• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150196
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxvWk
+
-

رئیس شورای شهر تهران از جمع‌آوری اتوبوس‌های خواب بی‌خانمان‌ها در تهران خبر داد و خواستار استقرار کارتن‌خواب‌ها در فضاهای مناسب شد

ایست مدیریت شهری به اتوبوس‌خوابی

سوله‌های مدیریت بحران و مساجد، جایگزین اتوبوس‌های خواب می‌شوند؟

شورا
ایست مدیریت شهری به اتوبوس‌خوابی

    زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

 فعالیت اتوبوس‌های خواب که برای پناه دادن به تعدادی از بی‌خانمان‌های شهر راه‌اندازی شده بودند، متوقف می‌شود.  معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران پیش‌تر در جلسه شورای شهر تهران گزارشی از نحوه ساماندهی و خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها ارائه داده و موضوع اتوبوس‌های خواب را مطرح کرده بود. محمدامین توکلی‌زاده گفته بود: «برخی از بی‌سرپناهان بنا به دلایلی تمایلی به حضور در گرمخانه‌ها را ندارند و ازاین‌رو برای استقرار آنها و در امان ماندنشان از سوز سرما اتوبوس‌هایی پیش‌بینی شده است.» در همان جلسه رئیس شورای شهر تهران از این اقدام انتقاد کرد و گفت که موضوع را پیگیری می‌کند. دیروز مهدی چمران در صحن شورا از گفت‌وگو با علیرضا زاکانی در خصوص اتوبوس‌های خواب خبر داد و گفت: «شهرداری تهران از روی خیرخواهی و برای خدمت‌رسانی به کارتن‌خواب‌ها اقدام به راه‌اندازی اتوبوس‌های خواب کرده است، اما به‌هرحال اتوبوس‌ها شرایط و فضای بهداشتی خوبی ندارند و در گفت‌وگویی که با شهردار تهران داشتم، مقرر شد این اتوبوس‌ها اوایل هفته آینده جمع‌آوری و بی‌خانمان‌ها در مکان‌های مناسب دیگری اسکان داده شوند.»

سوله‌های بحران جایگزین اتوبوس‌های خواب
ناصر امانی هم در تذکر خود به موضوع اتوبوس‌های خواب بی‌خانمان‌ها و انعکاس آن در رسانه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «شهرداری در راستای پناه‌دادن به کسانی که برای انجام کارهایی چون مداوا و... به تهران می‌آیند و مکانی برای استقرار ندارند و نمی‌خواهند به گرمخانه‌ها بروند، اتوبوس‌هایی را پیش‌بینی کرده است. درواقع این مشکل ناشی از پایتخت بودن تهران است و مادامی که تمرکزگرایی در تهران وجود دارد و مردم مجبورند برای کوچک‌ترین کار به این شهر بیایند، شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.» او ادامه داد: «نکته مهم این است که کار ارزشمند شهرداری تهران انعکاس بیرونی خیلی بدی داشته؛ به‌گونه‌ای که تمام شبکه‌های خارجی موج عظیمی از تخریب و دروغ را  به این موضوع افزوده و نثار جمهوری اسلامی و کشور کرده‌اند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم شهرداری اتوبوس‌ها را جمع‌آوری و از ظرفیت‌های دیگری چون سوله‌های بحران برای استقرار بی‌خانمان‌ها استفاده کند.» استفاده از ظرفیت مساجد برای اسکان بی خانمان‌ها هم گزینه دیگری است که دیروز رسانه ای شد و توکلی زاده گفت: «این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد تا بتوانیم تصمیم بگیریم چگونه و چه گروه سنی را در این فضاها اسکان دهیم.»

 خانه تهران، تأسیس نمی‌شود
بررسی طرح «تأسیس خانه تهران» مهم‌ترین دستور جلسه دیروز پارلمان شهری بود؛ طرحی که یک فوریت آن باهدف ایجاد فضایی مناسب برای تعامل و تبادل نظر تهران پژوهان، مدیران شهری، نمایندگان مردم و ... آبان سال گذشته تصویب شد، اما دیروز اعضای شورای شهر تهران خواستار لغو آن شدند. نرگس معدنی‌پور در توضیح این تصمیم گفت: «از یک‌سو احتمال دارد با تأسیس خانه تهران تشکیلات و ساختار جدیدی در شهرداری ایجاد شود و از سوی دیگر اهداف مدنظر طرح اکنون در مراکزی چون خانه گفت‌وگوی شهر، خانه اندیشمندان علوم‌انسانی، خانه اتحادیه و... در حال انجام است.» در نهایت این طرح با نظر اکثریت اعضای پارلمان شهری لغو و مقرر شد از ظرفیت خانه اتحادیه برای تحقق اهداف این طرح استفاده شود.

‌نتیجه 2دستور جلسه دیگر
دیروز اعضای شورای شهر تهران انتخاب 6نماینده برای عضویت در کمیته اعطای نشان‌های شهروندی را در دستور داشتند که پس از رای‌گیری محمد جعفریان از کمیسیون برنامه‌وبودجه، شهرزاد بخشی از کمیسیون معماری و شهرسازی، سوده نجفی از کمیسیون سلامت و محیط‌زیست، مرتضی جعفرپور کارشناسی از کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، نرجس سلیمانی از کمیسیون نظارت حقوقی و علیرضا نادعلی از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برای عضویت در این کمیته معرفی شدند. در ادامه پرونده 8 پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیر باغ بودن بررسی شد و به جز یک پرونده، همه رأی باغ گرفتند.

تذکرات اعضای شورای شهر تهران
  زهرا شمس‌احسان:

تأمین امنیت روانی در فضاهای شهری، دغدغه شهروندان است و براساس نظرسنجی‌ها حدود 44درصد مردم هنگام تاریکی هوا و تردد در فضاهای شهری، با احساس عدم امنیت مواجه هستند. همچنین براساس آمار سامانه 137 از آذر سال گذشته تا آذر امسال حدود 26 هزار نقطه ناامن شناسایی شده که ضرورت دارد شهرداری برای امن‌سازی آنها اقدام کند.

  حبیب کاشانی:
قرارگرفتن خانه‌ها در محدوده طرح‌های شهری یکی از مشکلات ساکنان منطقه 15 است. به طور مثال در یک مورد 8 واحد خریداری شده و 7 واحد دیگر باقی‌مانده و سکنه برای دسترسی به خانه‌هایشان باید از زیرگذری که به دلیل حضور معتادان متجاهر به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده، عبور کنند.

  مهدی عباسی:
ممیزی املاک در به‌روز رسانی اطلاعات وضعیت املاک حائز اهمیت است و باید 5 سال یک‌بار فرایند ممیزی انجام شود، اما آخرین ممیزی انجام شده مربوط به سال 90 است. درواقع شهرداری باید 4 میلیون و 700 هزار واحد کاربری را ممیزی کند و ضرورت دارد برای تسریع کار روش برداشت اطلاعات بازنگری شود.

  محمد آخوندی:
در طرح رصد مشخص شد ساکنان منطقه 19 در بحث فاضلاب، کوره‌های آجرپزی، سکونتگاه‌های غیررسمی، سرانه‌های فرهنگی و ... مشکلات و کمبودهایی دارند؛ بنابراین نیاز است تا شهرداری در تنظیم بودجه سال 1401 برای مناطق کم‌برخوردار توجه بیشتری داشته باشد.

  مهدی اقراریان
به دلیل شرایط اقتصادی اکثر نیروهای آتش‌نشان در شهرهای اقماری ساکن شده‌اند و همین امر سبب می‌شود برای رسیدن به محل کارشان ساعت‌ها در ترافیک بمانند که این قطعا مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد؛ بنابراین نیاز است شهرداری رسیدگی به وضعیت آتش‌نشانان را در اولویت کارهایش قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید