• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150163
+
-

تغییر الگوی سهمیه بنزین در ابهام

کمیسیون انرژی مجلس با تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین مخالفت کرد

سوخت
تغییر الگوی سهمیه بنزین در ابهام

تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین از خودرو‌محوری به شخص‌محوری در ابهام قرار گرفت. اکثریت اعضای کمیسیون انرژی مجلس، دیروز با این تغییر مخالفت کرده و اعلام کردند با افزایش قیمت بنزین در سال آینده مخالف هستند.به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری نهایی درباره این تغییر به سران قوا واگذار خواهد شد.
دیروز رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به‌یقین دولت و مجلس چیزی را اجرا نخواهد کرد که منافع مردم را تهدید کند و نارضایتی عمومی درپی داشته باشد، گفت: از آنجا که طرح آزمایشی توزیع بنزین از خودرو به هر فرد صرفا در جزایر قشم و کیش اجرا شده، ممکن است نتایج آن به توقف اجرای سراسری آن منجر شود. فریدون حسنوند دیروز پس از جلسه اعضای کمیسیون یادشده با حضور وزیر نفت برای بررسی جزئیات طرح توزیع بنزین از خودرو به هر فرد، افزود: نتیجه این شد که دولت و مجلس قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند و موضوع افزایش قیمت بنزین در بودجه‌1401 نیز به‌طور کامل منتفی است. این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی این طرح را فراقوه‌ای دانسته و اجرای آن را مستلزم هماهنگی میان قوای مختلف به‌ویژه مجلس و کمیسیون تخصصی می‌داند، گفت: همچنین از منظر نمایندگان درنظر‌گرفتن پیوست‌هایی مانند پیوست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای این مهم ضروری است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: این ایده یا طرح که از طرف دانشگاهیان به دولت ارائه شده، در معاونت اقتصادی دولت مورد بحث قرار گرفته و تاکنون نیز اجرا نشده و در حال بررسی است لذا مقرر شد‌ نگرانی‌های مردم و نمایندگان توسط وزیر در دولت مطرح شود و به‌یقین دولت و مجلس هر آنچه منافع مردم را تهدید کند و نارضایتی عمومی در پی داشته باشد، اجرا نخواهند کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی هم دیروز اعلام کرد: اکثریت اعضای کمیسیون زمان اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین را مناسب ندانسته‌اند و لازم است این طرح با تعامل و همفکری فراقوه‌ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. مصطفی نخعی اعلام کرد: جواد اوجی، وزیر نفت در این زمینه گفته که سهمیه هر فرد 15تا 20لیتر خواهد بود و هنوز جمع‌بندی روی میزان سهمیه انجام نشده است. او اعلام کرد: با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، اکثریت اعضای کمیسیون زمان را برای اجرای چنین طرح‌هایی مناسب نمی‌دانند، به‌خصوص اینکه بحث حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی نیز در بودجه‌ مطرح است، به‌هیچ‌عنوان زمان برای اجرای چنین طرح‌هایی مناسب نیست. این نماینده مجلس افزود: انتقادات دیگری که از سوی نمایندگان مطرح شد، شکل‌گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه‌ها و ایجاد بازار‌سیاه که ممکن است در سامانه پیش‌بینی شده برای خرید و فروش بنزین شکل بگیرد، بود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: اجرای طرح‌های این‌چنینی نیازمند تعامل و همفکری بین تمام بخش‌ها بوده و یک مسئله فراقوه‌ای است، اینگونه نیست که دولت به‌تنهایی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و آن را اجرایی کند. نخعی می‌گوید: بحث محل اجرای این طرح در جزیره قشم و کیش هم محل ابهام نمایندگان بوده چرا‌که به‌گفته نماینده بندرعباس در مجلس، این دو جزیره آمادگی لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی را ندارند و باید تجدید‌نظر شود. او تأکید کرد: به‌طور کلی باتوجه به ابهامات بسیار زیادی که درخصوص این طرح وجود داشت، درخواست کمیسیون انرژی از دولت این بود که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با نگاه دقیق‌تر ببیند و نباید با یک اقدام شتاب‌زده مشکلات جدی‌تری را در کشور به‌وجود آورد. به‌گفته این نماینده مجلس، وزیر نفت گفته که این طرح به‌صورت پایلوت در مناطق اعلام‌شده اجرایی شده و معلوم نیست که به‌طور قطع در کل کشور اجرایی شود و شاید اصلا اجرایی نشود و هدف این طرح این است که به‌هیچ‌عنوان قیمت بنزین افزایش پیدا نکند.

این خبر را به اشتراک بگذارید