• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150197
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkwWW
+
-

به مناسبت سالروز شهادت بانوی دوعالم، حضرت فاطمه زهراس و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، تهران رخت عزا به تن کرد

عطر یاس در شهر پیچید

گزارش
عطر یاس در شهر پیچید

    زهرا کریمی- خبر‌نگار

  اینجا تهران است؛ شهر همیشه بیدار که در مناسبت‌های مختلف پیشقدم در برپایی مراسم‌ است. از چند روز پیش نقطه به ‌نقطه این شهر بزرگ به مناسبت فرارسیدن شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س)سیاهپوش شد؛ از بازار بزرگ گرفته تا خیابان بالابلند ولیعصر(عج)، مناطق حاشیه‌ای و روی عرشه پل‌ها. هر گوشه از شهر با نصب پارچه و پرچم‌های سیاه رخ دیگری از خود نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که کالبد این شهر بزرگ رنگ ماتم و سوگواری به خود گرفته است. اکثر سازه‌های فرهنگی شهر تهران در بیش از 50 هزار مترمربع، برای ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، آماده شده است. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره برنامه سیاهپوش شدن این ایام به همشهری می‌گوید: «امسال با رویکرد شعار «ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست»، تصاویر سربند یا فاطمه‌الزهرا روی پیشانی پل‌های عابر نصب و اکران شد و همچنین فرازهایی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نیز که جنبه کاربردی دارد در اکثر پرتابل‌های فرهنگی شهر به نمایش گذاشته شده است.»

منطقه 13 و 15 میزبان پیکر شهدای گمنام
بسیاری از ساکنان هر منطقه برحسب ارادت،  در و دیوار خانه و کوچه‌هایشان را با پرچم‌های «یا زهرا» مزین کرده‌اند و گهگاهی با نذوراتشان از شهروندان پذیرایی می‌کنند و این مناسبت سبب شده تا این افتخار نصیب برخی از مناطق شود و میزبان پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس باشند و از شهروندان تهرانی برای حضور در این مراسم نیز دعوت کرده‌اند. شهروندان برای حضور در این مراسم می‌توانند ‌جمعه‌ به منطقه 13بروند و در مراسم لاله‌های زهرایی در یادمان این شهدا در بوستان سیمرغ شرکت کنند. همچنین برنامه دیگر روز 17 دی در منطقه15 با تشییع پیکر 2شهید گمنام در بوستان ولیعصر(عج) برگزار خواهد شد. هر یک از این دو مراسم از ساعت ۹صبح با مداحی و مرثیه‌سرایی مداحان آغاز و سپس پیکر شهدا بر دوش جمعی از شهروندان تشییع خواهد شد. اگر شهروندان تهرانی در شب‌های این ایام گذرشان به میدان نبوت، بوستان‌های تسلیحات، فدک و کوثر در منطقه 8 افتاد، می‌توانند نمایش آیینی را که ساعت 16 و 18 برگزار می‌شود تماشا کنند. همزمان شدن مناسبت‌های سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطمیه به برگزاری مراسم در منطقه 18 تهران رنگ و بوی فاطمی داده است. برنامه شاخص آن برپایی مجلس عزاداری فاطمی با گرامیداشت رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم پس از نماز مغرب و عشا و نیز یادبود درگذشتگان منطقه‌18 بر اثر کروناست که در 2شب متوالی 15 و 16دی‌ماه برگزار می‌شود.

روضه‌خوان
 چهارمین دوره پویش جهادی با هدف ترویج روضه‌های خانگی با همکاری مداحان و سخنرانان مذهبی در حال برگزاری است. بر این اساس، خانواده‌هایی که به هر دلیلی امکان حضور در مراسم و اجتماعات عزاداری را با توجه به شرایط کرونایی ندارند، می‌توانند با هماهنگی یک مراسم روضه و عزاداری را در منزل خود برگزار کنند و از خدمات رایگان اعزام مداح توسط شهرداری تهران، بهره‌مند شوند. علاقه‌مندان به برگزاری مراسم روضه خانگی می‌توانند در سایت جلوه سوگ به آدرس jelveyesoog.farhangsara.ir  ثبت‌نام کرده یا با شماره تلفن‌های ۳۳۳۰۳۸۴۳ و ۰۹۱۲۳۹۸۲۰۹۰ تماس بگیرند.

بلندا
یکی دیگر از پویش‌های میدانی در ایام فاطمیه «بلندا» نام دارد که با هدف احیای این آیین قدیمی توسط نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود. این مراسم با مشارکت هیئت‌های نوجوانان برپا می‌شود. گروه‌های کوچک عزاداری در ایام شهادت حضرت زهرا(س) هر روز در یک کوچه حضور پیدا کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم کوتاه عزاداری را برگزار می‌کنند.

18سال نوری
«18سال نوری»، عنوان نهمین کنگره سراسری شعر فاطمی است که به همت مجمع شاعران اهل بیت(ع) و با مشارکت سازمان فرهنگی هنری با هدف تجلیل از افراد صاحب‌نام عرصه شعر و ادبیات آیینی و معرفی افراد برگزیده و برتر حوزه  شعر آیینی با حضور چهره‌های شاخص این دوره برگزار می‌شود.

کوچه‌های بنی هاشم
نمایشگاه و نمایش میدانی همانند سال‌های گذشته با عنوان کوچه‌های بنی‌هاشم در میدان خراسان برگزار می‌شود. همچنین نمایش فاطمی «حدیث درد» با روایتی از زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) و با هدف آشنایی نسل جوان با ۳۰‌بازیگر در گروه سنی ۱۴‌تا‌۱۹‌سال با همکاری مسجد قائم به مدت 5شب در فرهنگسرای گلستان اجرا می‌شود.

کتاب ماه
مسابقه کتابخوانی به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از کتاب‌های «چهل دسته‌گل سفارشی» نوشته‌ سیدمهدی موسوی، «زنان اسوه، حضرت فاطمه زهرا(س)» نوشته قاسم خانجانی، «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه‌ خودنوشت قاسم سلیمانی و «مکتب سلیمانی» از موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «چهل دسته گل سفارشی» و «از چیزی نمی‌ترسیدم» می‌توانند از طریق وبگاه رسمی  manvaketab.ir  شبکه توزیع کتاب خوب در کشور با کد تخفیف ketab mah  و همچنین از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را با تخفیف ویژه به همراه ارسال رایگان  تهیه کنند.
همچنین نسخه الکترونیکی کتاب‌های «زنان اسوه، حضرت فاطمه زهرا(س)» و «مکتب سلیمانی»  نیز به ‌همراه سوالات مسابقه به آدرس  tlibrary.tehran.ir  منتشر شده و قابل استفاده است.  شرکت‌کنندگان می‌توانند پاسخ‌های هر کتاب را تا ۱۰ بهمن در قالب مسابقه «کتاب ماه»‌ به ترتیب به‌صورت یک عدد ۱۰ رقمی ( از چپ به راست) به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷۴۵ پیامک کنند. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۹۶۶۵۳۴۶۲ تماس بگیرند.

تاکسیرانان در بوستان ولایت
امروز بوستان ولایت در منطقه 19میزبان تعداد زیادی از تاکسیرانان است. بر این اساس، به مناسب سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، همایش بزرگ خودرویی عزاداری تاکسیرانان با همکاری سازمان تاکسیرانی و سازمان بسیج مستضعفین شهرداری تهران در ساعت 10صبح برگزار می‌شود. این بوستان دیروز هم میزبان یاران دبستانی حاج قاسم، در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «نامه‌ای به آسمان» بود. در این برنامه500 دانش‌آموز حاضر، دلنوشته‌های خود را که برای شهید حاج قاسم سلیمانی نوشته بودند همراه با بادکنک‌ها در آسمان بوستان به پرواز در آوردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید