• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150270
+
-

نقد خبر/ صیانت ارزی را فراموش نکنید

  خبر:  علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار همتای کره ای خود در وین تاکید کرد: کره‌جنوبی موظف به آزادسازی دارایی‌های ایران است. به گفته این مقام ارشد مذاکره‌کننده ایران، فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای پرداخت نشدن بدهی‌ها به ایران باشد.
  نقد: ماجرای آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران، سال‌هاست به شاه‌بیت مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی در سطوح بالای دیپلماسی بین ایران و دیگر کشورهای بلوکه‌کننده ارزها تبدیل شده است. بر اساس برخی برآوردها، ایران 100 میلیارد دلار در بانک‌های خارجی موجودی دارد که تنها اجازه دسترسی به 10 میلیارد دلار آن را دارد. فارغ از اینکه نتیجه تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماسی برای رفع حصر دلارهای مسدود شده به کجا می‌انجامد، ضرورت دارد تا همگان به ویژه مجلس و دولت بدانند بخش زیادی از این ارزها ناشی از کسری بودجه دولت در سال‌های گذشته به ریال تبدیل و هزینه شده است. بنابراین دولت سهم اندکی از این دلارها دارد در نتیجه ضرورت ایجاب می‌کند تا صیانت از منابع ارزی در اولویت اصلی قرار گیرد و بی‌جهت بابت پولی که قبلا هزینه شده، دوباره هزینه‌تراشی نشود. صیانت از این منابع ارزشمند ارزی به سیاست‌گذاری ارزی، پولی و مالی بستگی دارد و می‌توان از هر دلار آن برای مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد استفاده کرد. مشروط بر این‌که بدانیم آنچه در بانک‌های دیگر کشورها در حساب‌ها باقی مانده، یک ثروت ملی است و خرج‌تراشی از این ثروت به معنای بر باددادن ارزها و البته ابترگذاشتن تلاش‌های دیپلماسی است.
از سوی دیگر انتظار می‌رود دیپلمات‌های ایران در گفت‌وگو با مقامات کشورهای بلوکه‌کننده دلارها، آنها را متقاعد کنند که مسدود کردن مسیر دسترسی ایران به حق خود خلاف قاعده بین‌المللی است و  این اقدام تضییع تمام عیار حقوق مردم ایران است و پیوند زدن آن به تحریم‌های یکجانبه آمریکا موضوعیت ندارد. از دیگر سو، گفت‌وگوها بر سر رفع تحریم‌ها نباید موقتی و محدود به رفع حصر از دلارهای ایران باشد بلکه انتظار می‌رود تضمین‌های لازم برای حق دسترسی ایران به منابع ارزی گرفته شود و  کشورها دیگر نتوانند به بهانه تحریم‌ها راه را ببندند. بدانیم که هر ایرانی موظف است از حقوق مسلم ایران از جمله حق دسترسی به منابع ارزی حمایت کند و این یک مطالبه ملی و فراگیر است زیرا هزینه مسدود شدن مسیر دسترسی به  دلارها را مردم ایران می‌پردازند. وظیفه ملی ما ایجاب می‌کند که پاسدار منابع ارزی خود در خارج و داخل باشیم و از آن صیانت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید