• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150064
+
-

تله‌‌تئاتری برای تقویت فرهنگ تماشای تئاتر در جامعه

«اتوبان خاطره»؛ واکاوی اجتماعی زندگی سردار سلیمانی

«اتوبان خاطره»؛ واکاوی اجتماعی زندگی سردار سلیمانی

تله‌تئاتر در دهه70 و حتی در دهه80 فرم نمایشی بود که در میان تولیدات تلویزیون، مخصوصا در شبکه چهار سیما، جایگاه ویژه‌ای داشت و توانسته بود مخاطب خود را به دست آورد، اما در دهه90 از حجم تولیدات این قالب کاسته شد و تله‌تئاتر به حاشیه رفت. تله‌تئاترها معمولا فضای صمیمی و گرمی دارند که به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.
حالا شبکه5 سراغ این قالب رفته تا از قابلیت‌های آن بهره ببرد. از پنجشنبه ۹دی، پخش تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی علی قربانی از شبکه5 سیما آغاز شده است. این تله‌تئاتر که 10قسمتِ 18 تا 23دقیقه‌ای دارد، به سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد. تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» داستان زن و شوهر نقاشی به نام‌های طوبی و حافظ است. این‌دو بعد از 5سال زندگی مشترک به دلیل مسائل مالی قصد جدایی دارند. در بزنگاه نزدیک‌شدن به طلاق‌شان، از سمت سازمان زیباسازی شهرداری با آنها تماس گرفته می‌شود تا نقاشی سردارسلیمانی را روی دیوار مجاور بزرگراه شهیدسلیمانی بکشند. طوبی که عازم خارج از کشور است، سفرش را به مدت ۱۰روز به تعویق می‌اندازد تا این پروژه انجام شود اما در حین کشیدن نقاشی سردار دل‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد و در پایان شخصیت‌های اصلی داستان ما متوجه می‌شوند که در تصمیم‌گیری برای متارکه عجله کرده‌اند و دوباره به زندگی‌شان برمی‌گردند.
سیدعلی موسویان، کارگردان تله‌تئاتر «اتوبان خاطره»، درباره این سریال گفت: «من کار بی‌تحقیق نمی‌کنم و برای تولید تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» هم تحقیق کردم و تعدادی از کتاب‌های موجود درباره زندگینامه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را خواندم. تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» یک واکاوی اجتماعی از زندگی سردارسلیمانی است و به موضوع رزم‌آوری ایشان نپرداخته است. در واقع این قصه مجموعه‌ای از ۱۰داستان مستقل است که به بهانه فرارسیدن سالگرد شهادت سردار دل‌ها ۱۰دغدغه اجتماعی مردم را دنبال می‌کند. قصد من از تولید این تله‌تئاتر این بود که بگویم شهدا رفته‌اند تا وضعیت مملکت بسامان باشد ولی متأسفانه در بخش‌هایی دچار کاستی‌ها و نقصان‌هایی هستیم. امیدوارم که مسئولان کارهایی چون تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» را ببینند، هرچند ما به عنوان هنرمند فارغ از اینکه مسئولان اثر ما را تماشا می کنند یا نه، باید رسالت‌مان را انجام دهیم.»
این کارگردان درباره تاثیر تله‌تئاتر در بالابردن فرهنگ تماشای تئاتر در جامعه افزود: «ارگان‌هایی که می‌توانند در زمینه تولید تله‌تئاتر فعالیت کنند، پا پیش بگذارند و نمایش را به تلویزیون بیاورند تا سطح فرهنگ مردم با تماشای تئاتر بالاتر برود. ارگان‌هایی که متولی فرهنگ کشورمان هستند می‌توانند از هنرمندان تئاتر حمایت کنند و گاهی با این حمایت‌ها زندگی‌هایی را نجات بدهند. تئاتر برای هنرمند این عرصه صرفا یک هنر نیست و محل ارتزاق اوست. از مسئولان می‌خواهم که برای جایگاه هنر تئاتر ارزش قائل شوند و از هنرمندان این حوزه حمایت کنند.»
تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» محصول مشترک حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است و در آن سیروس همتی، مهروز ناصر شریف، الهه زحمتی، هدی آهنگر، رضا رمضانی‌کیا، حسین میلانی، محمد آهنگر، نبی‌الله پیرهادی، محمدباقر صفانور، رستا رضوی و نوید اکبری مبارکه بازی می کنند. مسعود امینی کارگردان تلویزیونی، حامد نمازی مدیر تصویربرداری، فاطمه روزبهانی مدیر تولید، وحید لاری طراح دکور و صحنه و لباس و مجتبی گودرزی صدابردار این اثر هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید