• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15000
+
-

کاهش سن مصرف دخانیات در لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان: با کاهش سن مصرف دخانیات، شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی هم در استان افزایش یافته است

جامعه
کاهش سن مصرف دخانیات در لرستان




عباس دارایی | خرم‌آباد- خبرنگار:

در حالی استعمال قلیان و سیگار در سنین پایین همواره مورد بحث و نگرانی مردم و مسئولان بوده که طبق آمار و اطلاعات، سن مصرف آن در لرستان به سنین 14تا 16سال کاهش پیدا کرده است.
این امر به این دلیل نگران‌کننده است که استعمال قلیان و سیگار در سنین پایین ضمن تهدید سلامت افراد جامعه، دروازه ورود به استعمال مواد مخدر در سنین بالاتر محسوب می‌شود.در واقع با پایین آمدن سن شروع استفاده از دخانیاتی نظیر قلیان و سیگار که متاسفانه قبح آن در جامعه از بین رفته است و باید برای جلوگیری از تشدید آن تمهیدات بیشتری اندیشیده شود. زیرا تهدیدی جدی برای جوانان لرستانی به شمار می‌رود.

با توجه به فراگیر شدن مواد دخانی نظیر قلیان و سیگار در پارک ها، قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌های سنتی و حتی در برخی مدارس دانشگاه ها، اگر برای جلوگیری از گسترش آن برنامه‌ریزی نشود، جامعه لرستان با مشکلات بسیار نگران کننده‌تری در این خصوص روبه‌رو خواهد شد.


کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

یک کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند : اگر به اطراف خود خوب توجه کنیم متوجه خواهیم شد که سن استفاده از قلیان و سیگار در لرستان به کمتر از 15سال کاهش یافته است.
«مهدی عبدی زاده» می‌افزاید: علاوه بر این‌که این مواد دخانی علاوه بر این که سلامت جوانان را تهدید می‌کند ،آنان را در معرض آسیب‌های بزرگتری قرار می‌دهد،. چرا که با پایین آمدن سن مصرف مواد دخانی نظیر قلیان یا سیگار، بیماری‌های قلبی و عروقی در میان جوانان شیوع پیدا می‌کند.
وی اضافه می‌کند : از این رو سن شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی همزمان با کاهش سن مصرف مواد دخانی کاهش یافته و این موارد نشان دهنده عمق آسیب‌هایی است که جوانان ما را تهدید می‌کند  و متاسفانه برخی خانواده‌ها و نیز مسئولان چندان به آن توجهی جدی و عملی ندارند.


دروازه ورود به مواد مخدر

عبدی زاده با اشاره به این‌که قلیان و سیگار دروازه ورود به مواد مخدر است، تاکید می‌کند : مصرف این مواد سبب اعتیاد می‌شود  و عادت به استعمال آنها زمینه را برای گرایش افراد به اعتیاد و مواد مخدر فراهم می‌کند ؛ به گونه‌ای که نوعی روزمر گی و عادت بد را در بین جوانان و نوجوانانی که این مواد را استعمال می‌کنند، شاهد هستیم. این کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید: علاوه بر این، استعمال قلیان و سیگار دارای پیامدهای اجتماعی است و متاسفانه شاهد هستیم مصرف این مواد به رغم ایجاد محدودیت‌هایی که قانون برای آنان تعیین کرده در پارک‌ها، خیابان‌ها و سفره خانه‌ها عمومی و فراگیر شده است.


400 نوع مواد سمی موجود در تنباکو

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره کاهش سن مصرف دخانیات در استان به همشهری می‌گوید: تنباکوهایی که با قلیان‌ها استفاده می‌شود ،حاوی یک مواد سرطان زا هستند. از این رو کسانی که آن را استعمال می‌کند ، باید نسبت به پیامدها و عواقب آن واقف باشند. دکتر «کوروش ساکی» می‌افزاید:در تنباکوی قلیان 400 نوع ماده سمی و 70 نوع ماده سرطان‌زا وجود دارد که مصرف آن زمینه ابتلای مصرف کنندگان به بیماری‌هایی نظیر سرطان‌های ریه، دهان، حلق و حنجره، مثانه و لوزالمعده را فراهم می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی افراد جامعه با وجود اطلاع از خطر‌های و تبعات این مواد سمی نسبت به سلامت خود و جامعه بی‌توجهی می‌کنند، غافل از این‌که فاکتور سرطان زا بودن مواد دخانی به اثبات رسیده و باید در مصرف آن تجدید نظر شود. این مسئول با تاکید بر این‌که عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است، می‌گوید: براساس بند ۸ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون جامع «کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» قهوه خانه‌ها در زمره اماکن عمومی هستند و برهمین اساس عرضه قلیان و مواد دخانی در این اماکن ممنوع است. 


آموزش همگانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هم در گفت و گو با همشهری بیان می‌کند : برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی و آموزش همگانی هستیم.
«حبیب الله خجسته پور» می‌افزاید: آموزش همگانی برای سلامت جامعه خصوصا جوانان و نسل آینده و همچنین مقابله با استفاده از مواد دخانی از جمله قلیان می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. ازاین رو آموزش باید بیش از پیش مورد توجه همگان قرار بگیرد. وی بیان می‌کند : با واحدهای دارای پروانه کسب که مبادرت به عرضه مواد دخانی و قلیان می‌کنند به صورت قانونی برخورد می‌شود.
خجسته پور ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان باید فهرست دکه‌های داخل پارک‌ها که مبادرت به عرضه قلیان می‌کنند را به شهرداری بدهد و شهرداری نیز موظف به پلمب و ابطال پروانه کسب آنهاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید