• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150259
+
-

چرا 18 دی، یوم‌الله است؟

نگاه
چرا 18 دی، یوم‌الله است؟

دانیال معمار- سردبیر

رهبر معظم انقلاب، سیلی موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در پی شهادت حاج‌قاسم سلیمانی را یوم‌الله نامیدند. قبل‌تر هم بارها تذکر داده بودند که نباید بگذاریم این ایام‌الله فراموش شود. خب، حالا مهم‌ترین سؤال این است که حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی‌ها چه ویژگی داشت که در ردیف ایام‌الله مهمی مثل قیام 15خرداد42، روز جمهوری اسلامی، روز پیروزی انقلاب، 9دی 88 و... قرار گرفت.
  مهم‌ترین ویژگی حمله موشکی به عین‌الاسد سیلی محکمی بود که به بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا زده شد. آمریکا با بیش از 700میلیارد دلار بودجه نظامی در سال، نه‌تنها بیشترین بودجه نظامی را در میان کشورهای جهان در اختیار دارد، بلکه بیش از 40درصد کل هزینه‌های نظامی در این کره خاکی را به‌خود اختصاص داده است. آنچه در ذهن مردم دنیا وجود داشت این بود که حمله مستقیم به چنین ابرقدرتی، بیشتر شبیه یک رؤیاست تا واقعیت. بنابراین تهاجم ایران به یک پایگاه آمریکایی، بیشتر از اینکه یک حمله نظامی باشد به قول رهبر انقلاب یک ضربه‌ حیثیتی بود. ایالات‌متحده 7تریلیون دلار در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود خرج کرد تا هژمون منطقه باشد و تسلط بلامنازعی در این جغرافیای استراتژیک به‌دست بیاورد. اما در ساعت یک‌و‌بیست‌ دقیقه بامداد هجدهم دی‌ماه سال 98، هژمونی مسلط آمریکایی‌ها به‌عنوان یک ابرقدرت پایان یافت و عصر جدیدی از افول یانکی‌ها شروع شد.
  پیام مهم دیگر حمله موشکی به عین‌الاسد، پیام قدرت بازدارندگی ایران بود؛ بازدارندگی در یک کلام یعنی ایجاد شک و ترس در دشمن برای انجام هرگونه خصومت علیه کشور. وقتی کدخدای پوشالی دنیا در مقابل قدرت موشکی کشورمان حرفی برای گفتن نداشته باشد، متحدان و وابستگان آمریکایی‌ها هم حساب کار دستشان می‌آید که نمی‌توانند با ایرانی‌ها از در زور و تهدید نظامی روبه‌رو شوند. قرار بود با ترور سردار ایرانی، موضع جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شود و توازن استراتژیک غرب آسیا دوباره به نفع یانکی‌ها تغییر کند، اما حمله موشکی سپاه پاسداران به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق، همه محاسبات روی کاغذ را نه‌تنها به هم ریخت، بلکه این موازنه را به نفع جمهوری اسلامی برگرداند.
  آمریکا سال‌هاست که بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات نظامی در جهان به‌حساب می‌آید. ازجمله مشتریان اصلی تسلیحات آمریکایی‌ هم کشورهای غرب آسیا هستند که تصور می‌کنند با خریدهای میلیارد دلاری می‌توانند امنیت را برای مردم خود به ارمغان بیاورند. حساب و کتاب خریدهای نظامی کشورهای غرب آسیا به وضوح نشان می‌دهد که این کشورها بیشترین واردات سلاح را با ۲۵درصد رشد داشته‌اند. اینها حکایت از اعتبار و اعتماد دنیا به قدرت نظامی آمریکا دارد. ایرانی‌ها قبل از یوم‌الله حمله موشکی به عین‌الاسد، با ساقط کردن یک پهپاد آمریکایی شروع به اعتبارزدایی از این قدرت نظامی کردند، اما سیلی موشکی، این مسیر تازه آغاز شده را خیلی زود به نقطه پایان رساند و این سؤال را در ذهن همه کشورهای منطقه ایجاد کرد؛ چگونه می‌توان به توان نظامی کشوری اعتماد کرد که خودش از پس تأمین امنیت خود برنمی‌آید؟
  ایالات‌متحده سال‌هاست طرح «خاورمیانه بزرگ» را در منطقه غرب آسیا دنبال می‌کند. خاورمیانه بزرگ بیشتر از هر چیز دیگری به‌دنبال تأمین سیاست‌های آمریکا در این نقطه جغرافیایی است. دومین برنده اجرای طرح خاورمیانه بزرگ هم صهیونیست‌ها هستند که امنیت‌شان برای همیشه تأمین خواهد شد. موضوع اصلی در طرح خاورمیانه بزرگ، تکه‌تکه کردن کشورهای قدرتمند منطقه ازجمله ایران و ایجاد دولت‌های بی‌ثبات، وابسته و ناتوان در آنهاست. مهم‌ترین سد در مقابل این طرح آمریکایی، محور مقاومت است که سال‌ها به فرماندهی سردار سلیمانی، مانع تحقق آن شد. آمریکایی‌ها با حذف حاج قاسم به‌دنبال فروریختن این سد بودند، اما دچار اشتباه محاسباتی شدند. ایران با شخم زدن عین‌الاسد نه‌تنها پاسخ دندان‌شکنی به ترور سردار ایرانی داد، بلکه باعث فروریختن اقتدار آمریکایی‌ها، شکست طرح خاورمیانه بزرگ و در نهایت اخراج آنها از منطقه غرب آسیا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید