بتوانیم سال آینده آن بخش از زباله‌دانی را حفاری کنیم تا به آثار و اطلاعات بیشتری دست یابیم. او افزود: زباله‌دانی باستانی همانند زباله‌دانی امروزی نیست. بلکه در این بخش می‌توانیم اشیایی از پیکرک‌های شکسته تا سفال‌های شکسته و مهرهای شکسته و حتی الواح شکسته دیگر را پیدا کنیم.

  کشف کتیبه دوره ساسانی در حوالی شهر استخر
مدیر پایگاه جهانی تخت‌جمشید از کشف یک کتیبه مربوط به اواخر دوره ساسانی با 6 سطر و به زبان پهلوی در حوالی شهر استخر در مرودشت خبر داد. به گزارش مهر، حمید فدایی گفت: این کتیبه در ابعاد ۴٠ در ٣۵ سانتی‌متر است که نام زرتشت بر آن حک شده است. وی افزود: در اسناد کاغذی تاریخی نام زرتشت آورده شده بود، ولی  نخستین‌بار است که در کتیبه این نام شناسایی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید